عضو فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد مذاکرات مصطفی الکاظمی با آمریکا درباره خروج نظامیان این کشور از خاک عراق در اوایل ماه میلادی ژوئن (خرداد) آغاز می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، بدر الزیادی، عضو فراکسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق اعلام کرد که مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق به تمامی طرف‌های سیاسی کشور ابلاغ کرده است که مذاکرات با آمریکایی‌ها برای خارج کردن نیرو‌های خود از عراق را در اوایل ماه میلادی ژوئن (خرداد) آغاز می‌کند.

وی گفت: الکاظمی به تمامی طرف‌های سیاسی در پارلمان عراق اطلاع داده است که در ابتدای ژوئن با آمریکایی‌ها بر سر میز مذاکره می‌نشیند تا جدول زمابندی خروج نیرو‌های بیگانه از اراضی عراق را بررسی کند.

عضو فراکسیون امنیت و دفاع عراق افزود: در خصوص اخراج تمامی نیرو‌های بیگانه از کشور میان نخست وزیر و قدرت‌های سیاسی توافق وجود دارد.

نخست‌وزیر عراق پس از دیدار‌های جداگانه با سفیران آمریکا و ایران اعلام کرد: تصمیم گرفتیم که یک هسته ستاد بحران برای انجام گفت‌وگو با طرف آمریکایی تشکیل دهیم.

وی افزود: این ستاد با آمریکایی‌ها درباره تجدید نظر در توافقنامه راهبردی عراق و آمریکا در راستای حفاظت از وحدت و حاکمیت کشور عراق گفت‌وگو خواهد کرد.

در خبری دیگر از عراق، محمد الکربولی، عضو دیگر کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان این کشور امروز (دوشنبه) اعلام کرد که نخست وزیر به زودی دو نفر از وزرای خود را به عنوان معاونان خود انتخاب خواهد کرد.

وی گفت: نخست وزیر سابق به برخی از وزرای خود شخصیت و چهره معنوی اعطا کرد تا معاونان وی شوند و الکاظمی نیز با توجه به اینکه هنوز برخی از وزرای خود را تعیین نکرده است و زمان زیادی برای این کار ندارد گزینه دیگری غیر از تداوم این امر ندارد.

الکربولی افزود: نخست وزیر جدید نیز ناچار است دو وزیر خود را به عنوان معاون انتخاب کند چرا که روند سیاسی و حتی مردم نمی‌پذیرند که مناصب جدیدی به دولت اضافه شود و به دنبال آن بار مالی اضافه بر دولت تحمیل شود.

فراکسیون‌های مختلف پارلمان عراق پیش از این تایید کردند که نخست وزیر جدید باید برای موفقیت در حل و فصل سه پرونده اصلی دولت خود شامل «پایان دادن به حضور داعش و حمایت از پرونده امنیتی»، «مقابله با بحران اقتصادی» و «مسئله بهداشت و مقابله با ویروس کرونا» تلاش کند و پارلمان برای پیگیری دستاورد‌ها به صورت دوره‌ای از دولت سوال می‌پرسد.

پارلمان عراق پنج‌شنبه (۱۸ اردیبهشت) در جلسه‌ای با حضور ۳۲۹ نماینده از مجموع ۲۳۳ نماینده، به مصطفی الکاظمی برای تصدی نخست وزیری و برخی از اعضای کابینه رأی اعتماد دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار