تخریب باغ‌ها و ویلا‌های بیرون شهر تربت جام در روز‌های اخیر باعث اعتراضاتی در بین صاحبان این اراضی شد.

حمید علیزاده دادستان شهرستان تربت جام در گفت و گو با  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، گفت: در سال‌های اخیر در اطراف روستا‌ها و حاشیه جاده‌ها، اراضی کشاورزی بوسیله افرادی به صورت غیر قانونی یا قانونی تغییر کاربری یافته و بعد از قطعه‌بندی به مردم فروخته شده است.

او افزود: جهاد کشاورزی شهرستان طبق وظایف ذاتی خود، دیوارکشی، بنا‌ها و تاسیسات غیر قانونی را طبق لیست سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی و با حضور نماینده‌های دستگاه‌های ذیربط شهرستانی، اعمال قانون کرده است.
 
علت تخریب ویلاهای اطراف تربت جام چیست؟


توضیحات جهاد کشاورزی

اصغر خوشخو رئیس جهاد کشاورزی تربت جام نیز گفت: یکی از وظایف ذاتی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان صیانت و حفاظت از زمین‌های کشاورزی است ،در این راستا قانون‌گذار با تصویب قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی، اداره جهاد کشاورزی را موظف کرده در محل‌هایی که افرادی اقدام به تغییر کاربری اراضی کشاورزی کرده‌اند، با حضور نیروی انتظامی و نماینده دادسرا نسبت به قلع و قمع بنا و برگرداندن زمین به حالت اولیه اقدام کند.

او ادامه داد: چندی پیش در تربت جام یک عده افراد سودجو زمین‌های کشاورزی چندین هکتار خریده‌اند و این زمین‌ها را تقسیم و با طرح ادعای دروغین اجازه ساخت بنا در زمین کشاورزی، این زمین‌ها را به افراد متعددی فروخته‌اند.
 
برخی از خریداران به دلیل بی اطلاعی از قوانین مربوطه یا سهل انگاری در گرفتن استعلام‌های لازم از جهادکشاورزی با مشکل مواجه شده‌اند.
 
علت تخریب ویلاهای اطراف تربت جام چیست؟
این مقام مسئول بیان کرد: زمین‌های تخریب شده یا مجوز نداشتند که باید تخریب می‌شد یا اینکه مجوز داشته‌اند و طبق بند‌های مندرج موافقتنامه صادر شده برای اراضی، فنس‌کشی باید بدون مصالح باشد و دیوارکشی با مصالح به کلی ممنوع بوده است،ضمن اینکه خریداران دارای موافقتنامه، در محضر تعهد داده‌اند همه قوانین را رعایت کنند و اگر خارج از موافقتنامه اقدام به ساخت و ساز، افزایش مساحت، بنا و تغییر در کاربری داشته باشند، جهاد کشاورزی مجاز به اعمال قانون است و خود شخص مسئول خسارات مالی آن است.

خوشخو تصریح کرد: در این تخریب‌ها هیچ راه دسترسی اصلی زمین‌ها از بین نرفته است و فقط راه‌های فرعی غیر قانونی در قالب میلان بندی، تخریب شده است.
علت تخریب ویلاهای اطراف تربت جام چیست؟

او تاکید کرد: نصب هر گونه تانکر طبق قانون ممنوع بوده و باید زمین دارای آب کشاورزی باشد و نصب تانکر باعث می‌شود کشاورز آب مورد نیاز را از روستا‌ها یا شهر خریداری کند که این هم خلاف قانون بوده است.

این مقام مسئول اظهار کرد: هر یک از صاحبان اراضی که مدعی هستند به ناحق به آن‌ها خسارت وارد شده می‌توانند با ارائه مستندات به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان مراجعه کنند و در صورت تحقق ادعایشان، جبران خسارت خواهد شد.


انتهای پیام//س. ج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.