رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه گفت : بعید است مشکل تدوام بحران کرونا ویروس تا یک‌سال و یک‌سال نیم آینده به صورت مشخص حل شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛سیاوش وزیری رئیس بیمارستان «گلستان» کرمانشاه مردم را مهمترین محور طرح فاصله‌گذاری هوشمند که می‌توانند تا حد زیادی به کاهش شمار مبتلایان به کرونا ویروس کمک کنند، معرفی کرد و گفت : نام ویروس کرونا جدید، عامل ایجاد کننده کوید ۱۹ تقریبا نزدیک به چهارماه است در جامعه پزشکی بین مردم مطرح است.

او گفت : بنابراین این انتظار نمی‌رود در این مدت کوتاه درمان موثری برای آن شناخته شده باشد یا واکسن موثری برای آن در این مدت کوتاه در اختیار قرار گیرد تنها راه جلوگیری از انتقال آن در جامعه بشری رعایت موضوع فاصله‌گذاری فیزیکی، رعایت بهداشت تنفسی و رفع آلودگی محیطی است.

رئیس بیمارستان گلستان کرمانشاه (مختص بیماران کرونایی) افزود: تبلیغات در فضای مجازی مبنی بر اینکه با گرم‌تر شدن هوا ویروس کرونا هم غیرفعال می‌شود و حتی وعده داده بودند که تا پایان اردیبهشت‌ماه این مشکل حل می‌شود؛ مطرح شد، علت این تبلیغات این است در فضای مجازی افرادی بدون کنترل که اطلاعات کافی ندارند مسائل پزشکی را به استحضار مردم می‌رسانند که پایه و اساس نادرستی دارد و تا حدی مشارکت‌های مردمی را مورد تزلزل قرار می‌دهد.

او ادامه داد: علی‌رغم گرم شدن هوا در مناطقی همچون الجزیره، لبنان و جنوب غرب ایران نه تنها کاهش انتقال ویروس کرونا را نداشتیم، بلکه هم‌اکنون خوشه‌هایی از انتقال شدید این بیماری و درگیری جمعیت انبوهی را شاهد هستیم.

وزیری گفت: این روز‌ها موضوع فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی مورد تردید قرار گرفته، جشن‌ها و رفت و آمد‌های خانوادگی شروع شده و افراد بودن رعایت فاصله بهداشتی کنار یکدیگر قرار می‌گیرند که این فرصت انتقال ویروس را از یک بیمار به فرد مستعد بیماری همواره فراهم می‌کند.

وزیری از مردم خواست به هیچ وجه روی گرم شدن هوا برای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا حساب باز نکنند و افزود: مردم همچنان موضوع شست‌وشوی دست، عدم دست دادن، روبوسی و رفع آلودگی از سطوح مشترک مورد لمس را جدی بگیرند و تلاش کنند به همان شیوه‌ای که در پایان اسفندماه و ابتدای فروردین‌ماه بهداشت تنفسی را رعایت می‌کردند، عمل کنند.

این فوق تخصص بیماری عفونی و تب‌دار ادامه داد: شهروندان از عطسه و سرفه بدون دستمال پرهیز کنند تا اگر ابتلا به بیماری عفونت تنفسی به خصوص کوید ۱۹ را دارند دیگران را در معرض خطر قرار ندهند.

او افزود: با توجه به پژوهش‌های که سازمان جهانی بهداشت دارد و تقریبا هفته‌ای دو یا سه بار آن را در نشست‌های مطبوعاتی بیان می‌کند بعید است این مشکل تا یک سال و یک‌سال نیم آینده به صورت مشخص حل شود، بنابراین به هیچ وجهی رفتار‌های مربوط به بهداشت فردی و تنفسی و فاصله‌گذاری را ترک نکنید.

وزیری گفت: به خوبی مشخص است نه تنها در ایران بلکه در کشور‌های اروپایی و حتی آمریکای شمالی و جنوبی مردم تا حدی دچار تردید و خستگی نسبت به رعایت این امور هستند، متاسفانه هر جایی که این مسئله مورد تردید قرار گرفته و پایبندی مردم به آن کم شده طغیان خوشه‌ای این بیماری به وجود آمده و استان کرمانشاه نیز از این قاعده مستثنی نیست.

او افزود: در طی دو هفته گذشته افزایش شناسایی قابل توجهی را بین مراجعه کنندگان سرپایی به کلینک‌های جامع سلامت ۱۶ ساعته داشته‌ایم این موضوع دو دلیل دارد یکی بالا رفتن ظرفیت تشخیص در بخش‌های آزمایشگاهی و کلینیک‌ها و دلیل دوم ویروس همچنان به شکل فعال در جامعه چرخش دارد و هرکس غفلت کند و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنیم بدون شک با موج جدیدی از این بیماری برخورد خواهیم کرد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.