یکی از خوراکی‌هایی که در ماه مبارک رمضان در استان بوشهر مشتری زیادی دارد، نانی محلی به نام «گِرِده» است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر،  یکی از نان‌های محلی استان بوشهر که بیشتر در زمستان و ماه مبارک رمضان پخته می‌شود، «گِرِده» نام دارد.

این نان در مناطق مختلف استان با ترکیبات مختلفی در تنور گِلی پخته، یا در روغن سرخ می‌شود. در برخی نقاط استان، این نان را با آرد گندم، آب، خرما و کنجد می‌پزند و مقدار خرمایش آنچنان نیست که شیرین شود.

گرده نان محلی

در برخی نقاط مانند شهرستان دشتستان که بیش از ۷۰ درصد خرمای استان را تولید می‌کند، میزان خرمای به کار رفته در گرده بیشتر است و ادویه‌های مختلف مانند زیره و خسرودار به آن اضافه می‌کنند که بوی مطبوعی به گرده می‌دهد.

طرز تهیه گرده به این ترتیب است که خرما را در آب ولرم حل می‌کنند و به آرد اضافه می‌کنند. ادویه‌های مورد نظر و مایه خمیر حل شده در آب را هم به این ترکیب می‌افزایند و خمیر را در جایی گرم قرار می‌دهند تا جا بیفتد.

پس از جا افتادن خمیر، چانه‌هایی به اندازه‌ای که می‌خواهند تهیه می‌کنند و پس از پهن کردن چانه‌ها، روی آن کنجد می‌پاشند و با انگشت، هسته خرما یا چنگال سوراخ‌های کوچکی روی خمیر ایجاد می‌کنند.

نان محلی بوشهر

سپس خمیر را در تنور می‌گذارند و یا در روغن سرخ می‌کنند.گرده‌هایی که شیرینی چندانی ندارند، با پنیر یا غذاهای ساده خورده می‌شوند اما گرده‌های شیرین به تنهایی همراه با چای یا شیر مصرف می‌شوند.

این نان محلی یکی از نان‌های مورد علاقه مردم استان بوشهر هنگام افطار است. اگر چه برخی هم در وعده سحر آن را می‌خورند.

گرده بوشهری

سودابه معموری مسئول ثبت آثار اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان بوشهر می‌گوید: این نوع نان از غذا‌های سنتی و بسیار غنی است که ریشه در تاریخ این دیار دارد و مهارت پخت نان محلی گرده به عنوان یکی از موارد مهم فرهنگی استان به شماره ۱۹۰۲ در تاریخ ۱۳۹۸/۰۴/۰۴ در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس ثبت شده است.

معموری اشاره می‌کند: گرده در کشور‌های حاشیه خلیج فارس به عنوان یک میراث غنی دستی مطرح است و از مهمترین مواد غذایی به ویژه در ماه مبارک رمضان به شمار می‌رود.

او با اشاره به اینکه پخت گرده یکی از مشاغل خانگی در استان بوشهر است، ادامه می‌دهد: برخی از مردم مناطق مختلف به ویژه بانوان، بخشی  از درآمد خود را از این راه به دست می‌آورند.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.