رئیس پلیس پیشگیری استان ایلام گفت :خشونت و پرخاشگری نتیجه تاثیرات منفی محیط و جامعه بر افراد است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛سرهنگ مهرداد علیمحمدی رئیس پلیس پیشگیری استان ایلام گفت: توجه به انجام اقدامات فرهنگی و اجتماعی در مناطق بومی، تقویت باور‌های دینی و نهادینه کردن فرهنگ گذشت و فداکاری دربین جوانان یکی مهم‌ترین راهکار پیشگیری از نزاع‌های دسته جمعی است.

او افزود:یکی از مهمترین آسیب‌های اجتماعی در جوامع بشری خشونت و پرخاشگری است که امروزه بعنوان معضلی در جوامع مطرح شده است.

این مقام انتظامی اضافه کرد: خشونت و پرخاشگری به عنوان یک معضل اجتماعی در جوامع بشری کنونی باعث وقوع جرائمی ازجمله قتل، نزاع، همسرکشی، آدم ربایی و.. شده و موجبات تهدیدات جدی علیه امنیت جامعه را فراهم کرده است.

او ادامه داد: درمرتبه اول می‌توان عامل انحطاط اخلاقی وسقوط معنوی بسیاری از افراد، گروه‌ها و جوامع بشری را به عنوان مهم‌ترین عامل خشونت و پرخاشگری قلمداد کرد، که ریشه بسیاری از جرائم، نابسامانی‌ها و انحرافات است.

رئیس پلیس پیشگیری استان ایلام اعلام کرد: این پدیده در منطقه ما که دارای بافت جمعیتی چند قومیتی است، به عنوان پدیده‌ای مسئله ساز ظاهرشده که به شدت متاثر از ارزش‌های سنتی و طایفه‌ای خود نشان میدهد و گرایش کمتری به قانون را دارد.

او عنوان کرد: ازجمله دلایل دیگر شیوع این معضل اجتماعی در جامعه ما، می‌توان به فقر شدید مالی، اختلافات طبقاتی، بیکاری، خود برتربینی، حاشیه نشینی و تعصبات نابجا و بیش از اندازه اشاره کرد که عواملی ازجمله عدم توجه والدین به برنامه‌های آموزشی در راستای پیشگیری از درگیری، دسترسی آسان به سلاح‌های سرد، ضعف ادارات وارگان‌ها در اقدامات مقابله ای، وجود بافت‌های فرسوده شهری، مهاجرپذیربودن شهر‌ها وضعف آگاهی شهروندان به حقوق شهروندی باعث تشدید این موضوع شده است.

سرهنگ علیمحمدی گفت: اثرات منفی خشونت و نزاع‌هایی دست جمعی را تنها در روز درگیری نمی‌توان لمس کرد، بلکه بعد از گذشت اندکی زمان خود را نشان داده و شاید ده‌ها و حتی صد‌ها نفر را از جنبه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی و بهداشت روان تحت شعاع قراردهد.

او در پایان به بیان پیشنهادات و راهکاره‌های لازم در راستای پیشگیری از وقوع خشونت‌ها و پرخاشگری به شرح ذیل پرداختند:

-آموزش کودکان و نوجوانان در محیط‌های آموزشی و مدارس و آشنایی به معضلات نزاع‌ها

-آموزش افراد جامعه نسبت به حل و فصل نزاع و نحوه آرام کردن افراد مانند انتقام جویی، نزاع‌های دنباله دار و تخریب اموال طرفین

-پخش برنامه‌های متناسب و اطلاع رسانی مستمر درباره تبعات آن در صداوسیما و مراکز رادیویی

-راه اندازی مراکز فرهنگی، هنری در سطح شهرستان‌ها و حمایت همه جانبه مسئولان

-برنامه ریزی برای اوقات فراغت جوانان و نوجوانان

-تهیه فیلم و مستندات از صحنه‌های دلخراش نزاع و درگیری و نحوه برخورد با مجرمان ومنازعان

-شناسایی به موقع اختلافات و موضوعاتی که سبب نزاع در روستا‌ها و شهر‌ها می‌شود

-تلاش در راستای جمع آوری سلاح‌های سرد مورد استفاده سرنشینان وسایل نقلیه شخصی و عمومی

-برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افسران و نیرو‌های انتظامی در جهت مقابله و آرام کردن منازعان

-توجه خاص به استفاده از نفوذ معتمدان، ریش سفیدان، مصلحان، متنفذان و کسانی که دست توانایی بر آرامش جامعه داشته و دارند.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.