بیش از ۸۰ درصد جمعیت استان گیلان از اینترنت تلفن همراه برخوردار هستند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، فرزاد توکلی،مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان گفت  : این استان در اینترنت ثابت دارای ضریب نفوذ ۱۲ درصد بوده بدین مفهوم که۱۲ درصد از خانوارهای استان دارای اینترنت ثابت بوده و این رقم در اینترنت سیار یا همراه به ۸۰ درصد رسیده است.

او با اشاره به ضریب نفوذ تلفن همراه در اپراتورهای مختلف در استان افزود:  ضریب نفوذ تلفن همراه در اپراتور همراه اول در استان  ۸۲ درصد و متوسط کشوری  ۷۵ درصد و در ایرانسل ۶۴ درصد و که متوسط ضریب کشوری آن ۶۱ درصد می باشد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان اینکه گیلان در شاخص ضریب نفوذ تلفن همراه در کشور جایگاه خیلی خوبی دارد، گفت: شاخص ارتباطات و فناوری اطلاعات و زیر شاخص های تشکیل دهنده و مقایسه شاخص های ارتباطی استان با کشور توسط واحد اصلی سنجش ارتباطات در دنیا با شاخص IDI  سنجیده می شود.

فرزاد توکلی گفت: شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات (IDI) شامل سه زیر شاخص؛ شبکه های دسترسی، استفاده از سیستم ها و برنامه های نرم افزاری و در نهایت مهارت استفاده است که از مجموع این سه محور IDI هر کشور در سطح بین المللی به دست می آید.

اودر خصوص شاخص IDIافزود: در این شاخص ایران در مقایسه با سایر کشورهای دیگر دارای رتبه هشتاد بوده  اما  شاخص IDI گیلان نیز به نسبت کشور در رتبه دهم قرار دارد.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات گیلان با بیان این که به تناسب سرویس هایی که باید ارائه بشود زیرساخت ها در استان به اندازه نیاز مهیا شده و اگر شاخص IDI استان نسبت به سایر استان ها پایین است به دلیل عدم استفاده مناسب از مهارت لازم در این بخش است،گفت:البته در عین حال گیلان نسبت به متوسط استان های دیگردر جایگاه بالاتری قرار دارد.

توکلی  با بیان اینکه اگر زیرساخت های سخت افزاری و شبکه دسترسی موجود نباشد، لایه نرم افزاری و سرویس ها تشکیل نخواهد شد، افزود: بنابراین نیاز اصلی و لازم سخت افزار بوده البته کافی نبوده و باید بر روی این زیرساخت ها، سرویس ها را به مخاطبان ارائه کرد.

انتهای پیام/عط

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.