در پنجاه و یکمین سه‌شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی گنجینه رضوی رونمایی شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، در پنجاه و یکمین سه‌شنبه فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی از قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی گنجینه رضوی با بیش از یک قرن قدمت در قالب ویژه برنامه‌ای در فضای مجازی واقع در پورتال کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به آدرس digital.aqr.ir و همچنین درگاه اینترنتی موزه آستان قدس رضوی با آدرس museum.razavi.ir رونمایی شد.

مهدی قیصری‌نیک معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی در این ویژه برنامه گفت: پنجاه‌ویکمین برنامه از سه‌شنبه‌های فرهنگی این سازمان به دلیل نزدیکی به روز جهانی آزادی مطبوعات و تقارن آن با ماه مبارک رمضان، به رونمایی از قدیمی‌ترین مطبوعات قرآنی موجود در گنجینه رضوی اختصاص یافت.

او افزود: بیش از ۴۳۰ عنوان نشریه قرآنی در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی وجود دارد که امروز تعدادی از مجلات، روزنامه‌ها و سالنامه‌های قرآنی تاریخی برای نخستین بار و به صورت نمونه رونمایی شده است.

معاون موزه‌ها و ترویج میراث فرهنگی سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی ادامه داد: یکی از نسخه‌های رونمایی شده شامل مجله "البَلاغ"، قدیمی‎ترین نشریه تخصصیِ قرآن‎پژوهیِ موجود در گنجینه رضوی است که به زبان اردو در ‎سال ۱۹۱۵ میلادی در کلکته هندوستان به چاپ رسیده است.

قیصری‌نیک بیان کرد: مجله اسلامیِ «تَذَکُر» که نخستین بار در سال ۱۳۰۱ شمسی با مقالاتی مربوط به تفسیر آیات قرآنی و امور دینی و اخلاقی به چاپ رسیده است؛ "صدای عدالت" به عنوان تخصصی‎ترین نشریه قرآن‎پژوهی پس از پیروزی انقلاب، "آیات" به عنوان اولین روزنامه قرآنی جهان اسلام و سالنامه "معارف اسلام و قرآن" از مواردی هستند که از آن‌ها رونمایی شده است.
 
انتهای پیام// ز.ق
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.