معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: تعداد ۲۱ هزار و ۳۷۲ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در جمعیت بالای ۳۰ سال تحت پوشش این دانشگاه شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، الهام بهره‌مند معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت حیدریه گفت: فشار خون بالا، مهمترین عامل خطر قابل تغییر برای ناتوانی و مرگ و میر زودرس ناشی از بیماری­های قلبی عروقی، بیماری­های مزمن کلیه و سکته مغزی در جهان و ایران است.

او افزود: با توجه به اهمیت پیشگیری و کنترل فشارخون، روز جهانی فشارخون از سال ۲۰۱۴ سالانه این روز که مصادف با ۱۷ می «۲۸ اردیبهشت» با موضوع «از میزان فشارخون خود مطلع شوید» نامگذاری شده است که به منظور برنامه‌هایی برای غربالگری بیماری فشار خون و شناسایی بیماران فشارخون بالا تکرار شده است و در سال ۲۰۲۰ نیز ادامه دارد.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تربت‌حیدریه ادامه داد: بر اساس نتایج پیمایش ملی بیماری‌های غیرواگیر در سال ۱۳۹۵ در افراد ۱۸ سال و بالاتر، حدود یک سوم «۲۶.۴ درصد افراد ۱۸ سال و بالاتر» جمعیت بزرگسال کشور از فشار خون بالا «فشارخون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه و بالاتر یا فشار خون دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و بالاتر» رنج می‌برند و با افزایش سن، شیوع فشارخون نیز افزایش می‌یابد، به طوری که حدود یک سوم افراد بالاتر از ۳۰ سال و بیش از نیمی از افراد بالاتر از ۵۰ سال به این بیماری مبتلا می‌باشند.
 

بیشتربخوانید:نحوه مصرف دارو در ماه رمضان/ بیمارانی که فشار خون بالا دارند دوز دارویی خود را تغییر ندهند


بهره‌مند بیان کرد: در حال حاضر تعداد ۲۱ هزار و ۳۷۲ بیمار مبتلا به فشارخون بالا در جمعیت بالای ۳۰ سال تحت پوشش دانشگاه شناسایی شده است که نسبت به سال ۱۳۹۷ که تعداد بیماران شناسایی شده ۱۸ هزار و ۸۲۵ بیمار بود، تعداد ۲۹۱۱ بیمار جدید در سال ۱۳۹۸ شناسایی شده است که عده‌ای از این بیماران جدید در بسیج ملی کنترل فشارخون شاسایی شده اند.

او تصریح کرد: در واقع هدف غربالگری و اندازه گیری رایگان فشارخون، ارزیابی نمایه توده بدنی و آموزش افراد در خصوص فشارخون بالا و نیز اطلاع از میزان فشارخون، مفهوم آن و ارجاع افراد با فشارخون بالا برای ارزیابی بیشتر، درمان و پیگیری منظم به مراکز خدمات جامع سلامت است.

انتهای پیام//ا. غ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار