یک کارشناس رسمی دادگستری گفت: در حوزه‌ی قضایی شهرستان، در کنار هر دادگاه کیفری، دادسرایی وجود دارد که مسئولیت رسیدگی مقدماتی به پرونده‌های کیفری را برعهده دارد.

علی اکبر آقایاری مدرس دانشگاه و کارشناس رسمی دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: ممکن است بار‌ها عناوینی مثل دادیار، بازپرس و دادستان را شنیده باشیم، اما بسیاری از افراد با وظایف هر کدام از این مقامات آشنا نیستند به همین دلیل قصد داریم به زبان ساده در مورد هر یک از مقامات دادسرا صحبت کنیم.

او ادامه داد: در حوزه‌ی قضایی شهرستان، در کنار هر دادگاه کیفری، دادسرایی وجود دارد که مسئولیت رسیدگی مقدماتی به پرونده‌های کیفری و برخی وظایف دیگر را برعهده می‌گیرد.

این کارشناس رسمی دادگستری بیان کرد: مقامات ارشد دادسرا عبارتند از دادستان، معاونین دادستان، بازپرس و دادیار
دادستان در واقع رئیس دادسرا و مسئول مجموعه تحت امر خود است و نظارت بر اعمال معاونین، بازپرس و دادیار بر عهده ایشان است.

آقایاری افزود: جز در مواردی که دادستان برخی وظایف خود را (از جمله ارجاع شکایات، نظارت بر ضابطین قضایی، اظهارنظر راجع به تصمیمات دادیار و بازپرس و…) به معاونین تفویض می‌کند؛ وظیفه اصلی معاونین کمک رساندن به دادستان در امور اداری دادسرا است.

او عنوان کرد: به کسی که کارش انجام تحقیقات مقدماتی، رسیدگی به چگونگی وقوع یک جرم، پیدا کردن متهم و بازجویی از او است بازپرس‌ می‌گویند.  

این کارشناس رسمی دادگستری ادامه داد: بازپرس یک مقام قضایی است که در دادسرا و در کنار دادستان که رییس دادسرا است فعالیت می‌کند. در واقع هر زمان شکایتی به بازپرس برسد یا دادستان پرونده‌ای را به او ارجاع دهد، موظف است به آن رسیدگی کند.

آقایاری در خصوص اهمیت وظیفه بازپرس در دادسرا گفت: بازپرس حقیقت را درباره اینکه آیا واقعا جرم رخ داده است یا نه و اگر رخ داده چگونه به وقوع پیوسته است، کشف می‌کند. البته بازپرس برای شروع رسیدگی به اجازه دادستان نیاز دارد.


او افزود: بازپرس با اجازه‌ی دادستان تحقیقات را آغاز می‌کند، اما برابر قانون نمی‌تواند به عذر آنکه متهم معین نیست یا مخفی شده یا دسترسی به او مشکل است، تحقیقات خود را متوقف کند.

این کارشناس رسمی دادگستری در پایان اضافه کرد: تحقیقات مقدماتی کلیه جرایم بر عهده بازپرس است درحالی که دادستان (و به تبع ایشان دادیارها) فقط در جرایمی که در صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری استان نیست حق دخالت و رسیدگی دارند.
با توجه به رویه جاری دادسراها، عموماً رسیدگی به جرایم مهم به بازپرس ارجاع می‌شود.
 
 
انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار