شیوع ویروس کرونا ۵۰۸ میلیارد تومان به آژانس‌های مسافرتی مازندران خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حسنی معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران در چهارمین جلسه کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی استان، با بیان خسارت‌های میلیاردی کرونا به آژانس‌های مسافرتی استان، گفت: بیش از ۵۰۸ میلیارد تومان از اول اسنفندماه ۹۸ تا ۱۰ اردیبهشت ماه ۹۹، بابت کنسل شدن پرواز‌ها و قرارداد‌ها به آژانس‌های مسافرتی خسارت وارد شد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران افزود: مؤسسات آموزشی مرتبط با گردشگری نیز ۱۱ میلیارد تومان خسارت دیدند.

حسنی گفت: این خسارت می‌تواند بین ۴۰ تا ۴۵ درصد افزایش یابد، زیرا رقم عنوان شده تنها در بخش کنسلی است، لذا عدد بزرگی در خسارت به گردشگری اتفاق افتاده است، و اینکه چگونه می‌توانیم این بحران را پشت سر بگذاریم؛ بخش خصوصی بسیار کمک کننده است.

او افزود: در خصوص برگشتی کنسلی‌های خارجی بویژه ایرلاین ها، مکاتبه‌ای داشتیم که باید از کانال وزارت خارجه پیگیری شود.

حسنی با بیان اینکه در بخش راه اندازی تأسیسات گردشگری، تنها یک هتل در مازندران را اجازه فعالیت داده ایم، گفت: هتل بادله میاندورود با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، با پذیرش میهمانان اداری اجازه کار یافت و در یک اتاق تنها یک نفر باید حضور داشته باشد.

او با اعلام اینکه تاکنون سه آژانس مسافرتی درخواست انحلال دادند و برخی از راهنمایان تور‌های گردشگری آسیب جدی دیدند، گفت: اگر وضعیت فعلی در مهر و آبان بود، آسیب کمتری اتفاق می‌افتاد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با بیان اینکه به طور مستقیم ۱۵ هزار و ۶۰۰ پرسنل در تأسیسات گردشگری استان فعالیت دارند، افزود: سه برابر این تعداد نیز به طور مستقیم فعالند و به طور کلی می‌توانیم بگوییم دو سوم مردم مازندران از زنجیره گردشگردی بهره مند می‌شوند.

کرونا برنامه ریزی واحدهای گردشگری را به هم زد

نژاد فلاح رئیس کمیسیون تخصصی گردشگری و نمایشگاهی اتاق بازرگانی مازندران نیز در این جلسه ،گفت: مازندران یکی از استان‌های گردشگرپذیر است و واحد‌های گردشگری نیز برای اسفندماه ۹۸ و نوروز ۹۹ برنامه ریزی‌هایی داشتند که تحت الشعاع ویروس کرونا دچار بحران‌های شدید اقتصادی متأثر از این اتفاق در سراسر جهان شده است.

او افزود:باید ببینیم در این شرایط که طیف وسیعی از زنجیره گردشگری به تعطیلی کشیده شده اند، چه اقدامی با از سرگیری فعالیت‌ها مناسبتر است و راه کار‌های درست منطبق با پروتکل بهداشتی را مورد توجه قرار دهیم.

نژاد فلاح گفت: در مازندران شرایط خاصی را داریم برخی از مناطق و شهرستان‌ها دارای وضعیت سفید، برخی زرد و برخی دیگر هنوز در وضعیت قرمز هستند، که باید منتظر راهکار‌ها و دستورالعمل‌های بالادستی باشیم که بتوانیم برابر آن در حوزه‌های مختلف ازجمله گردشگری اقداماتی صورت بدهیم تا هم خطر ابتلا به بیماری نادیده گرفته نشود و هم چرخه صنعت گردشگری فعال شود.

او با بیان اینکه برای کمک به بخش خصوصی واحد‌های اقامتی اعم از مهمانسرا و هتل‌های دولتی باید این فرصت را به خصوصی‌ها بدهند تا ابتدا آن‌ها وارد فعالیت شوند، افزود: مسافران نیز نباید اجازه چادرخوابی داشته باشند؛ این کار هم به سلامت آن‌ها و هم به اقتصاد اقامتگاه‌ها کمک می‌کند.

زندگی مردم غرب مازندران با گردشگری گره خورده است

علی احسانی مشاور عالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و گردشگری مازندران نیز با بیان اینکه جهان درگیر موضوع کروناست و در بخش گردشگری مشکلات زیادی همانند سایر بخش‌های ایجاد شده است، گفت:، اما در همین شرایط نیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، برخی کشور‌های ایده‌های خوبی داشتند.

او افزود: کمیته گردشگری سازمان جهانی گردشگری سه رویکرد را در کنار ۲۳ گام مهم را برای این منظور در نظر گرفته که شامل “مدیریت بحران با کاهش اثرات،ایجاد ابزار تحرک گردشگری و برنامه آماده سازی برای فردا است.

احسانی با بیان اینکه به طور ویژه در غرب استان مازندران گردشگری با زندگی و شغل و درآمده مردم گره خورده است، گفت: پیشنهاد می‌شود که یک کمیته تخصصی برگرفته از رویکرد‌ها و گام‌های مهم در حوزه گردشگری (شامل بخش‌های اقامتی، پذیرایی، دفاتر و راهنمایان راه اندازی) استان تشکیل شود.

در این نشست، نمایندگان بخش خصوصی نیز نکته نظرات خود را بیان کردند، بیشترین نگرانی‌ها در بخش گردشگری خارجی بود،با توجه به توان گردشگران در پساکرونا، جلوگیری از افزایش قیمت‌ها و عدم رونق قیمت‌های کاذب، تخصصی کردن تور‌های گردشگری، ارائه تسهیلات کم بهره (۴ تا ۷) درصدی به خسارت دیدگان تأسیسات گردشگری، از جمله این پیشنهادات برای کمک به بخش خصوصی در حوزه گردشگری بوده است.
 

انتهای پیام/س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار