رئیس کل دادگستری البرز گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان اراضی آزادسازی شده حدود ۷۰۰ هکتار و ارزش ریالی آن بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز در نشست صمیمی با شورای راهبری مجمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) استان البرز با اشاره به اقدامات تحولی انجام شده در دادگستری استان گفت: طرح تحول قضایی استان که به عنوان یک الگوی مدون در بین دادگستری‌های کشور شناخته می‌شود حاصل بررسی‌ها، نیازسنجی‌ها و اقدامات کارشناسی و نشست‌های مختلف با اقشار، گروه‌ها و نخبگان استان بود که در طی چندین ماه انجام شد و به تناسب نیاز‌های بومی، طراحی و پس از تایید رئیس قوه قضاییه وارد فاز عملیاتی شد.

او افزود: بسیاری از اقدامات انجام شده در ذیل این طرح که مشتمل بر بیش از ۱۰۰ برنامه و ۸ محور است به دلیل نتایج پربار مورد استقبال دادگستری استان‌های دیگر قرار گرفته و در حال عملیاتی شدن است.

رئیس کل دادگستری البرز برگزاری نخستین دوره کارآموزی قضات، جذب قضات و نیرو‌های اداری، افزایش فضای فیزیکی و توسعه عدالت در پوشش خدمات قضایی در سطح استان را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و گفت: با این که از نظر تعداد قضات و کارمندان جزو ۵ استان کم‌برخوردار کشور هستیم همزمان دارای بیشترین درصد ورودی پرونده در بین استان‌های دیگر نیز هستیم که برقرای توازن بین این کمبود‌ها و ورودی، نیازمند فعالیت جهادی و تحولی است.

او افزود: استان البرز یکی از استان‌های دارای بیشترین تعداد پرونده‌های مانده در کشور بود که با اجرای طرح تحول قضایی و در راستای اجرای بخشنامه رئیس قوه قضاییه تا پایان سال ۱۳۹۸ بیش از ۵۰ درصد پرونده‌های مسن یا داری عمر بیش از یک سال مختومه شد و مترصد هستیم تا پایان شهریور امسال، پرونده مسنی در استان نداشته باشیم.

فاضلی حمایت از رونق تولید، حفظ و پایداری اشتغال و رفع موانع تولید را از محور‌های مورد پیگیری دادگستری در یک سال اخیر برشمرد و گفت: در این زمینه نشست‌های متعددی با فعالان اقتصادی و تولید کنندگان در کلیه حوزه‌های قضایی استان داشته‌ایم و این نشست‌ها در هیچ شرایطی حتی دوران شیوع کرونا متوقف نشد که در نتیجه منجر به پایداری اشتغال و رفع موانع تولید در استان شده است.

او افزود: مشکل مالیاتی شهرک‌های صنعتی اشتهارد برای سال‌ها موجب ناامیدی صاحبان صنایع مستقر در این شهرستان شده بود که با پیگیری‌های انجام شده از سوی همه مدیران استان و پس از سفر آیت‌الله رئیسی، این موضوع محقق شد که می‌تواند با توجه به پتانسیل‌های این شهرستان که یکی از بزرگترین شهرک‌های صنعتی خاورمیانه است منجر به جهش تولید شود.

رئیس کل دادگستری البرز همچنین به تشکیل قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییر کاربری استان البرز اشاره کرد و گفت: تغییر کاربری اراضی زراعی یکی از آسیب‌های جدی در استان بود که در سفر آیت‌الله رئیسی نیز مورد تاکید قرار گرفت که بدین منظور در دادگستری استان اقدام به آمایش سرزمینی بر اساس نقشه‌های GIS کردیم و اراضی دارای بیشترین تغییر کاربری، شناسایی و برای نخستین بار نقشه کاربری استان تهیه شده است.

او افزود: دادگستری در قانون تکلیف مستقیمی در زمینه مقابله با تغییر کاربری اراضی زراعی ندارد و این مسئولیت بر عهده ادارات متعددی از جمله جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، اداره کل راه و شهرسازی، راهداری و محیط زیست واگذار شده و دستگاه قضایی نقش نظارتی دارد، اما متوجه شدیم اگر فقط در انتظار انجام تکالیف قانونی این دستگاه‌ها باشیم در سال‌های آتی اثری از فضای سبز و اراضی زراعی استان باقی نخواهد ماند بنابرین قرارگاه صیانت از بیت المال و مقابله با تغییرکاربری استان البرز را ایجاد کردیم.

فاضلی هریکندی با تبیین نتایج تشکیل این قرارگاه گفت: از ابتدای سال تاکنون میزان اراضی آزادسازی شده حدود ۷۰۰ هکتار است که ارزش ریالی آن بیش از ۷۰ هزار میلیارد ریال است و بنابر اعلام منابع استانی حجم آزادسازی انجام شده در ۵۰ روز اخیر با هفت سال گذشته برابری می‌کند.

در ابتدای این نشست تعدادی از اعضای شورای راهبری مجمع دانشجویان دانشگاه امام صادق (ع) استان البرز برخی از مشکلات استانی در زمینه تحقق جهش تولید، حمایت از صاحبان صنایع و رفع موانع تولید را مطرح کردند که رئیس کل دادگستری استان قول پیگیری موارد مطروحه از طریق مراجع مسئول را داد.

انتهای پیام/د.خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.