فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی استان سمنان گفت: به منظور جلوگیری از حریق در عرصه های طبیعی گشت و مراقبت شبانه روزی به ویژه در مناطق بحرانی به حریق تشدید می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، علیرضا ابوطالبی فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در اولین جلسه شورای حفاظت وکار گروه ستاد پیشگیری و اطفای حریق اداره کل گفت: با ‏توجه به شروع فصل بهار و افزایش دمای هوا، برنامه‌ریزی‌های لازم برای پیشگیری از وقوع حریق در جنگل‌ها و مراتع ‏در دستور کار قرارگرفت. ‏

او افزود: با توجه به بارش نزولات آسمانی (برف و باران) در سطح استان سمنان امکان ایجاد رویش و سبز شدن بسیار مناسب و متراکم علوفه در عرصه‌های منابع طبیعی را بدنبال خواهد داشت واز طرفی با توجه به در پیش بودن فصل گرما و عدم تعلیف کامل علوفه توسط دامداران و خشکیدگی علوفه، در نتیجه افزایش ضریب خطر وقوع حریق در عرصه ها‌ی منابع طبیعی را بدنبال خواهد داشت.

ابوطالبی در ادامه بیان کرد: در راستای اهداف جلسه مصوب گردید تشدید گشت و مراقبت شبانه روزی بر اساس توان و ظرفیت موجود شهرستان‌های تابعه به ویژه در مناطق بحرانی به حریق و همچنین سرکشی دائم از تفرجگاه‌ها و مکان‌های تفریحی ویژه ایام تعطیلات انجام گردد.

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان اظهار داشت: به روز نمودن تفاهم نامه دهیاران و اعضای شورای اسلامی روستا‌های هدف که عمدتاً در مناطق بحرانی و نیمه بحرانی واقع شده اند در قالب همکاری حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی ویژه در بحث همکاری حریق و تجهیز نمودن آن‌ها به تجهیزات و لوازم اولیه اطفای حریق برگزاری مانور اطفای حریق به منظور احراز آمادگی جهت حضور به موقع و موثر نیرو‌ها، بکارگیری وسائل، ادوات و تجهیزات اطفای حریق تمرین برای امداد و نجات در صورت بروز حوادث و سوانح احتمالی و احصائ نقاط ضعف و قوت در دستور کار قرارگرفت.

او نسبت به نصب تابلو‌های آگاهی‌دهنده و دیوارنویسی در مناطق و معابر پر تردد ‏تفرجگاهی اشاره کرد و گفت: نصب اطلاعیه‌های ترویجی، آموزشی، انتشار آگهی، تهیه بروشور و تراکت که می‌تواند در ‏پیشگیری از حریق جنگل‌ها و مراتع موثر واقع شوداز تاکیداتی است که مدیر کل منابع طبیعی و آبخیز داری استان بر آن تاکید داشتند. ‏

ابوطالبی عقد قرارداد با همیاران طبیعت و جوامع محلی، تبلیغ کد امداد ۱۵۰۴ جنگل و مرتع، شناسایی نقاط قوت و ضعف، بررسی تجهیزات و امکانات، پیش‌بینی امکانات مورد نیاز فردی از ‏قبیل جیره خشک، چادر صحرایی، کمک‌های اولیه پزشکی و نظارت بر چرای دام و راه‌اندازی گشت و مراقبت به ‏صورت شبانه‌روزی از دیگر موارد دستورالعمل اجرایی در پیشگیری و اطفای حریق برشمورد و در دستور کار قرار گرفت.

علینقی حیدریان مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان در این جلسه تاکید کرد: نسبت به به روز نمودن و شناسایی کانون‌های بحرانی حریق بر اساس آمار حریق‌های سال‌های گذشته، دسترسی به اطلاعات منطقه‌ای (پهنه بندی حریق)، جاده‌ها و راه‌های دسترسی منابع آب طبیعی و مصنوعی چشمه‌های دائمی، موقت، آبراهه‌های دائمی، فصلی، مخاذن ذخیره آب ثابت و متحرک احداث شده که در اطفای حریق مهم است، با همکاری یگان و اداره مهندسی و مطالعات انجام و. نهایتاً به منظور مدیریت صحیح در هنگام بحران، نقشه رقومی مناطق بحرانی به حریق با پارامتر‌های موثر تهیه نمایند. ‏

او اقداماتی همچون طراحی، ترمیم و بهسازی خطوط ‏آتش بر، انجام عملیات بهداشتی، پرورشی و پاک‌سازی عرصه‌های بحرانی و کاهش پوشش گیاهی در زیر اشکوب ‏مناطق جنگل کاری شده را کاری لازم و ضروری خواند و از فرمانده یگان حفاظت و اعضای ستاد پیشگیری از حریق خواست با حضور ‏در صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و تهیه پیام و تیزر‌های ترویجی و آموزشی به مردم و افکار عمومی ‏اطلاع‌رسانی تاکید داشتند.

حیدریان دستور ابراز داشت: دستورالعمل پیشگیرانه جهت هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و نقش ائمه جماعات، روحانیون، ریش سفیدان و معتمدین محلی برای مشارکت ‏و همراهی منابع‌طبیعی تهیه گردد؛ و خواستار برگزاری کلاس‌های ترویجی و آموزشی برای دامداران، کشاورزان، ‏بهره‌برداران، همیاران طبیعت و مجریان طرح‌های منابع‌طبیعی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام / م




اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.