به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سایه روشن نابسامانی بازار خودرو امشب ۲۸ اردیبهشت ماه در برنامه گفتوگوی ویژه خبری با حضور خلخالی استاد دانشگاه، مجید باقری قائم مقام مدیرعامل سایپا و فرشاد مقیمی مدیرعامل ایران خودرو مورد بررسی قرار گرفت.
فرشاد مقیمی مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه در مجموعه گروه صنعتی ایران خودرو با همت همه همکارانم تا به امروز توانستیم روند رو به رشدی را ادامه دهیم گفت: این روند رو به رشد تا کنون طی شده است، اما باید شرایط حاکم بر کشور و دنیا را هم در امر خودروسازی لحاظ کنیم لذا شرایط کشور و شرایط حاکم بر دنیا در تولید بی تاثیر نبوده است.
مقیمی با اشاره به اینکه وضعیت تولید خوب است افزود: جلساتی را با شورای رقابت برگزار کردیم و به دنبال رساندن بازار به آرامش هستیم. در جلسه با اعضای شورای رقابت به نکات اشاره کردیم به طوری که باید به این موارد توجه شود مکانیزم شورای رقابت به این صورت بود که سال ۹۰ را مبنا قرار میداد و در نهایت تورم سالهای مختلف را لحاظ میکرد تا به قیمت برسد، این در حالیست که برخی از خودروها در سال ۹۰ تولید نمیشد و برخی از خودروهایی که الان تولید میشود با خودروهای آن زمان به لحاظ فنی متفاوت است.
مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه ۹ هزار خودرو بیشتر از مدت مشابه سال قبل تولید کردیم ادامه داد: مبنای قیمت گذاری خودرو از سال ۹۰ محاسبه میشود که برای خودروساز به صرفه نیست.
مقیمی با اشاره به استانداردهایی که باید در حوزه ایمنی، محیط زیست و امنیت لحاظ شود گفت : در ۱۳ آیتم الزام قانونی داریم که باید رعایت شود .
او با اشاره به این که خودروهای ما یورو ۴ هستند و الان به سمت یورو۵ نیز حرکت کردهایم افزود : پلیس امنیت استانداردهای هایی را برای امنیت و ایمنی خودروها در نظر گرفته است که باید لحاظ شود.
مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه خرید ارزان با افزایش در تیراژ می تواند صورت گیرد خاطرنشان کرد: وقتی تیراژ بالا میرود قیمت هم کاهش می یابد لذا باید بر روی توانمندسازی داخلی توجه کنیم که این امر به خوبی صورت گرفته است. در موضوعات مرتبط با افزایش بهرهوری ،بالا رفتن تکنولوژی نیاز به تجدید نظر در ساختار ها داریم، باید سرمایهگذاریها به صورت هدفمند به سمت خرید ارزان برود.
او با اشاره به اینکه با روش های دانش بنیان باید تولید را افزایش دهیم گفت : ۴۵ پروژه در دست داریم به طوری که ۳۷ قطعه امروز به مرحله تولید انبوه رسیده است که قطعاً همه به کشور توزیع می شد لذا این موضوع سبب شد تا ۲۰ درصد در قیمت تمام شده و قیمت خرید کاهش ایجاد شود.
مقیمی با اشاره به اینکه تعدادی پروژه را به بخشهای دیگر سپرده ایم گفت: مجموعه صنایع دفاع به فرمان رهبر معظم انقلاب وارد میدان عمل شدند به طوری که طی جلساتی به جمعبندی خوبی رسیدیم.
مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه امروز در دنیا حدود ۴۰ درصد بهای تمام شده خودرو به حوزه الکتریکال برمی گردد گفت: در این حوزه کارهای خوبی صورت گرفته است به طوری که به زودی پلتفرم الکتریکال ایران خودرو رونمایی میشود به گونهای که در سال حدود ۳۰ الی ۴۰ میلیون دلار صرفهجویی ایجاد میکند.حدود ۱۵۰ نفر از نخبگان صنعت کشور و دانشگاهیان بر روی این حوزه متمرکز شده اند .
او درباره کنترل بازار خودرو تصریح کرد: در حال حاضر هیچ خودروی بدون پلاک نصب شده حق خروج از درب نمایندگی را ندارد و با ۳۲ نمایندگی متخلف برخورد صورت گرفته است.
مقیمی گفت: گیربکس ۶ سرعته را بر روی خودرو رونمایی کرده ایم و از آبان ماه به تولید انبوه می رسد به طوری که این گیربکس بر روی ۱۰ هزار خودروی دنا، سمند و رانا نصب خواهد شد.
او گفت : راه مشخص کشور در هر صنعتی این است که به توان داخلی برای بومیسازی قطعات اعتماد کنیم.
در ادامه برنامه سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: وقتی استراتژی برای توسعه خودروسازی نداشته باشیم خودروسازان درگیر مسائل پیش پا افتاده میشوند.
مجید باقری قائم مقام مدیرعامل سایپا در ادامه برنامه با اشاره به اینکه طی پژوهش های به عمل آمده مشخص شد که در سال گذشته نیاز واقعی بازار کشور به خودرو ۹۰۰ هزار دستگاه بود گفت: هر دو خودروساز حدود ۸۳۳ هزار خودرو را تولید کردند این در حالی بود که با شرایط سخت تحریم مواجه بودیم .
باقری با اشاره به اینکه در کنار نیاز واقعی کشور شاهد نیاز کاذب هستیم که حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است ادامه داد : تجربه تاریخی نشان میدهد که خودرو از کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل شده و لذا در این رابطه نقش واسطه ها پررنگ می شود .
او با اشاره به اینکه قیمتگذاری خودرو باید به گونه ای منصفانه باشد تا خودروسازان متضرر نشوند تصریح کرد: قيمتگذاری شورای رقابت باعث شده تا بازار خودرو دست دلالان باشد.
قائم مقام شرکت سايپا گفت: صورتهای مالی را در اختیار میگذاریم تا نظام قیمتگذاری مولفه ها را مدنظر قرار دهد اصلی ترین قربانی این قیمتگذاری مردم هستند.
او با اشاره به اینکه امروز ۶۰۰ خودرو پراید را به قیمت ۳۸ میلیون و ۵۰۰ فاکتور کردیم تصریح کرد: ۱۵۰ هزار خودرو تولید کردهایم که در پارکینگ های خصوصی مردم قرار دارند ،هیچ خودروی بدون پلاک وجود ندارد .
باقری با بیان اینکه پراید مدل ۱۱۱ و ۱۳۲ از مدار تولید خارج شده است ادامه داد:در مورد پراید مدل ۱۳۱ بنا داریم تا همه تعهداتمان را به مشتریان تحویل دهیم و از اواخر تیر ماه این مدل هم از مدار خارج خواهد شد.
خلخالی استاد دانشگاه در بخش دیگری از برنامه با اشاره به اینکه قیمت گذاری ابلاغی و آییننامه ای نمی تواند نتیجه مثبت در بر داشته باشد گفت: قیمتگذاری در همه جای دنیا بر اساس عرضه و تقاضا صورت می گیرد لذا ما به صورت کوتاه مدت ممکن است قیمت را کنترل کنیم اما در طولانی مدت باید به سمت روش هایی برویم.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه طبق سند ۱۴۰۴ یک میلیون و پانصد هزار خودرو باید به بازار عرضه شود افزود: باید عرضه متناسب با تقاضا باشد به طوری که در بخش عرضه باید برنامه ریزی دقیقی داشته باشیم .
خلخالی با اشاره به اینکه صنعت خودرو سایر بخش های دیگر را به تکاپو میاندازد گفت : در خودروسازی بی برنامه گی، برنامههای کوتاه مدت و تغییر سریع مدیران را شاهد هستیم به طوری که خودروسازی بهرهور نداریم که لوکوموتیو این صنعت شود.
انتهای پیام/
من یک طرحی می دهم بخش حصوصی هرکس یک کارگاه منتاژ ویا خود همان کارگاه هم تولید لوازم یا بخرد مانند لولزم خانگی و از بخش دولتی بیرون و به بخش خصوصی و همین دو شرکت را بخش بخش کوچک شود و به همان کارگران و دیگران واگذاری شود و هر شرکتی بهتر خورو تولید منتاژ کرد مشتری بیشتری داشته باشد
2-مثال دوم مرغداران 98درصدشان باچندمرغ وتخم مرغ شروع کرده اندالان اکثرزمینهای خوب وساخمانهای خوب درایران وخارج مال انهاست.ولی وقتی صحبت ناله می کنند، و و و-------ووای به حال مردم عادی.
اگر بازار انحصاری است برای حمایت از تولید داخلی باید باتکیه بر دانش و توان داخلی بهره وری را افزایش داده و قیمت تمام شده را کاهش داد و کیفیت را افزایش داد
تا کی باید جور مدیران کار نابلد و مافیای خودرو را مردم بدهند
کدوم کیفیت
کیفیت تمامی خودروهای داخلی ازسال ۸۷ به بعدبه پایین ترین حدخودش رسیده برای چی افتخارمیکنین
باسه اینکه یه داشبورد و یه پخش تصویری ساخت خارج بهش اضافه کردین،؟؟؟؟؟
۲- قطعه های وارداتی خودرو( قطعات منفصله خودرو) بدون مالیات و عوارض گمرکی است.
قطعه ساز داخلی هم که وضعیتش معلوم است کلی طلبکار شماست و هر وقت خواستید قطره ای از طلبش را میدهید.
۳- پول مردم را میگیرید و بجای سرهم بندی قطعات در جاهای مختلف سرمایه گذاری میکنید و سودی سرشار میگیرید .
۴- ارز دولتی میگیرید و با آن لوازم آرایشی و خانگی وارد میکنید ( خبرهای بدون پیگیری سالهای گذشته)
۵-...........
۶-..........
اگرقیمت به صرفه نیست و ضرر میدهید پس پایان هر سال و هنگام تعویض مدیریت به مدیر عامل و هیئت مدیره از چه منبعی پاداش های میلیاردی میدهید.
البته نگران نباشید به بهانه پیش فروش عیدفطر مثل سایر مناسبتهای گذشته تعداد زیادی ساده دل زود باور بازهم گول خورده و ثبت نام میکنند و شماهم به ما بخندید و با پول ما بهترین خودرو روز دنیا را پلاک ملی کرده در اختیار نوجوانان و جوانان خود قرار دهید
پس چرا برای اونها میصرفه برای این حضرات نمیصرفه؟!!!!
مردم همه سر کارند
ما نخایم شما خودرو سر هم کنید کی رو باید ببینیم
صرف نمیکنه درب این خودرو سازی متحرک را ببندید
الان شده 59 ملیون اگه ماشین خودمو نفروخته بودم خیلی به نفعم بود
آدم نمیدونه بره به کی بگه چیکار کنه کجا شکایت کنه یکی هم نیست جرات کنه این
سوال ها رو ازشون بپرسه
الان شده 59 ملیون اگه ماشین خودمو نفروخته بودم خیلی به نفعم بود
آدم نمیدونه بره به کی بگه چیکار کنه کجا شکایت کنه یکی هم نیست جرات کنه این
سوال ها رو ازشون بپرسه
شورای رقابت هستم و اصولا شورای رقابت را غیر علمی و بدون کارایی موثر می دانم
ولی اینکه مدیرعامل ایران خودرو می گویند فروش ارزان در سایه افزایش تولید و توانمند سازی قابل امکان بوده
سوال این است که قرار است توانمند سازی صنعت داخلی و افزایش تولید کی اتفاق خواهد افتاد؟؟؟؟!!!!
آیا چهل سال کم بوده که باز فرصت می خواهند ؟؟؟؟!!!
تنها درمان تورم و مهار گرانی و اصلاح صنعت خودرو و توسعه و جهانی شدن آن حذف بازار انحصاری داخلی است و حذف انحصار با کاهش تعرفه به زیر 5 درصد قابل تحقق است