چاووش‌اوغلو: امارات در منطقه هرج و مرج ایجاد می‌کند

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به نقش امارات متحده عربی در تحولات لیبی و یمن، ابوظبی را به تلاش برای ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در منطقه متهم کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری آناتولی، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی «آکیت،» امارات متحده عربی را به تلاش برای ناامن کردن منطقه متهم کرد.

او اعلام کرد: «کشور‌های امارات متحده عربی٬ مصر و فرانسه بیشترین کمک را برای خلیفه حفتر می‌کنند. شرکت روسی «واگنر» نیز در لیبی فعالیت می‌کند. تمام کشور‌ها در پی منافع خود هستند. ابوظبی و برخی کشور‌های دیگر برای ایجاد آشوب و بی‌ثباتی در منطقه تلاش می‌کنند.»

وزیر امور خارجه ترکیه افزود: «امارات متحده عربی در پی تجزیه یمن است. بدون تردید این کشور در منطقه هرج و مرج ایجاد می‌کند. این‌ها همچنین در پی تلاش حمله به مواضع ما نیز شدند. اما پاسخ مناسب برای آن‌ها داده شد. این‌ها هم در لیبی درگیری‌ها را آغاز کردند و هم یمن را به ویرانه تبدیل کرده‌اند و مانع کمک‌های ارسالی ترکیه نیز می‌شوند.»

چاووش‌اغلو درباره لیبی هم گفت: «به حمایت خود از دولت وفاق ملی لیبی به عنوان دولت مشروع این کشور ادامه می‌دهیم. اگر در این زمینه اقدام نمی‌کردیم٬ دامنه جنگ تا مرکز طرابلس کشانده می‌شد و جنگ تا ۱۰ سال دیگر ادامه پیدا می‌کرد. میلیون‌ها انسان جان خود را از دست داده و برقراری صلح ناممکن می‌شد.»

او افزود: ما طرفدار راه حل سیاسی در این کشور هستیم و عملیات نظامی نتیجه نخواهد داشت. جهان این را خواهد دانست که استقرار نسبی آرامش در لیبی در پی تلاش‌های ترکیه برقرار شده است.

وزیر امور خارجه ترکیه در بخشی دیگر از سخنان خود با اتهام‌زنی به دولت سوریه درباره نقض آتش‌بس در ادلب گفت: «از وقوع یک تراژدی بزرگ انسانی در منطقه جلوگیری کردیم. در پی امضای توافق آتش‌بس با روسیه شاهد آرامش نسبی در منطقه هستیم. عملیات گشت‌زنی مشترک نیرو‌های ترکیه-روسیه در جاده «ام ۴» و «ام ۵» ادلب ادامه دارد.»

چاووش‌اوغلو در ادامه سخنان خود افزود: «گروه‌های تروریستی شیوع ویروس کرونا را یک فرصت دانسته در مناطق عملیات چشمه صلح و عفرین حمله کرده اند. بر اثر حملات تروریست‌ها در مناطق مذکور تعداد زیاد غیرنظامیان جان خود را از دست داده‌اند. از سوی دیگر نیرو‌های مسلح ترکیه در این مناطق تعداد زیادی از عناصر گروه‌های تروریستی را به هلاکت رسانده اند. پس از اینکه تروریست‌ها درک احساس کردند که دیگر نمی‌توانند در این مناطق مقاومت کنند به مناطق دیگر رفته و به خود پناهگاه ایجاد کردند.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹
دیگ به دیگ میگه روت سیاهه
آخرین اخبار