مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه گفت: آیین خاکسپاری و سوگواری موضوعی که در این شرایط کرونایی می‌تواند خطرآفرین باشد و به شیوع بیشتر این بیماری دامن بزند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ فریبرز نجفی مهر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کرمانشاه با اشاره به روند افزایشی اخیر بیماری کرونا، یکی از اصلی‌ترین کانون‌های انتشار این ویروس را اجتماعات برای برگزاری آیین‌های سوگواری دانست و گفت: با توجه به اینکه در کشور ارج نهادن به درگذشتگان و تکریم افرادِ فوت شده از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، مردم برای همدردی با بازماندگان داغدار خود را مقید می‌دانند که بر اساس رسوم کهن این دیار در مناسک عزا حضور یابند.

او با اشاره به مخاطرات حضور در این آیین‌ها به دلیل خطر شیوع کرونا، گفت : مردم استان باید شرایط بحرانی حال حاضر را در نظر بگیرند و برای کنترل بیماری کووید ۱۹ از تجمعات انسانی برای اینگونه آیین‌ها پرهیز کنند.

نجفی مهر افزود: متاسفانه گزارش‌های واصله حاکیست که این روز‌ها در مناطق روستایی مراسم سوگواری با همان رسوم قدیم برپا شده و آیین‌ها و مراسم های عزاداری با حضور حداکثری مردم برگزار می‌شود و حتی مانند گذشته پذیرایی‌های مرسوم در فضا‌های سربسته و فاقد تهویه مناسب و بدون رعایت فاصله‌های اجتماعی صورت می‌پذیرد.

او با بیان اینکه برای مدیریت سوگواری‌ها نقش معتمدین و بزرگان ایلات و طوایف و همچنین سازمان‌های مردم نهاد بسیار مهم و اثرگذار است، گفت: انتظار داریم این متنفذین و گروه‌های مرجع، مردم را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشویق کرده و آن‌ها را از استمرار چنین تجمعاتی که در شرایط اپیدمی کرونا باعث تکثیر مرگ در جامعه می‌شود، برحذر دارند.

نجفی مهر از فرمانداران استان نیز خواست از قابلیت روسای عشایر، دهیاران و شورا‌های اسلامی روستا برای مدیریت این موضوع استفاده کنند و با گفتگو‌های اقناعی، آن‌ها را برای تغییر در شیوه برگزاری مراسم مربوط به سوگ، تشویق کنند.

او افزود: در صورت تداوم این روند، شیوع این بیماری در روستا‌ها می‌تواند کنترل بیماری را ناممکن ساخته و تمام زحمات کادر درمانی و اعضای ستاد مدیریت بیماری کرونا را در ثبات بخشیدن به وضعیت استان به هدر دهد .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.