باشگاه خبرنگاران جوان شهرکرد گزارش می دهد؛

شطرنج، انعکاس زندگی

شطرنج ورزش‌ ارزان قیمتی که می‌تواند در نبود باشگاه‌های حرفه ای، نقش آفرین باشد و به توسعه سلامتی در یک خانه کمک کند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، ورزش کردن عامل اصلی افزایش حجم اکسیژن در خون و در نتیجه تقویت دیواره‌های سیستم عروقی، تقویت سیستم ریوی بدن و افزایش گردش خون است و مجموع این عملکرد‌ها باعث تقویت کل سیستم ایمنی بدن فرد و محافظت از او در مقابل بیماری‌هایی مانند سرما خوردگی، آنفلوآنزا و حتی کرونا می‌شود.
شطرنج، انعکاس زندگی
برخی از رشته‌های ورزشی در جهان وجود دارد که نیازی به میدان رقابت و زیربنای ورزشی ندارد و تنها با فکر و خلاقیت انجام می گردد.
 
ورزش‌های ارزان قیمتی که می‌تواند در نبود باشگاه‌های حرفه ای، نقش آفرین باشد و به توسعه سلامتی در یک خانه کمک کند.
 
برخی از این ورزش‌ها دارای بُعد تاریخی است و قدمتی به اندازه تمامی ورزش‌ها دارد، اما کمتر مورد توجه خانواده‌ها قرار می‌گیرد.

 تاریخچه شطرنج

شطرنج یکی از کهن‌ترین بازی‌هایی‌است که امروزه نیز در میان مردم جهان رواج دارد؛ به‌طوری‌که قدمت این بازی را بیش از هزار و ۵۰۰ سال رقم زده‌اند.

شطرنج اختراع ایرانیان است. عده‌ای هم آن را ابداع هندیان، یونانیان، رومیان، بابلی‌ها، سکاها، مصریان، یهودیان، چینی‌ها و اعراب دانسته‌اند.
شطرنج، انعکاس زندگی
اما آنچه که بیش از هر رأی دیگری موردِ پذیرش است، این که شطرنج در اصل هندی بوده، سپس از هند به ایران آورده شده، از ایران به عرب‌ها و جهان اسلام گسترش یافته، و سرانجام از جهان اسلام به اروپا رفته است.

در اروپای قرن ۱۵، شطرنج به شیوه امروزی آن درآمد؛ و در نیمه دوم قرن ۱۹، مسابقات جهانی شطرنج آغاز گردید و در قرن بیستم، فدراسیون جهانی شطرنج تأسیس شد.

اگرچه رشته‌های جدید ارزان قیمت و خانگی نیز پدیدار شده است، اما این ورزش‌ها کمتر فکری و بیشتر استقامتی یا قدرتی هستند.

ورزش‌های خانگی اگرچه ساده اند، اما اگر اصول ایمنی در آن ها رعایت نشود حتی می‌تواند از ورزش‌های قدرتی یا استقامتی نیز مخرب‌تر باشد.

ورزش ارزانِ گفتمان ساز

ورزش شطرنج از آن دسته ورزش‌هایی است که رویکرد قهرمانی دارد، اما می‌توان به عنوان یک رشته ورزشی در خانه آن را توسعه داد و بین افراد خانواده در میهمانی‌ها نیز از آن استفاده کرد.

حمید کریمی مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار  ما گفت: شطرنج درس زندگی است و مهره‌ها در آن مانند ایده و راه‌های دفاع در زندگی افراد است.
شطرنج، انعکاس زندگی
مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج آذرماه پارسال در سفر به شهرکرد گفت: رشته ورزشی شطرنج این قابلیت را دارد که در بین اعضای خانواده و جامعه به یک گفتمان ورزشی تبدیل شود.
 
او افزود: رویکرد عمومی شدن این ورزش با استفاده از ارگان‌هایی مانند شهرداری انجام می‌شود.

پهلوان زاده با بیان اینکه در شطرنج بیشتر از امکانات، عشق و علاقه مهم است اضافه کرد: کشور‌هایی هستند که از لحاظ امکانات شطرنج ضعیف بوده، ولی در سطح بین‌المللی خود را پیش برده‌اند.
شطرنج، انعکاس زندگی
رئیس فدراسیون شطرنج با اشاره به وجود میزهای شطرنج در مراکز تفریحی و پارک‌های اغلب شهر‌های کشور ادامه داد: مسابقات بسیاری در راستای توسعه بعد همگانی این ورزش، به صورت عام از سوی علاقه‌مندان برگزار می‌شود.

واگذاری خانه شطرنج شهرکرد

داود فاتحی رئیس هیات شطرنج چهارمحال و بختیاری در گفتگو با خبرنگار ما گفت: هم اکنون ۳۰۰ شطرنج باز در استان فعالیت می‌کند که ۱۰۰ نفر از این ورزشکاران بانوان هستند.
 
او با بیان اینکه حدود ۱۵ سال پیش بر اساس تصمیم فدراسیون و همکاری وزارتخانه قرار شد در تمامی استان‌ها خانه شطرنج ساخته و در اختیار هیئت‌های شطرنج قرار گیرد افزود: اما تا کنون اختیار خانه شطرنج شهرکرد به هیئت شطرنج استان داده نشده است.
 
فاتحی ادامه داد: توقع ورزشکاران چهارمحال و بختیاری بازگشت خانه شطرنج به هیئت استان است تا بتوان برای آموزش علاقمندان و برگزاری مسابقات برنامه ریزی کرد.
شطرنج، انعکاس زندگی
او، تعیین روسأی هیئت شطرنج شهرستان‌های استان بدون استعلام نظر رئیس هیئت شطرنج را از دیگر مشکلات این حوزه بیان و اضافه کرد: به همین دلیل افراد بدون سابقه و نداشتن تجربه کافی در رأس هیئت شطرنج شهرستان‌ها قرار می‌گیرد.

اما معاون توسعه مدیریت و منابع اداره کل ورزش و جوانان چهارمحال و بختیاری گفت: بر اساس آخرین قوانین ارسالی و الزامات قانونی، باید تمامی اماکن ورزشی به صورت مزایده به بخش خصوصی واگذار گردد و اجرا نشدن این قانون، تخلف محسوب و قطعا از طرف مراجع قضایی و بازرسی پیگیری خواهد شد.

مهراب ملک محمدی افزود: با توجه به محدودیت اعتبارات و کمبود منابع نگهداری و تأمین نیروی انسانی برای سالن های ورزشی، این اماکن از طریق مزایده واگذار و هیئت های ورزشی نیز می‌توانند در این مزایده شرکت کنند.

او اضافه کرد: در صورت شرایط برابر بین هیئت استان و بخش خصوصی در مزایده هر کدام از سالن های ورزشی، اولویت با هیئت ورزشی است و این اداره کل اجازه هیچگونه دخل و تصرف و یا امتیازی خارج از این قانون را ندارد.

ملک محمدی ادامه داد: برهمین اساس، سالن شطرنج استان نیز از این قوانین مستثنی نبوده و این اداره کل در راستای وظایف قانونی خود اقدام نموده است.
 

چهارمحال و بختیاری از استان‌های پویا و فعال شطرنج


سال گذشته دختر هفت ساله چهارمحال و بختیاری در ریتینگ بین المللی شطرنج، جایگاه دهم جهان را از آن خود کرد و موفق شد به ریتینگ بین المللی ۱۲۰۷ برسد.

این ورزشکار از لحاظ ریتینگ بین المللی نفر اول کشور، نفر پنجم آسیا و جایگاه دهم جهان را به خود اختصاص داد.

بهار میرزاخانی از شش سالگی در این رشته ورزشی فعالیت خود را آغاز کرد و تاکنون یک نشان طلا، چهار نشان نقره و پنج نشان برنز را در مسابقات شطرنج به دست آورده است.
شطرنج، انعکاس زندگی
مهرداد پهلوان زاده رئیس فدراسیون شطرنج با بیان اینکه در سال‌های گذشته در همه استان‌ها خانه شطرنج ایجاد شد گفت: امکانات زیربنایی این رشته ورزشی در سراسر کشور وجود دارد.
 
او ادامه داد: یکی از استان‌های پویا و فعال در رشته ورزشی شطرنج، چهارمحال وبختیاری است و با برنامه ریزی می‌تواند در این ورزش در کشور سرآمد گردد و اساتید بین المللی شطرنج از این استان به دنیا معرفی شوند.

مدیرکل ورزش و جوانان چهارمحال وبختیاری گفت: در حال حاضر شطرنج استان در صندلی بیستم کشور قرار گرفته است که این رتبه راضی کننده نیست و هیئت شطرنج باید افراد خوش فکر و مستعد را برای پیشرفت این رشته شناسایی کند.
 
حمید کریمی با بیان افتتاح و تجهیز ۲۰۰ خانه ورزش روستایی در این استان طی سال گذشته اضافه کرد: هیئت شطرنج باید با برنامه ریزی از این امکانات برای بهبود وضعیت شطرنج استان در کشور استفاده نماید.

بسیاری از کارشناسان بهداشتی و ورزشی بر این امر معتقدند که ورزش علاوه بر تناسب اندام می‌تواند سبب تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابله با ویروس کرونا شود، لذا بهترین کار در زمان قرنطینه بودن در خانه ورزش کردن است.

این کارشناسان ورزش را دارویی قوی برای پیشگیری، درمان و بازتوانی افراد از بیماری‌ها از جمله کرونا می‌دانند و به همه افراد توصیه می‌کنند در دوران قرنطینه خانگی برای بالابردن سیستم ایمنی بدن ورزش را جزء برنامه روزانه خود قرار دهند.

کم تحرکی موجب افزایش کلسترول در خون شده و فعالیت هورمون‌های بدن را ضعیف می‌کند که زمینه ساز سکته و مشکلات روحی و روانی مانند افسردگی و پرخاشگری است.

توسعه این رشته ورزشی فکری و ذهنی می‌تواند به بُعد «ورزش برای همه در همه جا» جامه عمل بپوشاند.
 
انتهای پیام/ز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.