۱۰۰ دهنه پل تاریخی در لرستان شناسایی شد

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۱۰۰ پل تاریخی تاکنون در این استان شناسایی شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از لرستان، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: ۱۰۰ پل تاریخی تاکنون در این استان شناسایی شده است.

سید امین قاسمی با بیان اینکه وجود این پل‌های تاریخی لرستان را به عنوان پایتخت پل‌های تاریخی معروف کرده است، افزود: این پل‌ها به صورت مجموعه هستند و از دوره هخامنشی این سرزمین کهن از سازه پل بهره‌مند بوده است.

او  با بیان اینکه در دنیا کمتر پل‌هایی به عظمت و بزرگی پل‌های لرستان وجود دارد اظهار داشت: باید توجه داشت تعداد پل در لرستان نشانه تبحر خاص مردمان این سرزمین در دست یافتن به هنر معماری و علم مهندسی در زمان خود است بنابراین توجه به دفع خطر و ضرورت مرمت و بازسازی این میراث ارزشمند امری ضروری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان گفت: خوشبختانه در جریان زلزله ۱۷ اردیبهشت ماه در کالبد ظاهری پل‌ها آسیبی وارد نشده، اما شدت سیل سال گذشته و تزلزل بنیان پل‌های تاریخی ضرورت نگهداری از این آثار ارزشمند تاریخی را دو چندان کرده است.

قاسمی یادآوری کرد: در جریان وقوع سیل فروردین ۹۸ بسیاری از پل‌های تاریخی سطح استان بویژه پل کشکان به علت اینکه در مسیر سیلاب بودند، خسارات زیادی را محتمل شدند.

او  اظهار داشت: در راستای ضرورت مرمت، بازسازی و رفع خطر پل‌ها با اعتبارات اندک سالانه مرمت‌هایی بصورت اضطراری انجام گرفت، اما پاسخگوی خسارات وارد شده به این آثار نبوده و همچنان منتظر تخصیص اعتبارات جبران خسارت سیل به این اداره کل به منظور مرمت و استحکام بخشی این پل‌ها هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان لرستان با اشاره به ضرورت فرهنگسازی در راستای جلوگیری از صدمه زدن به میراث فرهنگی تصریح کرد: با توجه به اینکه میراث فرهنگی مانند پل‌ها و یا دیگر آثار ارزشمند مربوط به اداره یا ارگان خاصی نیست و در واقع متعلق به همه مردم است.

انتهای پیام/ب

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.