کارشناس مسؤول بهداشت خانواده کرمانشاه گفت : تا امروز در رابطه با بیماری کووید ۱۹ در کشور سه ماما «شهید سلامت» و بیش از ۲۰۰ ماما مبتلا به کووید ۱۹ شده‌اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛آزیتا اقبالی کارشناس مسؤول بهداشت خانواده کرمانشاه گفت : واژه ماما را معمولا برابر با زایمان می‌دانیم، ولی مامایی با ترکیبی از علم و هنر شغلی ا‌ست که عملا چندپیشه است.

او گفت : اگر مسؤولان در تربیت ماما بیشتر فعالیت بکنند عملا برای جامعه منافع بسیار زیادی خواهد داشت، چرا که حوزه فعالیت ماما خیلی فراتر از امر زایمان است یک ماما از زمان قبل از بارداری، دوران بارداری و باربری یک خانم و همچنین دوران میانسالی و سالمندی در حال ارائه خدمات با کیفیت است.

کارشناس مسؤول بهداشت خانواده کرمانشاه افزود: امسال با توجه به بحران کرونا، مهمترین وظیفه همکاران ماما فعال در سیستم بهداشت در زمینه غربالگری این بیماری بود؛ بطوری که ۱۲ هزار ماما در کشور به عنوان مراقبت سلامت حدود ۲۵ میلیون ایرانی را غربالگری کردند.

اقبالی با اشاره به فعالیت‌های ماما‌های کشور همگام با پرستاران در بخش درمان در این ایام، ادامه داد: تا به امروز در ارتباط با بیماری کووید ۱۹ در کشور، سه شهیده مامایی و حدود ۲۰۰ مامای مبتلا داشته‌ایم.

او گفت: ۷۵ پایگاه شهری و ۱۸ مرکز روستایی در شهرستان کرمانشاه داریم.

انجام حدود ۲۱ هزار و ۷۵۳ مورد مراقبت پیش از بارداری، ۱۲ هزار و ۶۶۶ مورد تشکیل پرونده بارداری، ۱۶۵ هزار و ۶۰۱ مورد غربالگری سرطان سینه، ۷ هزار و ۶۸۱ مورد پیگیری مادران پرخطر در بیمارستان‌ها (یا به صورت تلفنی یا مراجعه به درب منزل) و ۹ هزار و ۹۴۳ مورد مراجعه به درب منزل، اعزام ۴۴۷ تیم سیار به مناطق صعب‌العبور بخشی از خدمات انجام شده ماما‌ها حوزه بهداشت شهرستان کرمانشاه است که اقبالی در این گفتگو از آن یاد کرد.

او به مشارکت چشمگیر ماما‌ها کرمانشاه در بحث غربالگری کرونا اشاره کرد و گفت: ۶ هزار و ۵۷۰ مورد غربالگری توسط ماما‌ها شهرستان انجام شده است.

اقبالی گفت: نقش ماما‌ها در کلاس‌های آمادگی برای زایمان که عملا سبب پایین آمدن درصد سزارین به تبع کاهش مرگ ومیر مادران باردار که به‌عنوان یک شاخص توسعه محسوب می‌شود، بسیار بسزایی است.

او افزود: حدود یک‌هزار و ۶۸۲ مورد مادر طی هشت جلسه در این کلاس‌ها شرکت کرده‌اند تا با آموزش دادند تلاش‌های لازم برای ترویج زایمان طبیعی و کاهش مرگ و میر مادران باردار انجام شود .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.