کارشناس مسائل غرب گفت: تا زمانی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران پا برجا باشد، کانال‌های مالی اینستکس و سوئیس کارایی ندارند.

کانال مالی تا زمانی که تحریم‌ها باشد کارایی نداردمرتضی مکی کارشناس مسائل اروپا و آمریکا در گفت‌‎وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اظهارات فابیان مینفیش سخنگوی وزارت امور اقتصادی سوئیس مبنی بر اینکه تاکنون مبادله‌ای با کانال مالی سوئیس انجام نشده، گفت: از یک سال پیش که اروپایی‌ها تلاش کردند با ثبت اینستکس نوعی تبادل مالی با ایران داشته باشند و تحریم‌های آمریکا را به نوعی خنثی کنند، تبلیغات زیادی انجام داده‌اند.

او افزود: دولت سوئیس به عنوان نماینده حافظ منافع آمریکا در ایران و با توجه به اینکه یک دولت بی طرف در جهان شناخته می‌شود، سازوکار مالی مستقلی در بحث اقلام پزشکی و دارویی که در حوزه تحریم‌های یکجانبه آمریکا نیست تشکیل و تبلیغات زیادی را هم در این زمینه انجام داده‌اند.

مکی با بیان اینکه آمریکایی‌ها یکسری چراغ سبز به سوئیس نشان داده‌اند، اظهار کرد: در عمل تبادلات مالی ایران با اینستکس و سوئیس بسیار محدود انجام شده، زیرا عملا تحریم‌های آمریکا در حوزه مالی هم به قدری شدید است که علیرغم عدم ایجاد محدودیت در حوزه تبادلات اقلام پزشکی و درمانی، در عمل یا امکان مبادله نیست یا در صورت امکان بسیار محدود است.

این کارشناس مسائل اروپا و آمریکا ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد که حتی در اقلام پزشکی و بهداشتی هم آمریکایی‌ها خلاف تبلیغات سنگین خود در عرصه جهانی، اجازه ارسال محموله از طریق ساز و کار‌های مالی به ایران را نمی‌دهند و تبعات این موضوع بسیار گسترده است.

او با بیان اینکه در شرایط فعلی و با توجه به بحران کرونا کشور‌ها به اقلام پزشکی- درمانی نیاز پیدا می‌کند، تصریح کرد: با این حال آمریکا اجازه نمی‌دهد این اقلام به ایران برسد و حتی تلاش می‌کند از این موضوع در راستای فشار حداکثری به ایران استفاده کنند.

مکی در پایان تاکید کرد: مجموع مسائل نشان می‌دهد که تبلیغاتی که غرب در راستای کانال مالی سوئیس و اینستکس داشته است هیچ کارایی تا زمانی که تحریم‌های آمریکا پا برجا باشد ندارد و حتی در حوزه پزشکی نیز نمی‌تواند در سایه تحریم‌ها راه اندازی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار