وزارت خارجه روسیه تاکید کرد که امکان استفاده آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت خارجه روسیه امروز پنج‌شنبه بار دیگر تاکید کرد که آمریکا نمی‌تواند از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران استفاده کند.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است که امکان استفاده آمریکا از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ذیل توافق هسته‌ای برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد.

مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پیشتر با ارائه پیش‎نویسی با استدلال اینکه واشنگتن همچنان یکی از طرف‌های برجام است، خواهان تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران تا زمان نامعلوم در شورای امنیت شد.

دو کشور اروپایی فرانسه و انگلیس به عنوان امضا کنندگان توافق هسته‌ای ایران و نیز دارای حق وتو در شورای امنیت مخالفتی با تصمیم آمریکا ابراز نکرده اند.

گفتنی است آمریکا در ۱۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ توافق هسته‌ای ایران را نقض کرد و رسما و یکجانبه از آن خارج شد.

«برایان هوک» نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران روز گذشته بار دیگر آشکارا تهدید کرد چنانچه شورای امنیت سازمان ملل تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران را که براساس توافق هسته‌ای ایران (برجام) در ماه اکتبر (مهر) به پایان می‌رسد بار دیگر تمدید نکند واشنگتن از هر روشی برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران استفاده خواهد کرد.

این گفته برایان هوک اظهارات دو هفته پیش یک مقام آمریکایی را که خواسته بود نامش فاش نشود، تایید می‌کند. این مقام گفته بود آمریکا طرح خود را برای بازگرداندن تمامی تحریم‌ها علیه ایران با انگلیس، فرانسه و آلمان در میان گذاشته است.

با این حال، کشورهایی، چون روسیه چراغ سبزی به این تهدیدات آمریکا نشان نمی‌دهند. روز گذشته «واسیلی نبنزیا» نماینده روسیه در سازمان ملل، این تهدید آمریکا را مضحک خواند و گفت آمریکا دیگر عضو برجام نیست و نمی‌تواند از مکانیسم ماشه استفاده کند. او گفت «اینکه آمریکا می‌کوشد خود را عضوی از توافق هسته‌ای ایران معرفی کند، مضحک است. آن‌ها عضو برجام نیستند و حقی برای فعال کردن مکانیسم ماشه ندارند.» نبنزیا درباره احتمال وتوی روسیه درباره قطعنامه پیشنهادی آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران نیز گفت «من تا زمانی که این قطعنامه ارائه نشده به آن پاسخی نخواهم داد. با این وجود، من دلیلی نمی‌بینم که تحریم‌های تسلیحاتی ایران تمدید شود.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Germany
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
ههه روسیه هنوز آمریکا رو نشناخته ...نمدونه برای امنیت اسقاطیییییل هر کاری میکنه ...حتی غ قانونی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۰ ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۹
آمریکا بی گدار به آب نمی زنه . باید حواسمون جمع باشه که از طلبکار به بدهکار تبدیل نشیم
آخرین اخبار