بیماری‌ ای که ممکن است در خواب منجر به مرگ افراد شود و حالا در روز‌های کرونایی، افراد مبتلا به این بیماری، از اقشار آسیب‌پذیر در برابر این ویروس شناخته می‌شوند.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر سپیده افضل‌نیا متخصص قلب و عروق مشهد گفت: در واقع فشاری که بر عروق کل بدن وارد می‌شود فشارخون نامیده می‌شود و اگر فردی فشارش بالاتر از ۱۴ در زمان انقباض قلب و در زمان انبساط قلب بیش از ۹ باشد، این فرایند فشار خون نامیده می‌شود.
 
او افزود: با کنترلی که بر روی فشار خون افراد مشکوک به این بیماری صورت می‌گیرد، فشار میان ۱۲ تا ۱۴ در انقباض و ۸ تا ۹ در انبساط را مرحله احتمال ابتلا به بیماری می‌دانیم و این فرد باید حتما رژیم غذایی‌اش را رعایت کند.
 

این  متخصص قلب و عروق گفت:  به طور کلی رژیم حاوی غذا‌های کم‌نمک است. رژیمی که در آن، از خوردن چربی و نمک، زرده تخم‌مرغ که حاوی کلسترول بالایی است پرهیز می‌شود، مصرف سیگار و الکل محدود شود و ترجیحا قطع می‌شود؛ البته در این مرحله فرد نیاز فراوانی به فعالیت‌های بدنی دارد.

افضل نیا بیان کرد: فعالیت بدنی این افراد باید نیم ساعت در ۵ روز در هفته باشد. به‌طوری که ضربان قلب بیمار بالا رود و تعریق برای وی ایجاد شود.
 
او تصریح کرد:  این فرایند باید در زندگی روزمره افراد قرار بگیرد تا ز ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری شود.
قاتل خاموش را بشناسیم / بزرگترین علامتش، بی علامتی است
این  متخصص قلب و عروق  تاکید کرد: فشار خون اولین علامتی است که فرد را به سمت بیماری‌های قلبی و عروقی می‌کشاند و نخستین فاکتور خطر در این زمینه محسوب می‌شود، پس از فشار خون، دخانیات را عامل دوم ابتلا به این بیماری‌ها مطرح کردند و باید توجه داشت که دخانیات خود امکان ابتلا به فشار خون را افزایش می‌دهد.
 
افضل نیا اظهار کرد: هشتاد  درصد از افراد مبتلا به این بیماری ممکن است علامتی نداشته و به همین دلیل از آن بی‌اطلاعند. اغلب مبتلایان با سردرد‌های طولانی و مدت‌دار در ناحیه پس سر و حالت تهوع مراجعه می‌کنند.


او تصریح کرد: بیماران مبتلا به فشارخون باید ابتدا به صورت منظم تحت نظر و اکوکاردیوگرافی قرار بگیرند چراکه این بیماری در وهله نخست، به کلیه‌ها آسیب وارد می‌کند و به همین دلیل، باید آزمایشات کامل کلیوی برای این افراد انجام شود تا میزان پروتئین در ادرار چک شود که علت فشار خون در آن‌ها به طور کلی چیست و هرچه زودتر از آن علت پیشگیری شود.

انتهای پیام//ف.غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.