بنا بر گزارش شبکه العالم، محافل داخلی و خارجی از تشکیل دولت نخست‌وزیر جدید عراق پس از ماه‌ها بن‌بست در تشکیل کابینه استقبال کردند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه تلویزیونی العالم، محافل داخلی عراق در مجموع به کابینه مصطفی الکاظمی، نخست وزیر جدید این کشور، واکنش مثبت نشان دادند هرچند برخی نیز از آن انتقاد کردند. دولت جدید عراق سوگند قانون اساسی یاد کرد. 

احمد القزوینی، گزارشگر العالم، گفت: واکنش‌ها به گرفتن رای اعتماد دولت الکاظمی از پارلمان و حمایت فراکسیون‌های شیعه از آن، متفاوت بود. برهم صالح، رئیس جمهور عراق، از موفقیت دولت الکاظمی در گرفتن رای اعتماد از پارلمان این کشور استقبال کرد و خواستار آن شد که کابینه دولت هرچه زودتر تکمیل شود.

مسرور بارزانی، رئیس حکومت محلی اقلیم کردستان عراق، هم با حمایت از دولت جدید این کشور گفت در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر جدید، بر مقابله با چالش‌های مشترک تاکید کرده‌اند.

با این حال علاء الطالبانی نماینده زن از اتحادیه میهنی کردستان عراق با انتقاد از دولت الکاظمی گفت وزیرانی غیرمستقل در آن جای دارند که وابسته به احزاب معروف سیاسی‌اند.

در همین حال عادل عبدالمهدی، نخست وزیر پیشین عراق، با تبریک به مصطفی الکاظمی، گرفتن رای اعتماد از پارلمان این کشور را به او تبریک گفت و از همگان خواست از دولت جدید حمایت کنند تا کشور بتواند از شرایط پیچیده کنونی گذر کند.

اما از نظر واکنش‌های خارجی، ایران از طریق محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه، تشکیل دولت جدید در عراق را تبریک گفت و تاکید کرد ایران همواره کنار مردم و دولت منتخب عراق ایستاده است.

آمریکا هم از تشکیل دولت جدید عراق به ریاست الکاظمی استقبال کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگوی تلفنی با نخست وزیر جدید عراق، جدیدترین تحولات این کشور و همکاری دو کشور را با وی بررسی کرد.

استیون هیکی، سفیر انگلیس در عراق، هم اعلام کرد کشورش با دولت جدید عراق همکاری خواهد کرد. وی افزود انگلیس آماده حمایت از عراق در مقابله با ویروس کرونا و تلاش برای بهبود اوضاع اقتصادی و امنیتی این کشور و نیز مبارزه با داعش در عراق است.

در خصوص واکنش کشور‌های عربی هم مشعل بن فهم السلمی، رئیس پارلمان عربی، از تشکیل دولت جدید عراق در شرایط دشواری که این کشور در آن به سر می‌برد، استقبال کرد و گفت امنیت و ثبات عراق بخش جدایی ناپذیر امنیت کشور‌های عربی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار