محمدعلی الحوثی: راه جلوگیری از فروپاشی اقتصاد عربستان توقف تجاوز به یمن است

عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن به رژیم سعودی به منظور توقف مسیر فروپاشی اقتصادش پیشنهادی ارائه داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی انصارالله یمن تاکید کرد بهترین فرصتی که برای رژیم سعودی جهت توقف مسیر فروپاشی اقتصاد این کشور وجود دارد توقف تجاوز ائتلاف سعودی به کشور یمن و یافتن راه‌حل‌های ریشه‌ای به جای اظهارات توخالی با ادعای آتش‌بس خیالی است.

وی گفت: باید عربستان راه حل فراگیری بیابد. زیرا منفی بودن شرایط اقتصادی عربستان سعودی برای جهان شناخته شده است و آمریکا نخواهد توانست عربستان را از شرایط فاجعه باری نجات دهد که خود نیز بخشی از علل این شرایط ناگوار اقتصادی است.

گفتنی است بحرانی که بیشتر کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس به ویژه عربستان سعودی با آن روبه‌رو هستند این است که درآمد‌های نفتی به کمتر از نصف کاهش یافته و درآمد‌های غیرنفتی نیز به سبب «بستن» مرز‌ها برای جلوگیری از شیوع کرونا کم شده است به همین علت قیمت سهام عربستان سعودی بیش از ۶.۸ درصد سقوط کرد و موسسه اقتصادی بین‌المللی «مودیز» چشم‌انداز اقتصاد عربستان در آینده را از وضع «با ثبات» به وضع «منفی» تنزل داد.

عربستان سعودی اکنون با دو تهدید بسیار خطرناک روبه‌روست نخست احتمال ورشکستگی و تبدیل شدن از یک کشور وام‌دهنده به کشور وام‌گیرنده به همراه تحلیل رفتن ذخایر مالی و کاهش شتابان قیمت نفت و دومین تهدید فروپاشی روابط این کشور با آمریکا به عنوان بزرگترین متحدش است.

عربستان دو بار در ارزیابی‌های مربوط به تولید و قیمت نفت جهانی مرتکب اشتباه شد. نخستین بار در سال ۲۰۱۴ بود که با تحریک آمریکا بازار‌های جهان را با عرضه مقادیر زیادی نفت اشباع کرد تا به اقتصاد روسیه و ایران ضربه بزند که این امر سبب شد قیمت نفت از ۱۱۰ دلار در هر بشکه به کمتر از سی دلار کاهش یابد. دومین بار زمانی بود که وارد جنگ نفتی شد تا بینی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، را به خاک بمالد. پوتین با درخواست کاهش تولید مخالفت کرده بود و عربستان بازار را پر از نفت کرد؛ موضوعی که سبب فروپاشی کامل قیمت‌ها شد تا جایی که قیمت نفت در اواخر ماه گذشته به زیر صفر رسید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار