وزیر بهداشت سوریه از تداوم تحریم‌های اقتصادی یکجانبه کشور‌های غربی علیه این کشور در بحبوحه شیوع ویروس کرونا انتقاد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری سانا‏‏، هفتاد و سومین نشست دو روزه مجمع جهانی بهداشت با مشارکت سوریه و به صورت مجازی (ویدئو کنفرانس) از روز دوشنبه در شهر ژنو سوئیس آغاز شد.

«نزار یازجی»، وزیر بهداشت سوریه، در سخنرانی خود در این نشست، گفت: با وجود اینکه سوریه با وضع فوق‌العاده ناشی از تحمیل جنگ تروریستی ۹ ساله و تحریم‌های اقتصادی قهریه، ظالمانه و یکجانبه (کشور‌های غربی) مواجه است، کارکنان بخش بهداشت سوریه با شجاعت کامل با ویروس کرونا مقابله می‌کنند.

او افزود:‌ جنگ تروریستی تحمیلی ۹ ساله و نیز تحریم‌های اقتصادی ظالمانه موجب تضعیف و محدودیت کارایی بخش‌های خدماتی به ویژه بخش بهداشتی سوریه شده است، اما با این حال نیرو‌ها و کارکنان بخش بهداشتی سوریه با شجاعت در برابر ویروس کرونا و خدمت‌رسانی به مردم فعالیت می‌کنند.

وزیر بهداشت سوریه یادآور شد در حالی که کشور‌های دارای نظام بهداشتی و اقتصادی قوی در مهار ویروس کرونا و نجات جان شهروندان خود با مشکلات و دشواری‌هایی روبه رو هستند، آمریکا و کشور‌های اروپایی به تحریم‌های ظالمانه خود علیه سوریه و محاصره انسانی آن ادامه می‌دهند که این امر موانعی را در برابر بخش بهداشتی کشور برای مقابله با ویروس کرونا و تامین تجهیزات مورد نیاز برای پیشگیری، تشخیص و معالجه آن ایجاد می‌کند.

یازجی در سخنانش بر لزوم لغو تحریم‌های ظالمانه و قهریه آمریکا و اروپا علیه سوریه تاکید کرد تا این کشور بتواند در شرایط متفاوت امنیت بهداشتی، سلامت و زندگی شهروندانش را تامین کند.

او تاکید کرد: وضع بهداشتی شهروندان ما در فلسطین و بلندی‌های اشغالی جولان به ویژه اسرا در زندان‌های اسرائیل بسیار نگران‌کننده است.

این وزیر سوری افزود: با توجه به اینکه مسئولان اسرائیلی رفتار وحشیانه و غیرانسانی با زندانیان دربند دارند و در ارائه خدمات پزشکی به آنان کوتاهی می‌کنند‏‏، این افراد شرایط نگران‌کننده‌ای دارند و ممکن است خیلی راحت به ویروس کرونا مبتلا شوند و این موضوع ایجاب می‌کند تا نهاد‌ها و مراکز بین‌المللی به مسئولیت خود در قبال زندانیان دربند عمل کنند.

یازجی گفت: برگزاری نشست فعلی مجمع جهانی بهداشت به صورت مجازی به علت شیوع ویروس کرونا تاکیدی بر لزوم پایبندی به اصل اساسی در منشور سازمان ملل و انسجام و همکاری جمعی در مقابله با چالش‌ها، مشکلات و جلوگیری از سیاسی کاری فعالیت این سازمان است به ویژه اینکه جهان امروز با ویروسی مواجه است که پیامد‌های خطرناکی بر نظام بهداشتی و اقتصادی دنیا دارند.

او در ادامه سخنانش با اشاره به مشارکت چین در مقابله با ویروس کرونا، تاکید کرد کشور‌های جهان باید اصل چین واحد یعنی جمهوری خلق چین را به رسمیت بشناسند.

شایان ذکر است، از مجمع جهانی بهداشت بالاترین نهاد تصمیم‌گیری در سازمان بهداشت جهانی است و نشست دوره‌ای آن هر ساله با حضور نمایندگان و هیئت‌های همه ۱۹۴ عضو آن و نیز سازمان‌های بین‌المللی و نهاد‌های کمک‌رسان برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار