مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی گفت: برای توسعه گردشگری دریاچه ارومیه و ساماندهی سواحل آن نیاز است برنامه‌ریزی‌های لازم از هم‌اکنون انجام شود تا برای میزبانی از گردشگران در تابستان آمادگی کافی را داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از  ارومیه،جلیل جباری مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی گفت:در تابستان سال ۹۸ با توجه به بارش‌های انجام شده گردشگران زیادی برای بازدید از دریاچه ارومیه به این استان سفر کردند که در نتیجه با انبوه گردشگران در این منطقه مواجه شدیم.

جلیل جباری افزود:با وجود این استقبال مردمی زیرساخت‌های لازم برای میزبانی از این تعداد گردشگر فراهم نبود از این رو لازم است که امسال با برنامه‌ریزی مناسب آمادگی لازم برای میزبانی از گردشگران فراهم شود.

وی عنوان کرد:در صورت مهار کرونا بی‌شک تابستان امسال و نوروز سال ۱۴۰۰ تعداد گردشگران دریاچه ارومیه چندین برابر خواهد شد بنابراین برای ایجاد آمادگی هر چه بیشتر ضروری است تا دستگاه‌های مربوطه نهایت همکاری را در این زمینه داشته باشند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه برای توسعه گردشگری دریاچه ارومیه دولت می‌تواند از ظرفیت بخش خصوصی نیز بهره ببرد، عنوان کرد: برای این منظور باید بروکراسی اداری که باعث دلزدگی سرمایه‌گذاران می‌شود تسهیل شده و از آن‌ها حمایت‌های لازم انجام شود.

او گفت:سال گذشته یک ردیف بودجه تحت عنوان ساماندهی دریاچه ارومیه ایجاد شد که امسال برای افزایش این اعتبارات نیاز است تا با مسئولان کشوری رایزنی شود و همچنین یک ردیف اعتبار استانی هم در این ارتباط ایجاد شود.

جباری با بیان اینکه در حال حاضر چند مجتمع تفریحی و گردشگری در حال ساخت در حاشیه دریاچه ارومیه وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به هماهنگی انجام شده میان دستگاه‌های دولتی مبنی بر ساماندهی سواحل دریاچه ارومیه، این اداره‌کل در سال گذشته با خرید کانکس‌های سرویس بهداشتی و دوش‌های سیار و نصب آن در منطقه کاظم داشی ارومیه که یکی از سواحل پرتردد دریاچه ارومیه بوده، مشارکت کرده است. همچنین اقداماتی برای محوطه سازی و افزایش ظرفیت پارکینگ خودرو‌ها و نصب سطل‌های زباله انجام شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌غربی با اشاره به نصب ۳۰ دستگاه کانکس در سواحل دریاچه ارومیه، تصریح کرد: «برای تهیه این کانکس‌ها مبلغ چهار میلیارد ریال هزینه شده و این کانکس‌ها سازگار با محیط زیست و دارای چاه‌های حمل و نگهداری فاضلاب هستند که به منظور حفظ و نگهداری و استفاده بهینه از آن‌ها به دهیاری روستای گورچین قلعه واگذار شده است.»

او اظهار کرد:در سال گذشته مسیر دسترسی به این بخش از ساحل دریاچه ارومیه یعنی از طرف گورچین قلعه به طول دو کیلومتر تعریض و آسفالت شد و نیز ۱۲ آلاچیق نیز در این مکان نصب و محوطه‌سازی در این مکان انجام شد که امسال نیز این اقدامات ادامه دارد.

جباری با اشاره به احداث کمپینگ گورچین قلعه مشتمل بر آلاچیق، دیوارکشی و سنگ فرش محوطه، تصریح کرد:ساخت این کمپینگ بیش از ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تلاش می‌شود کار ساخت آن امسال به اتمام برسد.

او در پایان گفت:برای ساماندهی دریاچه ارومیه نیاز است تا فرمانداران شهرستان‌های حوزه آبریز دریاچه ارومیه هم کمک کنند تا به هنگام حضور گردشگران مشکلی در این منطقه ایجاد نشود.

انتهای پیام/ن م 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.