به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سدان کامپکت و جمعوجور نیسان سنترا وارد نسل جدید خود شده است. این خودرو نسبت به قبل تفاوتهای بنیادینی را تجربه کرده و ما نیز برای اولین بار پشت فرمان نسخه SR آن نشستهایم تا ببینیم که آیا این خودرو میتواند وضعیت نیسان در این بازار را بهبود بخشد یا خیر. با ما همراه باشید.
واضحترین و متقاعدکنندهترین بهبود نیسان سنترا ۲۰۲۰ نسبت به نسل پیشین آن بحث طراحی است. جلوپنجره V موشن بزرگ این خودرو کاملاً روی سنترا جواب داده است، چیزی که در سدانهای جذاب آلتیما و ماکسیما نیز حس میشود.
همانند برادران بزرگتر، سنترا از خط کمر رو به بالا و چراغهای LED با امضای مخصوص نیسان سود میبرد. نوربالا و نورپایین نیز به لطف پکیج ۲۱۷۰ دلاری پریمیوم از تکنولوژی LED برخوردار هستند.
خودروی حاضر در تست از رنگ بدنه سفید آسپن و مشکی سود میبرد و ما فکر میکنیم تمامی خریداران سنترا باید رنگهای متضاد را انتخاب کنند. رنگآمیزی متفاوت سقف باعث ایجاد حس و حالی متفاوت نسبت به قبل شده است.
اگرچه اورهنگهای جلو و عقب طویل باعث ایجاد تناسباتی نسبتاً عجیب شده، اما سنترای جدید یکی از متمایزترین طراحیها در کلاس خود را دارد.
کابین هم به اندازه بدنه جذاب است. پکیج پریمیوم یاد شده باعث اضافه شدن دوختهای نارنجی روی صندلیها، فرمان، انتخابگر دنده و سطوح نرم دیگر شده است. فرمان چرمی و D شکل سنترا حس خوبی در دستان راننده ایجاد کرده و داشبورد طراحی مدرنی دارد.
نیسان صندلیهای نیمکت مانند نسل پیشین سنترا را با نمونههایی بهتر جایگزین کرده است. راحتی خودرو در مسافرتهای نسبتاً طولانی قابلقبول بوده هرچند صندلیها حمایت چندانی از ران پای سرنشینان به عمل نمیآورند.
کیفیت کابین نیز برای این کلاس متوسط ارزیابی میشود. ما متریال نرم برخی بخشها را دوست داریم، اما پانل دربها، بخش پایینی داشبورد و کنسول مرکزی از پلاستیک سخت تشکیل یافتهاند.
فضای موجود برای سرنشینان جلو و عقب هم قابلمقایسه با دیگر رقباست. افراد قدبلند به لطف فضای پای پذیرفتی در صندلی عقب میتوانند موقعیت رانندگی خوبی داشته باشند. استایل جذاب بدنه کمی روی فضای سر عقب تأثیر گذاشته، اما هنوز هم فضای کافی برای دو فرد بزرگسال در صندلی عقب وجود دارد.
صندوقعقب سنترا نسبت به قبل اندکی کوچک شده و در مقایسه با سیویک محدودتر، اما بزرگتر از مزدا است. البته صندوقعقب فضای باز شدن بزرگتری دارد.
سواری به حد کافی خوب است هرچند همانند اکثر خودروهای کامپکت، دستاندازهای بزرگ باعث ایجاد لرزشهایی در کابین خواهند شد. سنترا میتوانست از متریال سرکوب گر صدای بیشتری استفاده کند چراکه صدای لاستیکهای عقب کمی وارد کابین میشود.
نیسان تلاش زیادی برای ارتقای تکنولوژی نسل جدید سنترا انجام داده است. این خودرو فاقد برخی ویژگیهای لوکس همچون شارژ بیسیم گوشی هوشمند است، اما ژاپنیها با اپل کارپلی، اندروید اتو، بلوتوث، پورتهای USB و… جبران کردهاند.
سیستم اطلاعات سرگرمی نیسان با صفحهنمایش ۸ اینچی واکنش سریعی داشته و کار با آن راحت است. پشت آمپرهای ۷ اینچی دیجیتالی نیز در نوع خود پذیرفتنی هستند. سیستم صوتی Bose با ۸ بلندگو نیز بخشی از پکیج پریمیوم است. البته مدل پایه از سیستم صوتی با ۴ بلندگو استفاده میکند و تریمهای SV و SR دارای ۶ بلندگو هستند.
سنترا حتی در کلاس خود نیز از نظر دینامیکی با چالش روبروست. پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری این خودرو قدرت ۱۴۹ اسبی دارد که نسبت به رقبا رقمی ناامیدکننده محسوب میشود. هوندا سیویک EX و مزدا ۳ به ترتیب ۱۷۴ و ۱۸۶ اسب بخار قدرت دارند و حتی داج نئون ۱۹۹۶ قویتر از سنترای جدید عمل میکند! پیشرانه یاد شده با یک گیربکس CVT همکاری میکند.
سیستم تعلیق هم چنگی به دل نمیزند. سیستم تعلیق به ویژه در عقب حرکات بدی داشته و حس زیگزاگ رفتن هنگام ورود به پیچ را تداعی میکند؛ و راندن خودرو در جادههای پرپیچوخم نیست که این نقاط ضعف را پدیدار میکند چراکه آنها را در مسیرهای ساده نیز میتوانید حس کنید. پدربزرگها این خودرو را بدون مشکل خواهند راند، اما هر فردی که حتی گاها به دنبال لذت سواری بوده بهتر است خودروی دیگری را انتخاب کند.
سنترا از نظر سیستمهای کمکراننده و ایمنی امتیاز خوبی دریافت میکند. تمامی تریمها دارای ترمز اضطراری خودکار، هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از مسیر، پایش نقاط کور، هشدار ترافیک پشتی و حسگرهای پارک عقب هستند.
مدل رده میانی SV علاوه بر آنها به کروز کنترل تطبیقی مجهز بوده و مدل SR دارای پکیج پریمیوم از دید محیطی سود میبرد. نیسان تنها خودروسازی نیست که تجهیزات ایمنی زیادی را بهصورت استاندارد در خودروهای ارزانقیمت خود ارائه میکند، اما وجود آنها در تمامی تریمهای سنترا را باید ستود.
نیسان سنترا SR مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی به ترتیب ۸.۴/۶.۳/۷.۳ لیتری در هر صد کیلومتر دارد. به این ترتیب این خودرو کممصرفتر از مزدا ۳ بوده، اما مصرف سوخت هیوندای الانترا لیمیتد و هوندا سیویک EX کمتر است. کیا سراتو و تویوتا کرولا هم اندکی کممصرفتر از سنترا هستند.
سنترا S قیمت ۱۹۰۹۰ دلاری داشته و بنابراین ارزانتر از نسخههای پایه سیویک، مزدا ۳ و الانتراست. البته فولکسواگن جتا، کیا سراتو و سوبارو ایمپرزا ارزانتر از این خودرو میباشند. شاید بهترین عضو این خانواده سنترا SV با قیمت ۲۰۲۷۰ دلاری باشد که همچنان از کروز کنترل تطبیقی سود میبرد.
مدل فول سنترا که ما تست کردیم قیمت ۲۵۸۲۵ دلاری دارد و شاید هضم آن کمی سخت باشد. البته هوندا سیویک EX-L با تجهیزات مشابه قیمت ۲۵۹۵۵ دلاری دارد و مزدا نیز قیمت ۲۵۷۴۰ دلاری را برای مزدا ۳ طلب میکند. البته هر دو خودرو از قدرت بیشتر و دینامیک سواری بهتری نسبت به سنترا برخوردار هستند.
نیسان سنترا ۲۰۲۰ جدید جایگزین خودرویی شده که از افت جایگاه شدید طی طول عمر ۷ ساله خود رنج میبرد. نیسان در تغییر نسل این خودرو بسیاری از اشتباهات را تصحیح کرده و ما دوست داریم بیش از پیش پشت فرمان این خودرو بنشینیم.
خودروی حاضر در تست که از نوع فول SR بوده قیمت پایه ۲۵۸۲۵ دلاری دارد. این خودرو تجهیزات زیادی نسبت به قیمت خود داشته، اما هنوز هم برخی نگرانیها درباره این خودرو وجود دارد. برای مثال دینامیک سواری سنترا جالب نیست.
پیشرانه: ۴ سیلندر ۲ لیتری بنزینی
قدرت/گشتاور: ۱۴۹ اسب بخار/۱۹۸ نیوتون متری
گیربکس: CVT، دیفرانسیل جلو
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی: ۴/۶.۳/۷.۳ لیتر در هر صد کیلومتر
قیمت پایه: ۱۹۰۹۰ دلار
قیمت مدل تست شده: ۲۵۸۲۵ دلار
انتهای پیام/
ولی اینجا 90 میلیون میدی باید اشغال سوار بشی