رئیس‌جمهور الجزایر: جنایات استعمار فرانسه فراموش نمی‌شوند

رئیس‌جمهور الجزایر به مناسبت ۷۵ سالگرد قتل‌عام مردم این کشور به دست ارتش استعماری فرانسه گفت مرور زمان این جنایت را از صفحه تاریخ پاک نمی‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رسمی الجزایر، عبدالمجید تبون، رئیس‌جمهور این کشور به مناسبت ۷۵ سالگی قتل‌عام هشتم ماه مه سال ۱۹۴۵ میلادی توسط ارتش استعماری فرانسه علیه تظاهرات‌کنندگان الجزایر گفت که استعمار فرانسه در طول ۱۳۲ سال (۱۹۶۲-۱۸۳۰) نیمی از جمعیت الجزایر (قبل از استقلال) را کشته است؛ جنایتی که مرور زمان آن را از صفحه تاریخ پاک نمی‌کند.

۸ مه ۱۹۴۵، نیرو‌های اشغالگر فرانسه جنایات وحشتناکی را در مناطق سطیف، قالمه و خراطه در شرق الجزائر مرتکب شدند که قربانیان آن تظاهرات‌کنندگانی بودند که برای مطالبه استقلال کشورشان به خیابان‌ها آمده بودند و طبق برآورد‌های رسمی شمار آن‌ها به ۴۵ هزار نفر رسید.

تبون افزود: سرکوبگری‌های خونین و بی رحمانه استعمار اشغالگر و وحشی در الجزائر لکه ننگی بر پیشانی قدرت‌های استعماری است که طی ۱۳۲ سال جنایاتی را مرتکب شدند که با وجود تلاش‌های مکرر استعمارگران برای پاک کردن چهره خود از بین رفتنی نیست.

وی تاکید کرد: شمار قربانیان جنایات استعمار در الجزائر فراتر از پنج میلیون و نیم نفر از هر سن و سالی بود، یعنی بیش از نیمی از جمعیت آن زمان الجزائر قربانی شدند.

رئیس‌جمهور الجزایر جنایات استعمار را غیرانسانی و مغایر با ارزش‌های تمدنی خواند و گفت که استعمار اقدام به پاکسازی قومی کرد تا بومی‌های ساکن الجزائر را با غریبه‌ها جایگزین کند.

وی افزود: این جنایات فرد الجزایری را از رگ و ریشه خود جدا کرد و ثروت‌هایش را به غارت برد و شخصیت آن را با همه مولفه‌هایش از بین برد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار