گیاه آپارتمانی خر دم را بیشتر بشناسید

گیاه آشیانتوس یا گیاه خر دم گیاهی متعلق به آفریقا و جنوب آسیاست و از نظر گیاه شناسی نگهداری این گیاه نیازمند مراقبت‌هایی است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، گیاه آشیانتوس یا گیاه خر دم گیاهی که زیستگاه آن متعلق به آفریقا و جنوب آسیا است که ۱۴۰ تا ۱۸۵ گونه مختلف دارد، گیاه خر دم دارای عمر طولانی است، اما نگهداری آن نیازمند مراقبت‌هایی است؛ این گیاهان دارای عمر تقریبا طولانی هستند و از آن‌ها به منظور تزئین باغ‌ها و گل خانه و حتی جلوه بخشیدن به منزل استفاده می ‎شود.

نحوه مراقبت و پرورش گیاه آشیانتوس

نور: این گیاه، نیازمند نور غیر مستقیم آفتاب است و نباید آن را در معرض نور مستقیم خورشید قرار داد، اما با این حال قرار گرفتن گیاه در مقابل نور آفتاب اول صبح و یا هنگام غروب آسیبی به آن نخواهد رساند. این گیاهان را می ‎توانید در طول تابستان در فضای خارجی منزلتان نگهداری کنید، اما از نگهداری آن در محیط‌های دارای دمای پایین‌تر از ۱۵ درجه و بیشتر از ۲۵ درجه سانتی گراد خودداری کنید.

رطوبت: گیاه آشیانتوس نیازمند رطوبت نسبتا بالایی است، در غیر این صورت نمی ‎تواند به خوبی شکوفا شود. به همین منظور بهتر است که برگ‌های گیاه را با استفاده از آب گرم اسپری کنید و یا سینی زهکشی گلدان را با آب پر کنید؛ البته لازم به ذکر است که ریشه گیاه نباید در تماس با آب قرار بگیرد که در غیر اینصورت دچار پوسیدگی خواهد شد.

آبیاری: گیاه آشیانتوس همیشه باید مقداری رطوبت داشته باشد؛ با این حال دقت کنید که نباید این گیاه را بیش از حد آبیاری کنید. بهتر است قبل از آبیاری مجدد گیاه اجازه دهید که خاک آن اندکی خشک شود و همچنین لازم به ذکر است که گیاه را هیچ وقت با آب سرد آبیاری نکنید و همیشه از آب ولرم برای آبیاری آن استفاده کنید که این گیاه در برابر کم آبی تحمل بیشتری نسبت به آبیاری بیش از حد از خود نشان خواهد داد.

کوددهی: گیاه آشیانتوس را در طول فصل رشد یعنی از فروردین تا شهریور ماه هر چهار هفته یکبار با استفاده از کود مایع تغذیه کنید. این گیاه از آن جایی که در طول فصل سرما شکوفا نمی ‎شود، نیازمند کوددهی زیادی نخواهد بود و تنها یک بار کوددهی در کل فصل زمستان برای آن کافی خواهد بود.

هرس کردن: در طول فصل بهار شاخه‌هایی که بیش از حد بلند شده اند را کوتاه کنید. همچنین جدا کردن برگ‌های خشک شده از گیاه به تقویت رشد آن کمک خواهد کرد.شاخه‌های خیلی بلند را با استفاده از قیچی باغبانی به اندازه ۲/۳ کوتاه کنید.

گیاه آپارتمانی خر دم را بیشتر بشناسید

تکثیر گیاه آشیانتوس

قلمه زنی ساقه

بهترین روش برای تکثیر گیاهان آشیانتوس قلمه زنی است. یکی از شاخه‌های گیاه را که به طول ۱۵ سانتی متر باشد از آن جدا کنید که این شاخه باید حداکثر دارای ۵ برگ باشد. آن را درون گلدان با بستر مناسب ذغال سنگ نارس و ماسه قرار دهید.

روی گلدان را با کیسه پلاستیکی بپوشانید و آن را در محیطی روشن و دور از نور مستقیم آفتاب و دارای دمای ۲۲ تا ۲۸ درجه سانتی گراد نگهداری کنید. حفظ رطوبت خاک نیز اهمیت بالایی دارد که معمولا پس از گذشت ۳ هفته قلمه‌ها شروع به ریشه زنی خواهند کرد و بعد از ریشه زنی کامل قلمه‌ها، آن‌ها را به گلدان جدیدی منتقل کنید تا از رشد مناسبی بهره‌مند شوند.

قلمه زنی برگ

در این روش مدت زمان بیشتری برای ریشه زنی قلمه‌ها نیاز است. برای انجام این کار یکی از برگ‌های گیاه را بریده و درون خاک مناسب قرار ‎دهید. روی گلدان را با استفاده از یک لیوان شیشه‌ای و یا تکه‌ای پلاستیک بپوشانید و در نقطه روشن و گرم و به دور از نور مستقیم خورشید، نگهداری کنید. چند ماهی طول می ‎کشد تا گیاهچه‌های جدید از روی برگ مورد نظر رشد کنند.

توصیه می‌شود از تغییر مکان نگهداری گیاه در زمان گلدهی آن خودداری کنید که در غیر اینصورت احتمال ریزش برگ‌ها افزایش خواهد یافت.

بیشتر بخوانید:

آویشن مناسب ترین گیاه برای آپارتمان

گل بنفشه را نمی توانید در اتاق نگهدارید کنید

تمام نکات نگهداری گل ختمی و کاشت آن را در این گزارش بخوانید

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار