معاون آبخیزداری کشور گفت: فارس از استان‌های پیشتاز در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی و ساخت طرح های آبخیزداری و آبخوان‌داری است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، خسرو شهبازی سرپرست معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در بازدید از طرح مشارکتی آبخیزداری کاریان لارستان با اشاره به جایگاه منابع طبیعی استان فارس در جذب اعتبارات صندوق توسعه ملی بیان کرد: استان فارس در حوزه آبخیزداری و آبخوان داری و نیز انجام طرح های بیولوژیک و توسعه جنگل‌ها به خوبی ورود پیدا کرده و اقدامات بسیار مناسبی را انجام داده ‌است.

او، طرح‌های انجام شده در حوزه منابع طبیعی را زمینه ساز اشتغال مولد و بهبود معیشت برای روستا نشینان دانست و تصریح کرد: استان فارس یکی از پیشتاز ترین استان‌ها در زمینه آبخیزداری است.

شهبازی با بیان اینکه آبخیزداری راه مؤثری برای مهار آب برای تغذیه سفره‌های آب زیر زمینی و حفاظت از جنگل‌ها و مراتع است، افزود: نهادهای اجرایی با توجه به خسارت‌های متعدد ناشی از سیلاب‌ها، رواناب‌ها و فرسایش خاک باید در اجرای این طرح‌ها بیش از پیش به منابع طبیعی کمک کنند.

سرپرست معاونت آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اضافه کرد: اگر بتوانیم منابع طبیعی و پوشش گیاهی را توسعه دهیم کمتر شاهد خسارات به‌ ویژه در زمان وقوع سیلاب‌ها  هستیم و در لارستان اقدامات خوبی در این راستا انجام‌ شده است.

شهرام منتصری، مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس نیز با اشاره به اینکه بروز معضلات خشک‌سالی، فرسایش خاک، تهدیدها و تخریب‌های ناشی از آن مؤید اهمیت توجه به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری برای حفظ منابع پایه آب وخاک است، اظهار کرد: بسیاری از کشورهای توسعه‌ یافته برای جلوگیری از بروز پدیده شوم سیلاب به توسعه عملیات آبخیزداری از جمله تقویت و توسعه پوشش گیاهی، احیای جنگل‌ها و  ساخت بندها و سازه‌های آبخیزداری روی آورده‌اند.

او با تاکید بر اینکه اجرای طرح‌های آبخیزداری در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از فرسایش خاک و حفظ و احیای پوشش گیاهی تأثیر بسیار زیادی دارد،گفت:  این طرح‌ها همیشه با کمبود اعتبار مواجه هستند اما در شهرهای مانند لارستان مشارکت خیران در تقبل بخشی از هزینه‌های ساخت، کمک شایانی در ایجاد طرح های آبخیزداری و آب خوانداری در این مناطق شده است.

منتصری با اشاره به طرح‌های آبخیزداری و آبخوان‌داری به ‌منظور تغذیه سفره‌های آب‌های زیرزمینی و افزایش نفوذ پذیری آب در زمین با تقویت پوشش گیاهی در امسال بیان کرد: با توجه به اهمیت اجرای طرح‌های منابع طبیعی و آبخیزداری، برنامه‌ ریزی منظم و منسجمی برای اجرای این طرح‌ها در استان در دست اجرا است که انتظار می رود با مشارکت مردم، مسئولان و تشکل‌های مردم‌نهاد بتوان  آن ها را عملی کرد.

همچنین منصور رضایی، رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری لارستان در خصوص طرح مشارکتی کاریان تصریح کرد: این طرح در تفاهم نامه مشترک همکاری فیما بین اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس با خیران نیکوکار لارستانی در حال ساخت است.

او ادامه داد: اجرای طرح‌های آبخیزداری مانند سازه کاریان لارستان نقش مهمی در حفظ آب و خاک و کاهش آثار تخریبی سیل دارد.

رضایی افزود: اعتبار لازم برای اجرای این طرح را ٧٠ میلیارد ریال برآورد شده که خیران آبخیزدار شهرستان لارستان در این راستا بخشی از هزینه‌ها را متقبل شده‌اند.

انتهای پیام/ت

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.