افزایش قیمت لوازم یدکی این روزها دغدغه اصلی تعمیرکاران و خریداران خودروست.

///

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت لوازم یدکی خودرو در بازار آمپر چسبانده است و طبق مشاهدات میدانی تمام قطعات خودرو بین ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته اند.

به گفته یکی از فروشندگان قطعات لوازم یدکی، دیسک و صفحه پژو که قبل از عید حدود ۷۰۰ هزار تومان بود در حال حاضر به بیش از یک میلیون تومان رسیده است.

کمبود نظارت ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو مردم را برای خرید این محصولات با مشکل مواجه کرده است. 

مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی را افزایش قیمت مواد اولیه می دانند اما سوالی که پیش می آید کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد. حتی با جست و جویی در سایت های فروش می توان به این افزایش قیمت پی برد.

مهدی کاظمی سخنگو و عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره علت گرانی لوازم یدکی، گفت: نرخ ارز  به شدت در بازار موثر است. نه تنها واردات بلکه تولیدات داخلی به قیمت ارز وابسته است.

عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود.  

(گزارش)گرانی گریبان لوازم یدکی را گرفت/ علت گرانی لوازم یدکی خودرو چیست؟

کاظمی بیان کرد: از دولت، بانک و سازمان صمت تقاضا کردیم وابستگی به ارز را کاهش دهد چرا که بازار لوازم یدکی به شدت به آن بستگی دارد. از هواپیما گرفته تا کشتیرانی، خودرو‌های سنگین، سبک، کشاورزی و ... به صنف لوازم یدکی نیاز دارند و برای اینکه ریل تولید نخوابد، هواپیما پرواز کند.


بیشتر بخوانید:  پرداخت بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان تسهیلات نقدی به قطعه سازان/ تسریع خودروسازان در رفع تعهدات به مشتریان


عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی تشریح کرد: تمام تلاشمان این است تا مواد را تامین کنیم تا لنگی به وجود نیاید.  بنابراین برای اینکه از تورم جلوگیری شود باید مقررات دست و پاگیر و بیهوده که در واردات مواد اولیه به کار می‌رود سهل شود.

کاظمی ادامه داد: در ۲ تا ۳ ماه آینده با کمبود لوازم یدکی مواجه خواهیم شد که در مقابل این کمبود به شدت در افزایش قیمت تاثیر گذار خواهد بود.

او بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون ۳۰ درصد قیمت لوازم یدکی افزایش داشته است چرا که با تورم مواجه شده ایم و احتمال اینکه افزایش قیمت ادامه دار باشد وجود دارد.

علیرضا نیک آیین رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص علت گرانی لوازم یدکی، گفت:  اینکه چرا کالاهایی که ساخت داخل است باید با ارز محاسبه شود بحث دیگری است.

رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو تشریح کرد: برخی از قطعات ممکن است از خارج وارد شود.

این مقام مسئول یکی دیگر از دلایل گرانی را برخی از قطعات دانست و گفت: معمولا هر سال در برخی از مقاطع به دلیل کمبود تعداد معدودی از قطعات یدکی، افزایش می‌یابد که این دلیل بر گران شدن قطعه نیست بلکه دلیل بر کمبود قطعه است.

(گزارش)گرانی گریبان لوازم یدکی را گرفت/ علت گرانی لوازم یدکی خودرو چیست؟

او ادامه داد: چنین افزایش قیمتی به دلیل کمبود رخ می‌دهد و مختص به لوازم یدکی نیست و در مورد سایر اجناس و اقلام از مواد خوراکی نظیر گوجه فرنگی و سیب زمینی گرفته تا لوازم یدکی مشاهده می‌شود. پس از چنین اتفاقی با فعالیت صنف مورد نظر و راهکار‌های انجام شده کالای مورد نظر به وفور در دسترس قرار می‌گیرد و حتی قیمت آن به زیر قیمت می‌رسد.

یکی از رانندگان در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: گرانی در بازار لوازم یدکی بیداد می کند و توانمان برای خرید این کالاها رو به کاهش است. از دولت درخواست داریم تا در بازار لوازم یدکی نظارت داشته باشد و بتوان قیمت ها را در این بازار کاهش داد.

مرتضی کاظمیان یکی از توزیع کنندگان لوازم یدکی  در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به افزایش قیمت لوازم یدکی در بازار، گفت: افزایش ۲ تا سه برابری قیمت در شرایط فعلی بازار،کسب و کار عادی را  تحت الشعاع قرار داده و شاهد این هستیم متقاضیان خرید قطعات خودرو به دلیل گرانی از خرید آن امتناع می کنند. متاسفانه باید اذعان کرد این وضعیت موید شرایط نامطلوبی است که به اشکال گوناگون طی ماه های اخیر ظهور  پیدا کرده است.

او افزود: فارغ از موضوع گرانی و افزایش تامل برانگیز قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو، کمیاب شدن برخی قطعات بر مشکلات موجود افزوده و به واقع متقاضیان برای یافتن و خریداری برخی قطعات با چالش ها و مشکلات متعددی مواجه هستند.

این فعال در عرصه فروش و توزیع لوازم یدکی خودرو گفت: در چنین شرایطی زمینه برای افزایش و گرانی هر چه بیشتر قطعات هموارتر می شود و این موضوعی است که نباید آن را نادیده گرفت و باید دستگاه های ذی ربط با فوریت نسبت به حل و فصل آن اقدام کنند.

کاظمیان تصریح کرد: در چنین شرایطی، بستر برای افزایش توزیع و عرضه لوازم یدکی تقلبی و بی کیفیت، بیش از پیش فراهم شده و اساسا برخی از متقاضیان خرید لوازم یدکی، با علم به بی کیفیت بودن قطعات، به دلیل ارزان بودن آن مبادرت به خرید و تهیه چنین قطعات  می کنند.

او افزود:کیفیت پایین این قطعات باعث می شود، بعد از مدت کوتاهی مجددا قطعه تعویض شده با اشکال و نارسایی در کارکرد مواجه شود و متاسفانه برخی نسبت به این موضوع عکس العمل شدید و نامتعارف نشان می دهند در صورتی که بنده و بسیاری از فعالان حوزه توزیع در هنگام فروش قطعات به مشتریان، به این واقعیت اشاره می کنیم که قطعه مورد نظر از کیفیت چندان مطلوبی برخوردار نیست زیرا برای ما مشخص است که بعد از مدت کوتاهی با مراجعه مجدد و  گلایه مشتری مواجه می شویم.

در پایان انتظار می رود، بیش از هرگونه تصمیم گیری، عواقب و پیامدهای احتمالی چنین تصمیماتی مد نظر قرار گیرد تا به واسطه آن بازار از شوک ها و التهابات و مواجهه با چنین مشکلاتی مصون بماند و یا اینکه نمود نارسایی های احتمالی به حداقل ممکن کاهش پیدا کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
-
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۹ خرداد ۱۳۹۹
لوازم یدکی به شدت گران شده نظارت نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۲۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مشکل فساد گسترده توسط مسولین است
Germany
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
عضو هیات مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی بیان کرد: در حال حاضر تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد مواد اولیه در داخل تولید می‌شود و مابقی وارد می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
دلیل اصلی یک کلمه است. تحریم. هرکی میگه نه خودشو به خواب زده. همه چی از تحریم شروع شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
با سلام
پیشنهادی دارم جهت ارزان سازی خودرو، ولی رسانه ندارم
لطفا رسانه پیشنهاد ما باشید:
تعداد زیادی خودرو تولید سال ۹۸ و ۹۷ توی پارکینگها وجود دارد که پلاک نشده اند.
اگر اعلام شود خودروهای تولید سالهای ۹۷و۹۸ یک ماه مهلت دارند که پلاک شوند و بعد از آن دیگر به هیچ وجه پلاک نمیشوند و هر جا هم پیدا شدند به عنوان کالای قاچاق معرفی میشوند.
پلاک هم فقط به اسم افرادی ثبت میشود که هیچ پلاکی ندارند.
به این روش میشود خودروهای ذخیره شده در پارکینگها را وارد بازار کرد
لطفا برسد به نمایندگان مجلس
# خودروهای_ بی پلاک_ قاچاق اعلام گردد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
دیگه برای مردم ثابت شده که مسئولین نمیخوان مردم رنگ اسایش رو ببینن و الا چرا انقدر دارن به این خودرو ساز ها و وارد کننده های قطعات بی کیفیت و دیگر عوامل این نابسامانیها مهلت سو استفاده میدن . یه جوری دیوار درست شده که مردم وادار به خرید یه مشت آت و اشغال شدن . والا درست نیست حسرت زندگی یه سری کشورهایی رو بخوریم که ......
-
خلیل
۱۳:۲۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
دیروز ماشین رو بردم تعمیرگاه فقد دو تا قطعه اش شده 120 هزار تومن و اجرت هم 90 تومن دادم
میگفت صفحه کلاج باید عوض بکنی قیمت گرفتم جنس خوبش یک میلون و هفتصد هزار تومن شده حالا دستمزد رو حساب نکردم . اخه اینم شد وضع؟این شد زندگی ؟
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۱۱:۴۸ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
علت گرونی خود خود مردم هسه
فقط مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
تو اين مملكت چي ارزون است ...
Iran (Islamic Republic of)
اسحاق
۱۱:۲۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
آقا اقتصاد مملکت فرو پاشیده .ولی کسی نمیخواد قبول کنه. خدابه دادمان برسه .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
پفک هم 10 برابر شده چه برسه به لوازم یدکی

چون فلزات تولید کشور رو با دلار 18 تومن میدن دست تولید کننده
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۷ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
فلزات تولید کشور رو با دلار 18 تومن میدن?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
یادمه دوسال پیش میخواستم ماشین بخرم آشناهای خودم به من میگفتن الان نخر این قیمتها حبابه میاد پایین صبر کن دوسال صبر کردم نیومد پایین که هیچ قیمت ها ۵برابر رفت بالا الان دوچرخه هم نمیتونم بخرم آقا دروغه که میگن نخرید تا میتونید بخرید پول نقد تو جیب نباید باشه باید تبدیل به کالا و زمین و ملک بشه فقط باید خرید تا گرون نشده چون تو ایران مدیریت اقتصادی قوی وجود نداره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
صفحه کلاچ بیاد پایین باید زار بزنی به حال خودت
صفحه کلاچ با کاسه نمد و ماهک دنده نزدیک 2.5 میلیون میشه
اجرتم 300 تومن
یعنی قشنگ گیربکس خود طرف میاد پایین تا ماشین
Iran (Islamic Republic of)
امین
۰۹:۳۴ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
همیشه اینطوری است که یک خبر کار می کنید و بعد گرانی برای مردم عادی می شود.
عجب زمونه ای!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
مثلا چی ارزونه ??۴ همه چیزا ده برابر شدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۲ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
1 -درک این موضوع که یک نفر کالایی را در زمان ارزانی خریده ولی چرا حالا به قیمت بازار میفروشد هوش بسیار زیادی نمیخواد.
2 -و متاسفانه در دنیای امروز همه چیز به قیمت دلار ربط داره حتی سبزی خوردن یا گوجه خیار .
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۰۸:۱۱ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
وای بر ما با این صنعت!
Iran (Islamic Republic of)
پیملن
۰۸:۰۶ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
این ارز چرا برای تولید قطعه در داخل استفاده نمیشه؟منظور از مواد اولیه برای تولید قطعات چیه؟همون فولاد یا مواد پتروشیمی و نفت خام؟فک کنم باید به حرف رهبری گوش کرد ها ا ا ا ا ا ا !!!!!تولید در داخل!!!فک کنم بجای اینکه سنگ آهن و خام صادر کنیم و کارخانه های فولاد تعطیل بشن میتونیم فولاد کنیم و فولاد رو هم تبدیل به قطعه کنیم !!!لازم به ذکر هست که به این مسیر میگین ارزش افزوده که نه تنها ارز مصرف نمیشه که گران بشه بلکه ارز رو میتونیم وارد کنیم که قیمت ارز بیاد پایین و مشکل بیکاری و تولید داخل و رونق تولید و پویایی اقتصاد....
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۸:۰۵ ۱۸ خرداد ۱۳۹۹
نبود نظارت در کنار نبود انصاف، مردم به خود مردم رحم نمی کنیم!
آخرین اخبار