کشاورزان بافقی از خسارت میلیاردی خود در پی تخریب قناب به علت خاکبرداری و رعایت نکردن حریم قنات و جاری شدن سیلاب در آن گلایه کردند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یزد، علی اکبر رحمتیان، رئیس جهاد کشاورزی بافق گفت: بخشی از قنات "هنیه" از قدیمی‌ترین قنات‌های بافق تخریب شد و آب انباشته شده این قنات در طول مسیر پمپاژ و در بیابان‌های اطراف سرگردان شده است.

او افزود: قنات هنیه بافق ۹کیلومتر طول دارد و آب آن شیرین است و روزگاری علاوه آب کشاورزی آب شرب بافق را نیز تامین می‌کرده است.

رییس جهاد کشاورزی بافق ادامه داد:قنات هنیه و یمانه ۲ رشته قنات مجزا هستند که در یک نقطه به هم متصل میشوند، طول قنات هنیه ۷۷۵۰ متر است.

رحمتیان تصریح کرد: عمق مادر چاه ۵۵ متر آبدهی دارد و بین ۱۵ تا ۲۰ لیتر اراضی تحت پوشش ۲۱۶ هکتار می‌باشد که در اثر خاکریزی غیر کار شناسی در مسیر رودخانه و مسدود کردن مسیر آن در منطقه روستای صدر آباد باعث شده حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر از کوره قنات و ۴ حلقه چاه به عمق تقریبی ۱۲ تا ۱۰ متر کاملا تخریب شود.

الفبای زندگی سرگردان در بیابان

او افزود: طول "قنات یمامه "۱۱۰۰۰ متر و طول تره کار ۱۰۰۰ متر، عمق مادر چاه ۳۷ متر و آبدهی قنات بین ۱۰ تا ۱۵ لیتر است و اراضی تحت پوشش آن ۱۲۵ هکتار می‌باشد.

رییس جهاد کشاورزی بافق گفت: به دلیل متصل بودن "دو قنات هنیه و یمامه" آب انباشته شده در قنات هنیه به داخل قنات یمامه نفوذ کرده و باعث بروز خسارت شده و همچنین در چند نقطه از مسیر رودخانه قنات خسارت دیده است و طول مسیر خسارت دیده ۶۰۰ متر با ارتفاع بار کم می‌باشد.

الفبای زندگی سرگردان در بیابان

در این خصوص کشاورزان بافقی از خسارت میلیاردی خود در پی تخریب قناب به علت خاکبرداری و رعایت نکردن حریم قنات و جاری شدن سیلاب در آن گلایه کردند.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار