کارشناس بازار سرمایه گفت: طبیعی است که بعد از مدتی رشد شاخص بورس اصلاح هم صورت گیرد که موقتی است.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، شمس کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ در خصوص فراز و نشیب های بازار بورس تصریح کرد:طی ۲۰ سال گذشته، میزان متوسط سود سالانه در بازار بورس ۳۰ درصد بوده که سکه در همین مدت سالانه ۲۲ درصد سود داشته است.

او افزود: رشد سکه به واسطه رشد جهانی قیمت طلا و نرخ ارز است اما رشد بازار سرمایه حاکی از تولید و واقعی است و در بلندمدت از سایر بازارها همچون طلا و سکه بهتر خواهد بود.

شمس در پاسخ به اینکه سرمایه گذاران بورسی چه دانشی باید داشته باشند بیان کرد: اکنون ۷۰۰ شرکت پذیرفته شده در بورس داریم. افراد برای سرمایه گذاری در این بازار  باید به اقتصاد خرد این شرکت ها مسلط بوده و روش های ارزش گذاری قیمتی و اقتصاد کلان را بلد باشند، در این صورت سود خواهند کرد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر کسی دانش این بازار را ندارد بهتر است از روش های غیرمستقیم و از طریق صندوق های سرمایه گذاری ،  در بورس سرمایه گذاری کند.

او در پاسخ به این سوال که آیا بورس حباب دارد توضیح داد: ممکن است بازار سرمایه گران باشد اما احتمال دارد این گرانی باقی بماند ،  هرچند بعضی سهم ها گران هستند و سرمایه گذار باید دانش تشخیص شرکت های گران را داشته باشد.

شمس درباره این سوال که کدام سهام را بخریم؟ افزود: سهام شرکتی مناسب خرید است که بتواند سودآوری منظم و مداوم داشته باشد. اگر افراد مسلط نیستند باید از طریق صندوق های سرمایه گذاری اقدام کنند.

او در خصوص سهام عرضه شده دولتی گفت: افراد در پذیره نویسی شرکت های دولتی به طور قطع سود می کنند چراکه این سهام این شرکت ها ارزان عرضه شده و در آینده سودآور است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین سهام عدالت ترکیبی از بهترین شرکت های کشور است و نگه داشتن آن و ورود به بورس می تواند برای افراد سودآور باشد.

در ادامه شاهین چراغی کارشناس بورس در ارتباط تلفنی تصریح کرد: اکنون نقدینگی بالایی در جامعه وجود دارد. حدود ۱۳۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان نقدینگی در روز داریم که این حجم نقدینگی باید به یکی از بازارها برود. چون مبالغ خرد هستند بیشتر نقدینگی به سمت بازار بورس رفته و رشد شاخص را به وجود آورد .

او افزود:طبیعی است که بعد از مدتی رشد شاخص بورس، اصلاح هم صورت گیرد که موقتی است و نگرانی وجود ندارد چون هنوز نقدینگی بالایی وجود دارد.

چراغی بیان کرد: در چند سال گذشته بحث تحریم ها باعث شد اقتصاد کشور درون زا شود. در آمد ارزی کاهش پیدا کرد و واردات هم کم شد . در این شرایط اگر کرونا هم نبود افزایش شاخص را داشتیم این روند باز هم ادامه می یابد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ورود شرکت های دولتی و شرکت های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان به بازار بورس از اتفاقات خوب اقتصاد کشور بود. واقعیت این است که بانک ها منابع مالی کمی دارند و شرکت ها برای تامین مالی باید به بازار سرمایه رجوع کنند.

او ادامه داد: اقتصاد ایران در حال چرخش از پول محوری به بازار سرمایه محوری است که مزیتی است که بخش خصوصی می تواند از این فرصت استفاده کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۶ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام . بهترین مکان برای نگهداری سرمایه های سرگردان مردم بازار سرمایه و بدترین ان نگداری بصورت ارز و طلا می باشد . در کشورهای در حال توسعه مانند ایران وقتی نگداری بصورت ارز و طلا باشد امکان خروج سرمایه به خارج از کشور بسیار زیاد است . و جذابترین انها الان ترکیه .امارات . گرجستان و غیره می باشد . مخصوصا که ایران در لیست سیاه قرار دارد و تعامل بانکی با سایر کشورها را نذارد. لذا اگر فردی ارز و طلا بصورت چمدانی به خارج ببرد . بانکهای ان کشورها براحتی می توانند ارز و طلا را جذب کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
گرانی و تورم ملت را عصبی کرده و هر آن احتمال دارد این خشم منفجر شود که اگر شود ..................!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ali
۱۱:۲۱ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سه ماهه مثبته تقریبا حالا چند روز هم منفی. نگرانی وجود نداره دوباره در چند روز آینده رشد شاخص رو خواهیم داشت . از تازه واردان عزیز نیز خواهش می کنیم هیجانی تصمیم نگیرن و دنبال سهم های بنیادی و ارزنده باشن .
Iran (Islamic Republic of)
اصغر
۱۱:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
انشالله صعودی می شود. طرف ملک را بهمن خریده الان 100 میلیون سود برده . ماشین خریده سود برده.الان سایت های فرابورس به ازای یک میلیون تا 200 هزار تومان می دهند . وقتی این مسائل هست یعنی از سیستم انتظار می رود بازدهی 100 درصد را برای مشتری به ارمغان آورد. وقتی کسی دنبال دردسر این کارها نیست همون راحتی را ارمغان بیاورید.
Iran (Islamic Republic of)
حجت پورحسن
۰۹:۴۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
باسلام و قبولی طاعات وعبادات
خدایا آیا کسی هست به دادمردم برسه ؟
این همه نوسان قیمت سهام چیه.بدبخت مردم پولشون تو بورس بلوکه شده است
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۸:۵۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
چون شما بورس زمین زدید
هر چیزی که ی هفته ازش میگید
اونو به زمین میزنید خواهشا دیگه دست از سرش بردترین نمیخواد خبر ازش بدین
Iran (Islamic Republic of)
علی
۰۴:۱۳ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم مواظب باشید
ما که اقتصاد
یا چرخه تولیدی نداریم
چه خرید وفروش می کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۸ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
شک نکن بازار صعودیه
تازه اول کاره . تا آخر سال شاخص ۱۰ میلیونی رو تحویل بگیرین
Iran (Islamic Republic of)
کارشناس.اقتصادی
۰۱:۱۰ ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
سلام.بورس.دوباره.راه.رشد.و.صعودی.را.درپیش.میگیرد.و.سهامداران.تازه.وارد.اگر‌.انتخاب.درست.کردند.حالا.نیاز.به.صبر.صبوری.دارند.اگر.سازمان.بورس.سازکار.شفافیت....شرکتها.را.ارایه.دهد.ودرمورد.شرکتهای.بنیادی.و.غیر.بنیادی.یک.تفکیک.قایل.شود.و.جدا.نمودن.سره.از.ناسره.و......بصورت.شفاف.تا.تازه.واردین.وسایرین.ازین.شفافیت......برای.سرمایه.گزاری.خود.مورد.استفاده.قرار.دهند.وسلام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
"... رشد بازار سرمایه حاکی از تولید و واقعی است ..." واقعا كه اين يكي را درست اومدين ولي با كدوم توليد، بورس ما داره رشد مي كنه؟ وضعيت صنايع و مردم كه خلاف اين واقعيت را نشان مي دهند؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۲ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
این چند روز افت شاخص از دلایل مختلفی بوجود می آید که یکی از عوامل آقای عبدالمالکی است که چندین مرتبه مردم را از وجود حباب در بورس ترسانده و به طور غیر مستقیم خواهان هجوم نقدینگی به بازار ارز و سکه شده است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۷ ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام . وقتی شرکت های دولتی نیاز نقدینگی خود را با افزایش قیمت حل کردند . دیگر نیازی به عرضه سهام در بازار بورس ندارند . بنظر می رسد تا پایان سال 1400 صبر کرد که ایا دولتی بعدی نیز نیازهای نقدینگی شرکت ها را از بازار بورس تامین می کند و یا افزایش قیمت و نفت
آخرین اخبار