به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، پنجمین جلسه کمیسیون تخصصی ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی کشور روز شنبه ۲۰ اردیبشهت ۹۹ به ریاست عاملی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد.
عاملی در ابتدای این جلسه یاد و خاطره مرحوم حجت الاسلام و المسلمین صالحی را گرامی داشت و از او به عنوان عضوی فعال در جلسات کمیسیون یاد کرد.
او افزود: دستور جلسه امروز در مورد سند برش استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است با این نگاه که بتواند در برنامههای پنج ساله کشور آمادگی لازم را برای تنظیم اعتبارات استانی بر مبنای سند استانی مهندسی فرهنگی فراهم کند.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه تصویب این سند در ستاد هماهنگی مهندسی فرهنگی کشور باعث ایجاد یک چارچوب برای تدوین اسناد استانها میشود افزود: با توجه به اینکه نگاه ما توجه به ذینفع است نه یک فرایند سیاستگذاری و برنامهریزی، براین اساس بنای ما فعال کردن همه استانها برای تدوین اسناد است.
پس از سخنان عاملی، حاجیلویی معاون خط مشیگذاری ستاد فرهنگ دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آیین نامه تدوین و اجرای برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور را شرح داد و گفت: مسئله اصلی ما بسترسازی مناسب برای اجرایی شدن نقشه مهندسی فرهنگی کشور میباشد که یکی از مهمترین تدابیر آن تدوین برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور است.
حاجیلویی با اشاره به اهم نکاتی که در تدوین، تصویب و اجرا و نظارت و ارزیابی برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی مدنظر قرار گرفته است، گفت: بازیگر اصلی تدوین برشهای استانی، شورای فرهنگ عمومی کشور است که در قامت ستاد استانی نقشه مهندسی مسئولیت اجرای نقشه را بر عهده دارد.
پس از سخنان حاجیلویی، میرزمانی متن پیشنویس آییننامه به صورت پاورپوینت ارائه کرد، سپس بررسی آییننامه تدوین و اجرای برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور در دستور کار قرار گرفت.
نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش در این جلسه طی سخنانی گفت: بهتر است در این آییننامه، به منظور تسهیل فرآیند سیاستگذاریها، برنامهریزیها و تخصیص بودجه با رویکرد فرهنگی شورای مدیریت و برنامهریزی استان را که ریاست آن بر عهده استاندار است به جای شورای فرهنگ عمومی مسئول قرار گیرد.
او در ادامه افزود: در این آییننامه اسناد دیگری که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده، مانند سند تحول بنیادین آموزش و پرورش باید به صراحت بیان شود، چون برخی از این اسناد برش استانی دارد و لازم است در استانها بررسی شود.
نویدادهم افزود: در عین حال که به فرهنگ ملی و انسجام آن فکر میکنیم، باید فرهنگهای بومی، استانی و اقوام خودمان را به رسمیت بشناسیم و بینشان تعادل برقرار کنیم.
در ادامه بررسی آییننامه مذکور حجت الاسلام والمسلمین رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها گفت: لازم است تعریف دقیقتری از کمیته تلفیق برای استانها ارائه شود و تصریح دقیقتر بر این نکته ضروری است که این برش استانی همان برنامه پنج ساله فرهنگی هر استان است.
حجت الاسلام رستمی با اشاره به لزوم توجه ویژه به هماهنگی و پذیرش نقش دستگاهها در برنامههای استانی با نقش دستگاه در برش ملی گفت: توجه به سطح بلوغ کارشناسی و مدیریتی استانها و تلاش برای ارتقای نقش سیاستگذاری به گونهای که توان تحلیل شاخصهای فرهنگی استان را داشته باشند بسیار حائز اهمیت است.
در ادامه بررسی آییننامه مذکور حجت الاسلام والمسلمین حریزاوی معاون راهبری استانها و ارتباطات سازمان تبلیغات اسلامی گفت: بیانیه گام دوم یعنی حرکتی که انقلاب اسلامی در چهل سال دوم میخواهد دنبال کند که خوشبختانه در آییننامه به خوبی به آن اشاره شده است.
او افزود: برای اینکه در فرآیند تصویب برنامه هفتم در مجلس شورای اسلامی توجه ویژهای به سند برش استانی صورت بگیرد باید ساز و کارهای لازم را پیش بینی کنیم.
در ادامه علی احمدی با اینکه در سطح استانها بیشتر از یک برنامه فرهنگی نباید سندیت داشته باشد گفت: به روز رسانی برنامههای استانی و چگونگی برخورد با مسائل مستحدثهای که برحسب اقتضائات دوران پیش میآید از جمله مواردی هستند که نیاز است بررسی بیشتری روی این موارد صورت بگیرد.
در ادامه جلسه رضائیان با بیان اینکه بحث مبانی، ارزشها و اصول خیلی استانی نیست و یک بحث ملی است گفت: در اجزای برش استانی یکی از مواردی که فراموش شده بحث اقدامات ملی است.
در ادامه احمدی معاون فرهنگی و توسعه ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان طی سخنانی گفت: تجربه نشان داده جلسات شورای فرهنگ عمومی در استانها به صورت خیلی محدود و شاید سالی یک یا دو جلسه برگزار میشود و اینکه ما بخواهیم یک کار دائمی را به چنین شورایی واگذار کنیم نیاز به بررسی بیشتری دارد. مضاف بر اینکه تصویب را باید به خود استانها واگذار کنیم و دبیرخانه شورا باید نظارت و ارزیابیهای لازم را داشته باشد.
پس از سخنان احمدی، بنیانیان طی سخنانی گفت: جنس و ماهیت برنامهریزی فرهنگی با سایر حوزهها کاملا متفاوت است، در حوزه فرهنگ باید روی ذهنیت عناصر موثر تحولات فرهنگی استان اعم از مدیران و نخبگان استانی کار کنیم.
او افزود: بنابراین تکیه ما در آییننامه باید ایجاد گفتمان و آموزش نخبگان استانی باشد و پیشنهاد بنده این است که دبیرخانه شورا با همکاری سازمان امور اداری و استخدامی دوره آموزشی توجیهی برای تمام اجزای مشارکت کننده در فرآیند برش استانی را پیشبینی کند.
در ادامه جعفری نژاد رئیس امور فرهنگی، گردشگری و ورزش سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به تعدد اسناد استانی و نیز ارتباط بخشی از این اسناد با حوزه فرهنگ گفت: با توجه به اینکه یک سند جدیدی به اسناد قبلی اضافه میشود و مرجع اجرای این اسناد با همدیگر متفاوت است لازم است حتما ساز و کاری برای ارتباط این اسناد با همدیگر پیش بینی شود.
او با بیان اینکه تدوین برش استانی هر سند همیشه یکسری مشکلاتی را با خود به همراه دارد یادآور شد: نقشه مهندسی فرهنگی کشور به عنوان یک سند ملی قرار است سی و یک برش استانی داشته باشد بنابراین نحوه ارتباط بین نقشه مهندسی فرهنگی و سند برش استانی مسئله مهمی است که در تدوین آییننامه باید به آن توجه ویژهای کرد.
پس از سخنان جعفری نژاد اعضا به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداختند که اهم آن به شرح ذیل است:
لزوم وجود یک زیر ساخت هوشمند برای یکپارچگی نتایج و برنامهها، عدم کارایی شورای فرهنگ عمومی برای تحول بخشیدن به مدیریت فرهنگی، بودجه ناکافی شورای فرهنگ عمومی، برگزاری جلسات شورای فرهنگ عمومی بصورت محدود در استانها، لزوم واگذاری تصویب برنامهها به خود استانها، لزوم انتخاب رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی هر استان بعنوان دبیر برای ضمانت اجرای بیشتر مصوبات، توسعه وظایف ستاد استان با توجه به تاکید نقشه مهندسی فرهنگی، ارائه گزارشهای فصلی و موردی به جای گزارشهای سالانه، بررسی تعدد اسناد استانی نقشه مهندسی فرهنگی و نحوه ارتباط این اسناد با همدیگر، لزوم برقراری ارتباط بین سند ملی نقشه مهندسی فرهنگی با سند برش استانی و عدم اشراف کامل برخی ائمه جمعه بهعنوان رییس شورای فرهنگ عمومی استانها به حوزه فرهنگ، پیچیده بودن متن آیین نامه، لزوم روانتر بودن متن آییننامه و منطبق بودن آن با شرایط موجود، لزوم محدود شدن روند بوروکراتیک آییننامه.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان جلسه ضمن تشکر از مشارکت اعضای جلسه و با اشاره به بحثهای کامل و مفصلی که در مورد آییننامه برشهای استانی صورت گرفت، گفت: تقریباً چیزی در حوزه ملی و استانی نیست که در سند مهندسی فرهنگی کشور لحاظ نشده باشد، لذا با مرجعیت سند مهندسی فرهنگی میتوان برنامهریزی ملی و استانی را انجام داد.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص بحث کارآمدی شورای فرهنگ عمومی نیز گفت: در سند مهندسی فرهنگی به صراحت بیان شده، شورای استانی هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی، همان شورای فرهنگ عمومی است، اما در نهایت برنامه برش استانی باید به تایید شورای برنامهریزی توسعه استان برسد و زمانی که تایید شود، در واقع ضمانت اجرایی و مالی لازم را پیدا میکند.
بیشتر بخوانید: وزارت علوم و بهداشت گزارش جذب نیمه وقت اعضای هیئت علمی را تهیه کنند
پس از سخنان عاملی آییننامه تدوین و اجرای برشهای استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور با رای موافق اعضا تصویب و مقرر شد برای تصویب نهایی باید در ستاد هماهنگی نقشه مهندسی فرهنگی مطرح شود.
انتهای پیام/