۹ روستای تربت جام به دلیل عدم تامین معیشت و اشتغال خالی از سكنه شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، باروری به عنوان یکی از اجزای اصلی رشد جمعیت، موضوعی است که همواره مورد توجه قرار گرفته است. امروزه، این مسئله قابل توجه رشته‌های جامعه شناسی، انسان شناسی، اقتصاد، پزشکی و روان شناسی نیز می‌باشد.

به نظر می‌رسد عواملی از جمله شرایط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی از یک طرف و تغییر در تمایلات و خواسته‌های مردم از طرف دیگر در این امر نقش به سزایی داشته باشند.

اکنون ایران جزو یکی از کشور‌های دارای باروری سطح پایین است و نگرانی از کاهش باروری در ایران ذهن بسیاری از سیاستمداران را به خود مشغول کرده است، از سوی دیگر طرز تلقی و تمایل خانواده‌های ایرانی نسبت به فرزندآوری تغییر کرده است. به عنوان مثال در ایران، در سال ۱۳۶۵ متوسط شمار فرزندانی که یک مادر در طول دوره تولید مثل خود به دنیا می‌آورد شش فرزند بود، ولی هم‌اکنون این رقم کم تر از سطح لازم برای جایگزینی نسل‌ها یعنی ۱/۲ فرزند برای هر مادرمی باشد.

۹ روستای شهرستان تربت جام خالی از سکنه

 تربت جام از روند مهاجرت بی نصیب نبوده

شهرستان مرزی تربت جام با ۲۲۴هزار جمعیت از مهاجرت بی نصیب نبوده  و این در حالی است که نرخ باروری کلی در این شهرستان ۳/۰۸ است.

 

۹ روستا خالی از سکنه

مرتضی حمیدی فرماندار تربت جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: مردم روستا‌های تربت جام بیشتر دامدار هستند و در حال حاضر ۹ روستای تربت جام خالی از سکنه شده است.

۹ روستای شهرستان تربت جام خالی از سکنه

بررسی علل مهاجرت به شهر‌ها

او در خصوص علل مهاجرت از روستاها، ادامه می‌افزاید: خشکسالی‌های پی در پی، نبود کار و شغل و اقتصاد، افزایش جمعیت جوان و بروز تفکرات متجددگرایانه در بین آن ها، عدم توجه به روستاییان بابت تامین حداقل امکانات معیشتی همچون زیر ساخت‌های درمانی، اقتصادی و اجتماعی از جمله علل مهاجرت به شهر‌ها در این بخش است.

۹ روستای شهرستان تربت جام خالی از سکنه

نرخ باروری در تربت جام

دکتر محمد افکار رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، می‌گوید: نرخ باروری کلی یا همان TFR در تربت جام در سال ۹۷، ۳/۰۸ بوده است که اگر چه بالاتر از نرخ کشوری می‌باشد، اما در صورت بی توجهی به آموزش‌های فرزندآوری و پیشگیری از تک فرزندی ممکن است در دراز مدت این شاخص تحت تاثیر قرار گیرد.

او می افزاید: از سوی دیگر علیرغم اینکه TFR در جهان و ایران کاهش یافته، اما تعداد جمعیت افزایش داشته است که به دلیل افزایش امید زندگی و کاهش مرگ و میر بر اثر بیماری‌ها می‌باشد؛ در نتیجه تعداد سالمندان در جهان و ایران در حال افزایش می‌باشد.

رئیس دانشکده علوم پزشکی تربت جام ادامه می دهد: تعداد متولدین زنده سال ۹۷، ۷هزار و ۲۵۵، تعداد متولدین زنده سال ۹۸ تعداد ۶ هزار و ۸۴۷ ، رشد جمعیت ۲/۳ در سال ۹۷ و نرخ باروری کلی ۳/۰۸ در این شهرستان می‌باشد.

 نرخ‌باروری در شهرستان های خراسان‌رضوی

افکار بیان می کند: شاخص کلی باروری در خراسان رضوی ۲.۱ و بالاتر از میانگین کشوری است، شاخص باروری کلی تعداد فرزندانی است که یک مادر در طول دوران باروری به دنیا می‌آورد، در حال حاضر شهرستان‌های سرخس، تربت جام، تایباد و خواف در خراسان رضوی بالاترین نرخ باروری کلی را دارند.

بر اساس بررسی‌ها بیشترین شاخص باروری طبق آخرین آمار‌ها متعلق به تایباد به میزان ۳.۴ است و کمترین شاخص نرخ باروری کلی در خراسان رضوی به درگز با ۱.۷ تعلق دارد. نرخ باروری کلی در مشهد ۱.۹ است.

انتهای پیام//ز. ج

گزارشگر: زهرا سادات جعفریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.