قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر تفاوت‌های عجیبی دارد که هر یک از مسئولان دلایل خاص خود را برای این گرانی‌ها مطرح می‌کنند.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، قیمت تمامی اقلام سبد خانوار از شمال تا جنوب شهر تفاوت های عجیب و غریبی دارند که هر یک از فروشندگان دلایل خاصی همچون کرایه بالای مغازه ها و هزینه های حمل و نقل را دلیلی برای این گرانی ها مطرح می کنند.

شاید حال و هوای این روزهای بازار میوه را بتوان در فرصت طلبی برخی مغازه داران یا  با مثل «هر چقدر پول بدهید همانقدر آش میخورید» جست و جو کرد، این در حالی است که کشاورزان از این افزایش قیمت ها سودی نصیبشان نمی شود.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که سودجویی عوامل واسطه و دلال، کیفیت و سایر هزینه مغازه داران عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود، درحالی که طبق قانون مغازه داران حق ندارند بیش از ۳۵ درصد سود روی فاکتور لحاظ کنند.

حال به سراغ مسئولان ذی‌ربط می رویم تا از دلایل تفاوت عجیب و قریب قیمت میوه و راهکارهای تعادل بازار با خبر شویم:

 ضعف در نظارت دلیل اصلی گرانی میوه

اصغر یاوری عضو اتحادیه بارفروشان میدان مرکزی میوه و تره بار در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، انحصار میوه را یکی از عوامل گران فروشی و اختلاف قیمت میوه در بازار اعلام کرد و گفت: با وجود نیاز باغداران به نقدینگی در زمان برداشت، سلف خران اقدام به خرید محصول و نگه داری در انبارها و سردخانه ها می کنند که بدین ترتیب بار انحصار در دست چند نفر است.

وی افزود: در مواقعی که بازار انحصار در دست سلف خران است، با رصد بازار عرضه و به تناسب قیمت تغییر می کند.

یاوری ادامه داد: سلف خران و دلالان میزان عرضه را نسبت به تقاضا در بازار کاهش یا افزایش می دهند به طوری که با دپو در سردخانه و انبارها و توزیع قطر چکانی می کنند.

به گفته این مقام مسئول، با وجود اختلاف قیمت میوه از شمال شهر تا جنوب شهر انتظار می رود که بازرسان وزارت صمت بررسی های لازم را انجام دهند تا فروش محصولات بر مبنای احتساب ۳۵ درصد سود عرضه شود.

عضو اتحادیه بارفروشان میدان‌مرکزی کمبود نظارت ها را یکی دیگر از عوامل گران فروشی محصول دانست و گفت: کمبود نظارت و سودجویی عوامل واسطه و دلالان عامل اصلی اختلاف قیمت میوه در بازار به شمار می رود که مسئولان ذی ربط باید با اعمال نظارت های دقیق از سودجویی افراد جلوگیری کنند.

عرضه میوه های لاکچری یکی از دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر

علی خان محمدی مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل عمده اختلاف قیمت میوه از مبدا تا بازار اظهار کرد: افزایش هزینه های حمل و نقل، وجود واسطه و دلال بازی در امر خرید و فروش و نبود زیرساخت های لازم‌ موجب شده اختلاف قیمت از شمال تا جنوب شهر، و عمده فروشی تا خرده فروشی متفاوت باشد.

وی افزود: اگر تشکل های مستقل صفر تا صد بازار را ساماندهی کنند، دیگر شاهد اختلاف قیمت و اجحاف در حق مصرف کننده و تولیدکننده نیستیم.

خان محمدی یکی دیگر از عوامل اختلاف قیمت میوه در بازار عمده فروشی تا خرده فروشی را نبود کشاورزی قراردادی دانست و گفت: در بخش کشاورزی توجهی به اجرای کشاورزی قراردادی یا ایجاد زنجیره های تولید نشده که همین‌ امر معضلات جدی را در بازار به همراه داشته است به طوری که دلالان با شناخت بازار و سو استفاده از موقعیت ها پس از خرید محصول از تولیدکننده و نگه داری در انبار و مدیریت عرضه، قیمت ها را به نفع خود تغییر می دهند.

مدیر عامل مجمع ملی نخبگان کشاورزی در پایان با اشاره به دلایل گرانی میوه در شمال شهر تصریح کرد: با وجود قدرت خرید خانوار در مغازه های شمال شهر و عرضه میوه های لاکچری، قیمت با نوساناتی رو به روست، در حالی که با ایجاد زنجیره های تولید شاهد چنین معضلاتی نیستیم.

تفاوت کیفیت تنها عامل گرانی میوه

اسداله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به دلایل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: کیفیت محصول تنها عامل اختلاف قیمت میوه در مغازه های شمال تا جنوب شهر است، در غیر این صورت فروش کالا با یک کیفیت گران فروشی تلقی‌ می شود.

وی افزود: با وجود عرضه میوه های کیفی در شمال شهر ناشی از کشش بازار بدیهی است که قیمت کمی بالاتر باشد.

کارگر ادامه داد: اگر مشخص شود که محصول تولیدی از لحاظ کیفیت تفاوتی ندارد، از این رو نباید با قیمت های بالاتری در بازار عرضه شود.

رئیس اتحادیه میوه و سبزی با اشاره به اینکه قیمت کالاها بنا بر کیفیت تولیدی متفاوت است، بیان کرد: طبق فاکتور مغازه داران مجازند تا سقف ۳۵ درصد سود بر اجناس خود لحاظ کنند‌.

متولیان تنظیم بازار پاسخگوی اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر باشند

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به علل اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر اظهار کرد: متولیان تنظیم بازار با اعمال نظارت دقیق باید از فاصله عمده فروشی تا خرده فروشی جلوگیری کنند.

وی افزود: اختلاف قیمت میوه از شمال تا جنوب شهر بنا به دلایل متعدد اعم از گرانی حمل و نقل، کیفیت محصول، سودجویی عوامل واسطه و دلال، اجاره مغازه و... است، در حالی که مغازه داران طبق قانون تنها ۳۰ درصد سود باید روی اجناس خود لحاظ کنند.

شادلو ملاک بازار میوه را تابع عرضه و تقاضا دانست و گفت: بازار اصلی ترین حلقه برای تولید محصولات کشاورزی است که متاسفانه نبود الگوی کشت موجب شده قیمت محصولاتی همچون پیاز در برخی مواقع دُر نایاب شود.

طبق روال همه ساله قیمت میوه در فصل بهار به دلیل آنکه ذخیره محصولات انباری روبه پایان است و محصولات پیش رِس بدست نیامده، با نوساناتی در بازار رو به رو می شود. با توجه به بارش های متناوب نگرانی از حیث تولید محصولات باغی نداریم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۵۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اصلی گرانی میوه بی کفایتی مسولینه نه چیز دیگر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من دو سال از منطقه ۲۲ تهران به شیراز آمده ام من با ۲۰ دقیقه رانندگی میوه خوب و با کیفیت می گرفتم اما شیراز میوه با کیفیت نیست فقط نقاط خاص دارن از تهران هم گرانتر
نظارت نیست در هیچ جای ایران
Spain
ناصر
۱۸:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تولید کننده خودبایستی عرضه کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اتفاقا تهران چیزایه ارزون پیدا میشه ولی تو بندرعباس همه چیز گرونه و هیچکس به مردم توجه نمیکنه انگار هرکی میخواد سوده خودش رو جمع کنه بره استاندارشم غیر بومی و غیر دلسوزه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۳:۰۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مهمترین دلیل یه عده درآمدهای بادآورده و یه عده درآمدهای نجومی دارن . هم در بخش دولتی هم در بخش خصوصی وهم در مشاغل آزاد
Iran (Islamic Republic of)
عيسى پيله ور
۲۲:۰۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما كه گوشت و مرغ نمى خوريم حاضريم ميوه هم نخوريم ولى اين دكترها در تلويزيون ول نميكنند هى ميگن ميوه بخور سبزيجات بخور - غذاى ما نان و پنير و ماست است هرچند كه اينهاهم گران هستند ولى قيمت ثابت كارخانه اى دارند.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۲:۳۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
قیمت مسکن هم از شمال تا جنوب پایتخت تفاوت عجیبی دارد.
Iran (Islamic Republic of)
نیما
۱۲:۲۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
با سلام
من الان پیاز و کلم روی زمین دارم بخاطره نبود خریدار مجبورم شخم بزنم خراب بشه،بعد تهران قیمت ها نجومیه باور کنید مدیریت نداریم دستگاه قضایی هم انگار توی این کشور وجود نداره تا با محتکران میوه و تره بار برخورد جدی کنه،به قول نویسنده این خبر بازار میده دست چند نفره ک با احتکار میوه در سردخانه ها بصورت مستقیم بر میزان عرضه و تقاضای میوه نقش دارند فقط خدا بدادمون برسه با این همه ناکارآمدی مسئولین ک توی هر صنفی شاهدش هستیم این کشور هیچ وقت رنگ و بوی عدالت و برخورد قاطع بامحتکران را نخواهد دید تا زمان ظهور منجی به نظره من این بی عدالتی ها پایانی ندارد

از طرف یه کشاورز بدهکار
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
من ۴ هکتار در کرج سیفی جات می کاشتم به افغانی اجاره داده ام الان محصول خودم چند نفر همسایه به مرکز استان ها می فرستم از پول داری دارم می ترکم تولید بی خیال فقط دلالی
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۱۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اینجا دلال اونجا دلال همه جا دلال ... مردم مسخره کردند بین کشاورز و فروشنده هیچ ارتباطی برقرار نمی کنند و به عده ای می گویند که هر کار خواهید انجام بدهید و بعد از یکی دو سال دستگیر میشه و ده برابر درآمد به خزانه دولت واریز میشه و به مردم هم مبگن انفصال در مقام دولتی و ...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بی وجدان ترین افراد در صنف میوه فروشان بازار میدان اصلی تهران هستند
میوه فروش ها میدونن چی میگم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
عامل گران شدن افسارگسیخته خودروشرکت های جک ام وی ام وبهمن خودرومیباشندکه بدون ضابطه ودلیل هرازگاهی بیش از۳۰الی۴۰درصدروی قیمت های خودگذاشته وباعث تورم گرانی وهرج ومرج اقتصادی درکل جامعه میشوند.لذاخواهشمنداست باپی گیری موردهای فوق که موثق میباشدجهت تعدیل وکاهش قیمت های این سه شرکت اقدام عاجل نموده وازافزایش قیمت های این سه خودروسازبه جدممانعت نمایبد.وانت کارا۲۰۰۰ظرف۳ماه حدود۴۰میلیون تومان ازطرف شرکت بهمن موتورافزایش قیمت داشته که علت آن نامعلوم است وکسی هم جوابگونیست که نیست این یعنی هرج ومرج درقیمت گذاری!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
س
۱۱:۳۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ببخشید ها ولی علت اصلی واقعا واقعا تنبلی مسوولانه چون یک مسولی که برای انتخاب شدن هرکاری که ازدستش بیاد انجام بده فکر می‌کنید اینکارو نمیکنه از نظر من هروقت امام زمان اومد همه چی درست میشه ولی اینم باید یادشون باشه خدا از حق خودش میگذره ولی از حق ناس خیر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تفاوت قیمت باشه یا نباشه چه کسی سردردی داره برای این ملت؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
ما که تو پایتخت نیستیم دیروز سه تا پرتقال خریدیم 26هزار تومن واقعا این بی رحمیه به اقشار متوسط و ضعیف جامعه به نظر من از این به بعد باید بقیه ماه ها رو هم روزه بگیریم شبش هم به اون افطاری ساده کفاف کنیم وگرنه هیچی برامون باقی نمیمونه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
میگم. این نظر رو من نوشتم چرا پایینش ناشناس نزده من بدون اسم نظر دادم :-\ عجیبه واقعا زدهk_m وااااو چرا آخه
Iran (Islamic Republic of)
K_m
۱۱:۰۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اصلی گرانی همه چیز مسولینه. همین.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اصلی فاصله زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
اتفاقا از نظر ریاضی راحت تر می شود وارزش پول بالا می‌رود وپول خردوسکه ها مصرف میگرددد ودر چاپ اسکناس صرفه جویی می شود وواحد ریالی فعلا کاربردی ندارد جز درد سر و اشتباه ریال به تومان دروقت خرید و فروش .مخصوصا برای خارجی های مقیم کشور.
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اصلی فاصله زیاده
Germany
محمد315
۱۰:۴۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
بی سرو سامانی ... غیر شفاف بودن کارها
سودجویی دولت ها و اقوام
فاصله طبقاتی ایجاد کردن
لاکچری بازی و روشنفکری غربی وووو
United States of America
ناشناس
۱۵:۳۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
علت اصلی فاصله زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
همه ش دلاله بخدا باغدار خیلی ارزون میفروشه و چیزی براش نمیمونه
دلالا در زمینه کشاورزی و خودرو و..... فعالند و کسیم نیس جلوشونو بگیره
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
نه علت اصلی فاصله زیاده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خودیند یک غیر خودی این کار را بکند فوری مخلل امنیت ملی وزندان وجریمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
تو کشور ما هیچ اراده ای از سوی مسئولین برای بهتر شدن اوضاع مردم وجود نداره، زندگی مردم داره با سرعت بیشتری به سوی نابودی میره
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
زندگی مردم داره با سرعت بیشتری به سوی نابودی میره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
یماهه میوه نخوردیم افتضاح گرون شدن هرچقدم دلال باشه پ مسوولین ودولت چیکاره ان ...بدترین میوه کیلوی ۱۰ تومن ...بقران قسم ایی ویروس بیشتر رحم داره ..تا مردم ب مردم ..توو همی موقعیتم مردم رحم ندارن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
الان مشکل ما فقط گرونی میوه هست خونه ماشین لوازم خونگی پوشاک لبنیات لوازم تحریر گوشت برنج حبوبات و همه چیز ..... چرا؟یه کلام مدیریت نیست حالا فردا تیتر بزنید پوشاک بچه گرون شد علتش چیه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مقصر دولت علی برکت ا... است بخاطر اینکه دست دلالان راباز گذاشته اند که می توانند خون ملت رامی مکند ودولتمردان همچنان درخواب سنگین هستند
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
واقعا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
خبری چرا کسی جرات نداره دلال ها رو حذف کند در مملکت؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۴۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
دلال ها کین?
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا جلوی حذف صفر از پول ملی را بگیرید چون عواقب بدی برای اقشار متوسط و ضعیف دارد مسلما قیمت اجناس به شدت بالا میرود . برای چاپ اسکناس و پول جدید هم هزینه اضافه باید انجام گیرد. رییس کل بانک مرکزی حقوق زیادی میگیرد حقوقش با مردم عادی فرق دارد فکر بیکاری نیست بازهم یک مشکل به کشور اضافه میشود . همین صفرها است که مانند حلقه های زنجیر لنگر کشتی جلوی رشد بی رویه قیمت ها را تا حدودی گرفته. مثلا قیمت پنیر 8500 تومان نان بربری 1300 تومان شامپو 8200 تومان کرایه تاکسی 1500 تومان تمام این ارقام بعد از حذف صفر به شدت افزایش می یابند .علاوه بر اینها از نظر ریاضی و آموزش آن برای مردم مشکل ایجاد میشود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۶ ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹
مردم بایدیه جوری سرگرم باشن
آخرین اخبار