مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در سنوات گذشته بالغ بر ۸ هزار سازه مختلف آبخیزداری در حوزه منابع طبیعی شمال این استان احداث شده که بیش از هزار و ۵۰۰ تا از آن‌ها طی دو سال گذشته انجام شده است.

مهدی رجبی زاده، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، یکی از اساسی‌ترین نیاز‌های بشر را بحث آب و تأمین منابع آبی دانست و گفت: همه ما می‌دانیم آبی که در قالب برداشت از منابع زیرزمینی نظیر چاه ها، چشمه سارها، قنوات و یا آب‌های سطحی مانند رودخانه‌ها و حتی دریا‌ها استفاده می‌کنیم، حاصل بارش هاییست که خداوند عنایت می‌کند که این بارش‌ها در قالب برف یا باران اتفاق می‌افتد.

 

او افزود: مهم این است، بتوانیم بارشی که اتفاق می‌افتد را مدیریت کنیم به شکلی که این بارش به جای اینکه به جریان‌های سیلابی تبدیل شود، خاک با ارزش ما از دست برود و در پایین دست مردم را دچار مشکل کند، در راستای افزایش منابع آبی زیرزمینی و مدیریت آب سطحی حاصل از آن اقدام شود.

رحبی زاده تصریح کرد: مجموعه کار‌هایی که مدیریت بارشست، در قالب فعالیت‌های مختلفی که در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان انجام می‌پذیرد، تحقق پیدا می‌کند که شاخص‌ترین آن‌ها اجرای طرح‌های مختلف آبخیزداریست.

 

او بیان داشت: کاری که ما در آبخیزداری انجام می‌دهیم در قالب احداث سازه‌های مختلف (انواع سازه‌های خاکی و سنگ ملاتی) باران و روان آبی که ایجاد می‌شود را مدیریت می‌کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: در سال زراعی ۹۹ ـ ۹۸ تا به امروز به لطف الهی حدود ۲۰۸ میلی متر بارندگی نازل شده که تقریباً بیش از ۵۰ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش نشان می‌دهد.

 

رجبی زاده با اعلام اینکه حدود ۳۷ میلیارد متر مکعب حجم بارشی است که اتفاق افتاده، افزود: برآورد‌های کارشناسی نشان می‌دهد، از این میزان، بالغ بر ۶ میلیارد متر مکعب آن، تبدیل به روان آب می‌شود، یعنی مقداریست که باید برای مدیریت آن برنامه ریزی داشته باشیم.

او تصریح کرد: خوشبختانه در سنوات گذشته و به ویژه در این دو سال اخیر که اعتبارات صندوق توسعه ملی با تأکیدات مقام معظم رهبری و پیگیری‌های دولت، برای امر آبخیزداری در کشور تخصیص داده شد، ما توانسته ایم جهش خیلی بزرگی را در این امر داشته باشیم، به طوری که امروز در سطحِ حداقل حوزه منابع طبیعی شمال استان کرمان، بالغ بر ۸ هزار سازه مختلف آبخیزداری داریم که بیش از هزار و ۵۰۰ تا از این‌ها صرفاً طی دو سال گذشته احداث شده است.

 

رجبی زاده بیان داشت: احداث این سازه‌های آبخیزداری تا به امروز، این قدرت را به ما داد که توانستیم در سال زراعی جاری، از این ججم بارندگی (۶ میلیارد متر مکعب) حدود ۵۴۰ میلیون مترمکعب آن را در پشت سازه‌های ایجاد شده مدیریت کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: این درحالیست که این سازه‌هایی که ایجاد شده تنها در سطح ۱۳ درصد از حوزه آبخیزست، یعنی ما در ۸۷ درصد حوزه آبخیز، هنوز موفق نشده ایم کار خاصی را انجام دهیم.

 

رجبی زاده، جلوگیری از بروز سیل، کاهش فرسایش خاک، تقویت پوشش گیاهی در سطح مراتع و تقویت سفره‌های آب زیرزمینی را از جمله‌ی دستاورد‌های این مدیریت برشمرد.

او افزود: ما در سال زراعی ۹۹ ـ ۹۸ که هنوز در آن قرار داریم، با بارندگی‌هایی که اتفاق افتاد، توانستیم با استفاده از این ۸ هزار سازه حدود ۱۶۲ میلیون متر مکعب آب را به سفره‌های آب زیرزمینی استان تزریق کنیم.

 

رجبی زاده تصریح کرد: این عدد وقتی ارزش خود را نشان می‌دهد که ما بدانیم، بیلان سفره‌های آب زیرزمینی ما، منهای ۸۰۰ میلیون متر مکعب است، یعنی ما با ۱۳ درصد کار در سطح حوزه توانسته ایم، ۱۶۲ میلیون متر مکعب از این کمبود را جبران کنیم و این چیزی حدود ۲۰ درصد است.

او بیان داشت: این معنی اصلیش این است که ما توانایی داریم با همین بارندگی که رخ می‌دهد و حتی با میانگین سالانه که حدود ۱۲۵ میلی مترست، بیلان سفره‌های آب زیرزمینی را مثبت کنیم و این دستاورد خیلی ارزشمندیست.

 

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمان گفت: بایستی همانطوری که از دو، سه سال گذشته به اجرای طرح‌های آبخیزداری در مدیریت کلان کشور و استان اهمیت داده شده، مهم تلقی شوند و در سنوات آتی نیز، تمام حوزه آبخیزمان را تحت پوشش طرح‌های مختلف آبخیزداری (طرح‌های مختلف مدیریت پوشش ثبت در قالب جنگل کاری، حفظ و احیای مراتع و ...) قرار دهیم.

رجبی زاده افزود: باید تلاش کنیم نعمت خدادادی باران به جای اینکه باعث خسارات و ضرر شود، بتوانیم از آن به شکل ارزشمندی به منظور تقویت منابع زیستی، منابع آبی، پوشش سبز و در نهایت امنیت زیستی تمامی هم استانی‌ها و امنیت زیستی کره زمین به عنوان بخشی از این محیط زیست یکپارچه جهانی استفاده کنیم.

انتهای پیام/ب

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.