معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دیدار با استاندار قزوین گفت: احیای بافت‌های فرسوده باید با مشارکت مردم عملیاتی شود.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قزوین ، فرزانه صادق مالواجرد معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی در دیدار با استاندار قزوین با بیان اینکه احیای بافت‌های فرسوده باید با مشارکت مردم عملیاتی شود، گفت: احیای بافت‌های فرسوده در قالب بازآفرینی بافت‌های ناکارآمد از اولویت‌های دولت در حوزه مسکن و شهرسازی به شمار می‌رود.

صادق مالواجرد خاطرنشان کرد: توجه به کیفیت در اجرای طرح‌های مسکن و شهرسازی از جمله در احیای بافت‌های فرسوده مورد تاکید و توجه وزارت راه و شهرسازی قرار دارد.

هدایت الله جمالی پور استاندار قزوین هم در این دیدار با اشاره به اینکه احیای بافت‌های فرسوده باید با رعایت همه ملاحظات دنبال و پیگیری شود، گفت: هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید خیر و صلاح مردم در آن لحاظ شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در سفر یک روزه خود به قزوین از بافت فرسوده این شهر، کمربندی نسیم شمال، پل امام رضا (ع) بازدید کرد و در نشست بررسی موضوعات شهری در شهرهای استان حضور یافت .

فرزانه صادق مالواجرد در این نشست  با اشاره به بضاعت‌های بسیار زیاد منطقه گفت: قزوین یک شهر تاریخی نیست، بلکه یک شهر باستانی است، این موضوع چیزی نیست که بخواهیم به سادگی از آن عبور کنیم.

او با اشاره به اینکه شهری مانند یزد به دلیل بلند نظری مدیریت شهری و برنامه ریزی ها، ثبت جهانی شده افزود: در حال حاضر مناطق تاریخی و قدیمی یزد از گران‌ترین نقاط شهر هستند، چرا قزوین نباید چنین جایگاهی داشته باشد با توجه به اینکه بستر و ظرفیتش را نیز دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به تجربه ناخوشایند بلوار انصاری غربی و از هم گسستن بافت در این طرح اضافه کرد: در طرح خیابان انصاری شرقی و محله بلاغی که در خود کمیسیون ماده ۵ قزوین مصوب شده و توسط استانداری هم ابلاغ شده، صلاح شهر و مردم دیده شده و به جز چند متر که آن هم به علت وجود مسجد و حمام تاریخی، عرض معبر ۶ متر پیش بینی شده در باقی موارد ۱۲ و ۱۴ متری طراحی شده و جوانب مختلف آن سنجیده شده است که بی گمان اجرای آن اثرات مثبت بسیاری برای محله و شهر خواهد داشت.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به اینکه باغستان قزوین تنها اثر ثبت شده تاریخ طبیعی کشور است، گفت: متاسفانه به علت اجرای پل‌ها و گذر‌هایی که به تصدیق خود مسئولین شهر، گره‌ای از بار ترافیکی حل نکرده، باغستان سنتی در مخاطره قرار گرفته و در مصوبه‌ای هم که در این خصوص گذرانده شد، خوشبختانه علاوه بر مسئولین استان، مردم بومی هم بودند که این یکی از اتفاقات و گام‌های بزرگ ما در حوزه تصمیم گیری است که در عالی‌ترین مرجع سیاست گذاری حرف مردم شنیده می‌شود.

صادق مالواجرد در ادامه با تاکید بر اینکه حقوق عمومی بر حقوق خصوصی افراد ارجحیت دارد، عنوان کرد: تکلیف ما در معاونت شهرسازی و معماری صیانت از حقوق شهروندان است، کسانی که صدایشان در جایی شنیده نمی‌شود و همه تلاش ما این است که این امر با همکاری استان‌ها اتفاق بیافتد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص بافت تاریخی اظهار کرد: بافت تاریخی هویت و شناسنامه شهر است که باید حفظ و حراست شود.

او افزود: البته محدوده بافت و ضوابط ساخت و ساز در آن توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی تعیین می‌شود.

دبیر شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ادامه داد: بی گمان اجرای طرح اقدام ملی مسکن از مهمترین برنامه‌ها و سیاست‌های ماست، ولی به هیچ عنوان اجازه نخواهیم داد که تحت عنوان طرح اقدام ملی مسکن و خدای ناکرده با اهداف دیگر به اراضی موجود کشور دست اندازی شود.

این مقام مسئول در خصوص طرح‌های جامع شهری در شهر‌های زیر ۵۰ هزار نفر نیز گفت: کارگروهی متشکل از کمیته فنی شورایعالی، مدیرکل و معاون اداره کل راه و شهرسازی، دفتر فنی استانداری، جهاد کشاورزی و مدیریت شهری شهر‌ها تشکیل شده و موارد و موضوعات شهر‌ها را مورد بررسی قرار داده و نتایج نهایی را جهت تصمیم گیری ارایه کنند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.