رئیس سازمان آتش نشانی شیراز، اقدامات این سازمان برای مقابله با آتش سوزی در باغات، فضای سبز و مراتع را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمد هادی قانع رئیس سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی و شهرداری شیراز در جمع خبرنگاران درباره مقابله با آتش سوزی باغات، فضای سبز و مراتع با اشاره به بارندگی‌های بسیار خوب امسال، اظهار کرد: به همین دلیل و با پوشش‌های گیاهی که در سطح مناطق به وجود آمده و رشد گیاهانی که به خوبی انجام شده بیم آن می‌رود که در سطح منابع طبیعی، مراتع و فضای سبز حوادث آتش سوزی داشته باشیم.

او اضافه کرد: بر این اساس سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری شیراز اقدام به تهیه یک طرح جامع تحت عنوان حافظان شهر من کرده است.

رئیس سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی و شهرداری شیراز تصریح کرد: این طرح در جهت پیشگیری و مقابله با آتش سوزی‌های منابع طبیعی در سطح شهر شیراز است در محور‌های مختلف انجام می‌شود.

قانع با اشاره به این طرح شامل ۶ محور است، افزود: در محور پیش بینی و پیش آگاهی، کارشناسان پیشگیری سازمان آتش نشانی و پرسنل عملیاتی حاضر در ایستگاه‌ها از همه مناطق و محدوده‌های عملیاتی خودشان بازدید و نقاط پر خطر و پر حادثه را شناسایی می‌کنند.

او با بیان اینکه محور بعد آموزش است، ادامه داد: آموزش های لازم توسط مربیان سازمان آتش نشانی جهت پرسنل سازمان آتش نشانی، پرسنل های سازمان‌های مرتبط مانند منابع طبیعی، محیط زیست ،جهاد کشاورزی و هر سازمان و هر کسی که درخواست کننده آموزش باشند و در بخش وسیع تر آموزش های شهروندی از طریق شبکه‌های مجازی، تهیه کلیپ ها و پوسترها و بروشورهای مورد نیاز را انجام می‌دهند.

رئیس سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی و شهرداری شیراز با اشاره به اینکه محور بعد پیشگیری است، بیان کرد: در این محور اقدامات پیشگیرانه‌ای مدنظر قرار گرفته است.

او گفت: در جلساتی که با حضور مدیران مرتبط برگزار می‌شود مواردی که همکاران آتش نشانی در بخش پیش‌بینی، ایمنی و پیشگیری نقاط پر خطر را مشخص کرده‌اند در این بخش اعلام و پیگیری می‌شود.

قانع اضافه کرد: در این بخش نسبت به رفع مواد سوختنی که در این طرح تحت عنوان پوشش‌های گیاهی هستند مثل علف‌های هرز که در برخی نقاط شاهد آن هستیم نسبت به برداشتن آن‌ها در جهت جلوگیری از آتش سوزی اقدام شود و در مراتع و منابع طبیعی اقدامات خاصی مانند تهیه آتش بُرها و تجهیزاتی از قبل در برخی نقاط قرار دهند.

رئیس سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی و شهرداری شیراز ادامه داد: مرحله بعد کشف است که در این محور اقدامات مناسب در جهت سریعتر شناسایی کردن آتش سوزی‌هایی که اگر در سطح منابع طبیعی و مراتع رخ می‌دهد بتوانیم انجام دهیم.

او بیان کرد: محور بعد اطفاء حریق است که با تهیه تجهیزات از قبل، آموزش‌ها و چیدمان مناسب نیرو‌ها بتوانیم در آن واحد بتوانیم با اعزام این نیرو‌ها از خسارات بیشتر جلوگیری کنیم و آتش را مهار کنیم.

قانع تصریح کرد: مرحله آخر عملیات‌های پس از اطفاء حریق است مانند لکه‌گیری که از خاموش شدن آتش در منابع طبیعی به طور کامل اطمینان داشته باشیم.

او گفت: این طرح از یکم خردادماه تا ۳۱ شهریورماه ۹۹ در محدوده عملیاتی باغ ها، فضای سبز و مراتع سطح شیراز اجرا خواهد شد.

رئیس سازمان آتش نشانی، خدمات ایمنی و شهرداری شیراز ادامه داد: یکی از مواردی که در حال پیگیری هستیم نرم افزار جامع سازمان آتش نشانی است که در سایت سازمان آتش‌نشانی در دسترس است و شهروندان می‌توانند از این طریق، تصاویر محیط‌های ناایمن شهری اعم از فضای سبز یا رویش مراتع را به سازمان آتش نشانی جهت پیگیری رفع آن ارسال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار