شانه‌ساز از واردات ۱۰ برابری واکسن آنفلوانزا در تابستان به دنبال احتمال پیک مجدد کرونا و همزمانی با آن با شیوع آنفلوانزا خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری ویدیو کنفرانسی با خبرنگاران با اشاره به اقدامات این سازمان در تامین اقلام ضروری برای مقابله با کرونا گفت: پیش از اطلاعمان از بیماری در روزهای واپسین بهمن‌ماه با توجه به پیش بینی‌ها آمادگی‌های نسبی اخذ کرده بودیم تا با همکارانمان از مردم و کادر درمانی کشور محافظت کنیم. در این راستا همکاری‌های بین بخشی با سایر دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها حاصل شد و یکی از مهمترین اقدامات ما این بود که توانستیم از ظرفیت صنوف، بسیج و... استفاده کنیم و مردم را پای کار بیاوریم. 

تولید روزانه بیش از ۲ میلیون عدد ماسک صنعتی 

شانه ساز ادامه داد:‌ ما در تولید ماسک از  روزانه ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار به بیش از ۲ میلیون عدد ماسک صنعتی  رسیده ایم و به همین میزان ماسک را اصناف تولید می‌کنند و این ماسک‌ها به کیفیت خوبی رسیده اند،همچنین ما پس از شیوع کرونا بلافاصله مجوز تولید الکل  و محلول‌های ضدعفونی کننده را آزاد کردیم و به دانشگاه‌های علوم پزشکی اجازه دادیم بدون هماهنگی با سازمان غذا و دارو به طور مستقل مجوز‌های تولید الکل و محلول‌های ضدعفونی را صادر کنند و توانستیم ظرف ۳ هفته اقلام ضدعفونی نیاز مراکز درمانی و در ادامه مردم را تامین کنیم چرا که این محلول‌ها از اقلام مهم در پیشگیری از کروناست.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: ما ۲ هزار لباس حفاظتی تولید می‌کردیم و پارچه لباس‌های حفاظتی وارداتی بود و اکنون ۶ نوع لباس حفاظتی با هماهنگی صنایع مختلف، پتروشیمی، سازمان انرژی اتمی و دانشگاه‌ها تولید می‌کنیم و اکنون به جایی رسیده ایم که لباس تولیدی در ایران کیفیت بهتری از مشابه وارداتی دارد و پزشکان و پرستاران اصرار دارند از این لباس‌ها استفاده کنند و مجوز صادرات کیت‌های سرولوژی را صادر کردیم و انواع کیت‌های تشخیصی را تولید می‌کنیم.

در آستانه صادرات ونتیلاتور هستیم

شانه ساز بیان کرد:‌ در تولید ونتیلاتور با حرکت جهادی صنایع را پای کار آوردیم و اکنون نه تنها نیاز کشور را تامین کرده بلکه به آستانه صادرات رسیده ایم، اما صادرات منوط به دپوی مناسب کشور برای استفاده در پیک‌های مجدد کروناست، برنامه ما با همکاران در وزارت صمت این است که مجوز‌های صادرات را تسهیل کنیم،‌ افزون بر اینها اقدامات خوبی در تولید دارو‌های موثر و واکسن کرونا صورت گرفته است و امیدواریم از کشور‌های پیشتاز در تولید واکسن و دارو‌های مورد نیاز در درمان کرونا باشیم.

رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به نقش رسانه ها در اطلاع رسانی و افزایش آگاهی مردم بیان کرد: ما در مقابله با کرونا و تامین اقلام و تجهیزات مورد نیاز با همکاری مردم داشتیم که این توفیقات به طور حتم نتیجه تلاش رسانه ملی و رسانه هایی بود که در اطلاع رسانی مردم نقش داشتند،‌ خوشبختانه ما در پای کار آوردن مردم سختی و دشواری نداشتیم و در بسیاری از زمان ها مردم جلوتر از ما حرکت می کردند و قبل از اینکه ما پیشنهاد بدهیم پیشنهادات روی میز ما و وزارت صمت بود، در همین جهت ما سعی کردیم موانع را از پیش پای مردم برداریم و اینکه مردم به توصیه ها خوب عمل کردند و همراه بودند همه نتیجه فضاسازی و تلاش رسانه ها بود.

کمبودی در داروهای بیماران خاص نداریم

شانه ساز در پاسخ به سوالی درباره کمبود داروهای بیماران خاص به ویژه داروی بیماران تالاسمی اظهار کرد: ما در داروهای بیماران خاص به جز اقلامی که کمبود آن نتیجه فشار آمریکا و هم پیمانان این کشور است، کمبودی نداریم، از طرفی باید توجه داشت برخی بیماران اصرار دارند که داروی برند خاصی مصرف کنند و در مورد داروهای بیماران خاص علی رغم اینکه نباید داروهای مشابه برند ژنریک داخلی را وارد کنیم برای اینکه بیماران خاص از نظر روحی در فشار نباشند تا جایی که  ارز تامین شود و بودجه سازمان های بیمه گر اجازه دهد برند خارجی را وارد می کنیم و بحث کمبودهای مطرح شده در برندهای خاص خارجی است.

رییس سازمان غذا و دارو بیان کرد: هفته گذشته به همکاران رسانه بازدیدی از چند داروخانه مثل داروخانه سیزده آبان داشتیم و خوشبختانه علی رغم تحریم ها و شرایط به دنبال شیوع کرونا که مشکلاتی در حمل و نقل به وجود آورده است و فکر می کردیم ممکن است برخی اقلام کمبود داشته باشیم اما همه داروها با وجود محدودیت های ارزی دارو در داروخانه ها در دسترس بود و نسخه همه بیماران پیچیده می‌شد البته برخی داروها در همه داروخانه ها توزیع نمی شود و توزیع آنها در داروخانه های منتخب صورت می‌گیرد.

سرنوشت فاویپراویر و رمدسیور در درمان کرونا

شانه ساز درباره داروی فاویپراویر و رمدسیویر اثربخشی آن در درمان کرونا بیان کرد:‌ داروی فاویپراویر  مراحل آخر مطالعات بالینی را طی می کند،‌ بر اساس آخرین گزارش ها این دارو در درمان کرونا در داخل کشور و در دنیا نتوانست نمره قابل قبولی در درمان کرونا کسب کند، افزون بر این برخی کشورها مصرف رمدسیویر را توصیه کردند و بارقه های امید اثربخشی این دارو در درمان کروونا وجود دارد و باید صبر کنیم نتایج قطعی گزارش شود و جزء معدود کشورهایی هستیم که این داروها را وارد کارآزمایی بالینی کرده ایم و این داروها را همزمان با کشورهای مطرح و پیشرو در داروسازی در فاز مطالعاتی داریم و ظرفیت تولید این داروها در داخل کشور وجود دارد.

او در پاسخ به سوالی درباره تولید واکسن کرونا بیان کرد: در کشور چند مرکز خصوصی و وابسته به بخش های دولتی روی واکسن کار می کنند در برخی جاها از دنیا جلوتر هستیم و در برخی موضوعات کشورهای دیگر از ما جلوتر هستند و شرکت های واکسن سازی و داروسازی ما روی تولید واکسن درمان کرونا فعالیت می کنند اما باید توجه داشت که ویروس کرونا پیچیده و ناشناخته است و تولید واکسن آن کار ساده ای نیست و یک سال زمان می برد و محققان داروساز و واکسن ساز ما در این زمینه تلاش می کنند در عین حال ما پا به پای سایر کشورهای دنیا در تولید واکسن پیش می رویم.

رییس سازمان غذا و دارو در مورد واکسن کرونا تاکید کرد: تولید واکسن یک مرحله آزمایشگاهی و سپس صنعتی دارد. نمی‌توان در یک آزمایشگاه تولید انبوه واکسن انجام داد. مطالعات بالینی برای واکسن باید انجام شود. معمولا استانداردهای دارو و واکسن بین المللی است. برخی می‌گویند کیفیت دارو در کشور پایین‌تر است، اما استانداردها و مراجع بین المللی مطرح است و در ایران هم همین استانداردها استفاده می‌شود. همه داروها و واکسن‌ها باید در مرحله تولید و پس از آن استانداردهای بین المللی را حفظ کنند.

۱۰ برابر شدن ظرفیت واردات واکسن آنفلوآنزا در سال ۹۹

شانه ساز درباره واردات واکسن آنفلوانزا و توانایی تولید داخل آن اظهار کرد:‌واکسن آنفلوانزا به دلیل احتمال پیک مجدد کرونا و همزمانی آن با آنفلوانزا و اینکه علاقه مندی برای آن در دنیا بیشتر می‌شود، واردات ۱۰ برابری برای گروه های پرخطر پیش بینی کرده ایم و برنامه ریزی صورت گرفته و مکاتبات لازم انجام شده است و شرکت‌های خصوصی درصدد تامین واکسن آنفلوانزا هستند و ما به آنها کمک می کنیم تامین ارز را به سرعت انجام می‌دهیم و باید واکسن آنفلوانزا را تابستان وارد کنیم،  باید توجه داشت که «سوش» واکسن آنفلوانزا هر سال تغییر می‌کند و  نمی‌توان از واکسن سال گذشته استفاده کرد.

 او ادامه داد:‌ واردات ۱۰ برابری برای بخش خصوصی را هم در دستور کار قرار داده ایم و امیدواریم به دور از شیطنت‌های آمریکا و متحدانش بتوانیم تامین واکسن را انجام دهیم و بتوانیم واکسن را برای گروه های پرخطر تامین کنیم، در خصوص تولید داخلی واکسن آنفلوآنزا هم چند سال است که تلاش‌های صورت می‌گیرد و دوستان در معاونت علمی برخی مجوزها را صادر کرده اند اما بعید می‌دانیم امسال بتوانیم از نمونه داخلی استفاده کنیم و امیدواریم از سال‌های بعد از واکسن تولید داخل آنفلوآنزا استفاده کنیم.

سرنوشت بخشی از یک میلیارد یورو کرونایی صندوق توسعه ملی

شانه ساز درباره اینکه از یک میلیارد یورو صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا چه میزان به سازمان غذا و دارو تخصیص پیدا می‌کند، گفت: توضیحات دقیق را معاونت توسعه وزارت بهداشت اعلام خواهد کرد، بخش عمده پول برای تامین اقلام بهداشتی و حفاظتی و مواد ضدعفونی کننده است و با توجه به اینکه صنوف و صنایع طرف مقابل هستند و اقلام را بخش خصوصی تامین می‌کنند، باید پول را بگیریم و در اختیار بخش خصوصی قرار دهیم تا بتوانند محصولات را تولید و تامین کنند و حقوق کارگران را پرداخت کنند و با پیگیری‌های مستقیم وزیر بهداشت بخشی از پول به زودی تزریق می‌شود و امیدواریم بتوانیم بخش خصوصی را بتوانیم بدون دغدغه مالی حمایت کنیم تا بتوانند اقلام بهداشتی و حفاظتی را در اختیار ما قرار دهند.

دارو در سال ۹۹ چقدر گران می شود؟

شانه ساز درباره برخی گمانه زنی‌ها مبنی بر افزایش قیمت دارو‌های بدون نسخه یا OTC به دلیل حذف ارز دولتی بیان کرد:‌ارز دولتی را ما در سال گذشته فقط به ماده موثره دارو می‌دادیم و  ۳۰ تا ۳۵ درصد داروی ساخته شده ارز دولتی می‌گرفت و قیمت ما بقی دارو بر مبنای ارز نیمایی محاسبه می‌شود و اینطور نیست، حالا که دارو‌های بدون نسخه از شمول ارز دولتی خارج شده اند، دارو‌ها گران شوند، ما ارز دولتی به قیمت کل داروی وارداتی تخصیص می‌دادیم و ماده موثره تولید داخل فقط مشمول ارز دولتی می‌شد.

او ادامه داد: اینکه دارو‌های OTC ارز دولتی نخواهند گرفت و برخی که با صنعت دارو آشنایی ندارند، پیش بینی می‌کنند که قیمت این دارو‌ها گران می‌شود، درست نیست و خوشبختانه با تکیه بر توان داخلی  ظرف چند سال گذشته توانستیم نیاز داخل را تامین کنیم و هرچه تولید داخل را جدی‌تر بگیریم در قیمت به نفع مصرف کننده و سازمان‌های بیمه گر خواهد بود.

جلوگیری از قاچاق با شرکت‌های پخش کننده کالا‌های سلامت

معاون وزیر بهداشت در خصوص شرکت‌های پخش کننده کالا‌های سلامت، بیان کرد: حداقل یک دهه است که پیشنهاد داده‌ایم همه کالا‌های سلامت محور  مانند دارو شرکت‌های پخش منظم داشته باشند چراکه یکی از مهم‌ترین راه‌های جلوگیری از قاچاق این شرکت هاست البته این کار ممکن است هزینه‌ای به کالا اضافه کند، اما به مصرف کننده این قدرت را می‌دهد که بتواند کالای خریداری شده را رصد کند. حدود ۵۰ شرکت توزیع سراسری دارو در کشور داریم که از پس از انقلاب فعال شدند و سامانه‌ای مانند «تی‌تک» می‌تواند نتیجه و برخواسته از این شرکت‌ها باشد که امروز درخشان عمل می‌کند.

او در پاسخ به سوالی در خصوص داروی وارفارین، گفت: قابلیت تولید این دارو در کشور وجود دارد، اما چون قیمت تمام شده تولید آن بیش از واردات است اقدام به واردات آن از سایر کشور‌ها می‌کنیم.

خودکفایی در تامین اقلام حفاظتی در تحریم ها

شانه ساز درباره تحریم‌های ظالمانه علیه ایران و پیشرفت‌های ایران در تامین اقلام بهداشتی در این شرایط و صادرات محصولات گفت: کشوری که در معرض بی سابقه‌ترین تحریم‌ها قرار دارد و همه دنیا این موضوع را می‌شوند، فکر می‌کنند که تهیه اقلام ضدعفونی کننده در این کشور باید مشکل باشد،، اما امروز به نقطه‌ای رسیده است که پس از ۴۰ روز اعلام آمادگی برای صادرات می‌کند که در درجه اول حاصل عنایت خداوند و در درجه دوم پای کار آمدن مردم است و ما در کشور خودمان بیش از ۲ ملیون ماسک صنعتی تولید می‌کنیم و به همین میزان در واحد‌های صنفی یا صنعتی دیگر تولید می‌شود، همچنین صنعتگران در حوزه‌های دیگر مثل کیف و کفش پس از شیوع کرونا پای کار آمدند و اقدام به تولید ماسک کردند و اکنون روزانه ۲۰۰ هزار ماسک N۹۵ تولید می‌کنیم و خوشبختانه دپو‌ها و ذخایر ما که به تدریج تکمیل می‌شود مجوز صادرات خواهیم داد.

او ادامه داد: هنوز روی استفاده از ماسک نظرات مختلفی وجود دارد، اما همه روی استفاده از محلول‌های ضدعفونی در پیشگیری از کرونا اتفاق نظر دارند و ما در ۱۰ اسفند این اقلام را تامین کردیم و بیمارستان‌ها هیچ برهه‌ای با مشکل کمبود محلول ضدعفونی مواجه نبودند هر چند که برخی داروخانه‌ها در کمبود محلول‌های ضدعفونی متهم کردند، اما باید دانست که کمبود‌ها ناشی تقاضای زیاد بود.

تولید لباس محافظتی با پارچه ای خاص 

شانه ساز گفت: کمتر از ۲ هزار لباس واردات داشتیم و مصرف به ۱۰۰ هزار لباس رسید و برخی همکاران به دلیل کمبود‌ها در روز‌های نخست آلوده به کرونا یا شهید شدند و با همکاری سایر بخش‌ها لباس‌هایی تولید کردیم که پارچه آن بسیار لطیف است و کیفیت بهتری نسبت به نمونه خارجی دارد و تاییدیه سازمان انرژی اتمی را گرفته است، این پارچه‌ها اجازه نمی‌دهند که چیزی از بیرون وارد لباس شود، اما از طرفی تعریق و تنفس می‌تواند به راحتی انجام شود. این پارچه ظرف ۴۵ روز تولید شد و قیمت آن یک پنجم نمونه وارداتی است.

او افزود: همکاران ما تمایل دارند از لباس‌ها با این پارچه‌ها استفاده کنند و این نتیجه توانمندی علمی بالاست و مردم ما همه خود را مالک اصلی کشور می‌دانند و در بحران‌ها خود را از هر مسئولی مسئول‌تر می‌دانند، ما مجوز صادرات لباس‌های حفاظتی با ورژن‌های قبلی را داده ایم، اما هنوز مجوز صادرات ورژن آخر لباس‌های حفاظتی را صادر نکرده ایم و به محض اینکه دپوی کافی داشته باشیم مجوز صادرات این لباس‌ها را هم خواهیم داد.

صادرات کیت‌های سرولوژی کرونا

معاون وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره تولید و صادرات کیت‌های سرولوژی کرونا گفت: در مورد قابل اعتماد بودن نتیجه کیت‌های تشخیصی بنده اظهار نظر خاصی نمی‌کنم، باید متخصصان در این زمینه اظهار نظر کنند. در کمیته علمی کرونا بحث انواع کیت‌ها مطرح شده است البته متخصصان کشور ما سایر کیت‌های تشخیصی را به کیت‌های سرولوژی ترجیح می‌دهند. این کیت‌ها در داخل تولید شده و کشور‌های دیگر هم متقاضی دریافت آن هستند.

شانه ساز ادامه داد: کیت‌های سرولوژی در کشور به وفور تولید می‌شود و صادرات آن آزاد شده است. اکنون واردات بسیاری از محصولات دیگر مثل الکل متوقف شده است چراکه توان تولید و ذخیره آن در کشور فراهم شده است. البته در مورد کیت‌های تشخیصی و ونتیلاتور با این‌که در داخل کشور تولید می‌شود، واردات آزاد است. چراکه می‌خواهیم اگر پیک بیماری اتفاق افتاد، مشکلی از نظر دپو محصولات نداشته باشیم.

او با بیان اینکه بسیاری از دارو‌ها و اقلام تولیدی ما به کشور‌های مطرح دنیا صادر می‌شود و بسیاری از کشور‌ها روی داروسازی کشور ما و بخش‌های مختلف علمی ایران حساب می‌کنند، تاکید کرد: اگر شیطنت‌های خارجی و موانع موجود وجود نداشت، کیفیت دارو‌های ایرانی برای صادرات بسیار بالا است. وقتی وزرای بهداشت سایر کشور‌ها به ایران می‌آیند و کارخانه‌های ما را می‌بینند متعجب می‌شوند که چگونه با وجود مشکلاتی مانند تحریم‌ها توانستیم اینگونه موفق عمل کنیم.

قیمت ماسک در داروخانه ها

شانه ساز درباره قیمت ماسک در کشور گفت: در حال حاضر ۳ تا ۴ نوع ماسک در کشور تولید می‌شود. یک نوع ماسک سه لایه صنعتی است. در مورد قیمت انواع ماسک سه لایه، سه نوع وجود دارد که ماسک صنعتی قیمت زیر هزار تومان دارد. یک نوع دیگر توسط بسیج اصناف و صنایع تولید می‌شود و کیفیت مناسبی دارد و قیمت آن حدود هزار و دو هزار و ۵۰۰  تومان است. نوع دیگر هم وارداتی است که وقتی هنوز ظرفیت تولید اطمینان بخش نشده، ثبت سفارش شده بود و در راه کشور است و قیمت آن‌ها ممکن است تا ۵ هزار تومان هم باشد. همه موانع برای تولید این اقلام در کشور برداشته شده و تلاش کردیم دست تولیدکنندگان را در این زمینه باز کنیم. در مورد ماسک، نظارت‌های کیفی افزایش یافته است.

او درباره کمبود دستکش اظهار کرد: در مورد دستکش هم کمبودی وجود ندارد. ماده اولیه دستکش‌های لاتکس وارداتی است و قیمت این نوع دستکش ممکن است متغیر باشد البته مشکلی برای مراکز درمانی و بیمارستان‌ها وجود ندارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
"هر کسی فکر خودشه
آخرین اخبار