مدیر حفظ نباتات استان گفت: عملیات مبارزه با بیماری‌های مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در سطح ۹۷۷ هکتار آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  محمودرضا افلاکی مدیر حفظ نباتات استان اظهار کرد: عملیات مبارزه با بیماری‌های مزارع گندم و جو در سال زراعی جاری در سطح ۹۷۷ هکتار آغاز شده و همچنان ادامه دارد. بیماری‌ها یکی دیگر از عوامل کاهنده عملکرد محصولات کشاورزی هستند که باید در جهت کنترل آن‌ها مبارزه موثر و به موقع انجام گردد.

او  اضافه کرد: تا تاریخ منتهی به هجدهم اردیبهشت سال جاری، در کل استان در سطح ۴۳۴ هکتار از مزارع گندم و جو علیه بیماری زنگ زرد و در سطح ۲۶۲ هکتار علیه بیماری پوسیدگی ریشه و طوقه فوزاریومی و در سطح ۲۸۰ هکتار از مزارع جو استان علیه بیماری‌های لکه برگی و در سطح ۱ هکتار علیه بیماری سفیدک سطحی در مزارع گندم استان با استفاده ازقارچ کش‌های اختصاصی مبارزه شیمیایی انجام شده و این روند ادامه دارد.
 
مدیرحفظ نباتات سازمان گفت: با توجه به مساعد شدن شرایط جوی و ریزش سن غلات در مناطق معتدل و گرمسیری با رصد به موقع شبکه‌های مراقبت عملیات کنترل این آفت در مزارع گندم و جو استان ادامه دارد. لازم به به ذکر است که تا کنون سطح مبارزه با سن مادر در مزارع گندم ۱۳۰۳۱ هکتار و در مزارع جو ۱۰۳۲۰ هکتار و جمع کل مبارزه تا تاریخ هجدهم اردیبهشت ماه سال جاری ۲۳۳۵۱ هکتار بوده است.


او افزود : زنگ زرد یکی از خطرناکترین بیماری‌های غلات در ایران است، زنگ زرد گندم در بهار، معمولاً زودتر از سایر زنگ‌های غلات ظاهر می‌شود. کنترل صحیح و اصولی علف‌های هرز خانواده گندمیان، بویژه علف‌های هرزی که به عنوان منابع اولیه آلودگی و میزبان‌های تابستان گذران و زمستان گذران عامل بیماری شناخته شده‌اند، نقش مهمی در کاهش زنگ زرد خواهد داشت.
 
محمودرضا افلاکی بیان کرد: بهینه سازی مسایل تغذیه‌ای گیاه گندم و جو نیز می‌تواند، در کنترل بیماری موثر واقع گردد. بطور کلی اعمال مدیریت مزرعه نه تنها در کنترل این بیماری، بلکه در مورد سایر بیماری‌های مهم گندم و جو نیز دارای اهمیت بسیار زیادی است.
 
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.