محمود افشاردوست، در حاشیه نشست هم اندیشی مسئولان و پیشکسوتان فدراسیون والیبال، توضیحاتی پیرامون این نشست و انتخاب سرمربی تیم ملی ارائه کرد.

افشاردوست: موافق حضور مربی ایرانی در تیم ملی والیبال هستمبه گزارش خبرنگار توپ و تور باشگاه خبرنگاران جوان، محمود افشاردوست کارشناس والیبال درباره تاثیر تغییرات اخیر و برگزاری نشست هم اندیشی، در بهبود وضعیت والیبال کشورمان گفت: این هم اندیشی بین مربیان و پیشکسوتان را به فال نیک می‌گیرم. به تبادل نظری که صورت می‌گیرد و صحبت‌هایی که درباره‌ی شاخصه‌ها مطرح می‌شود، با دید مثبت نگاه می‌کنم.

کارشناس والیبال ادامه داد: جلسه، در خصوص تعیین شاخصه‌ها و ویژگی‌های سرمربی تیم ملی والیبال بود. طبیعی است که این موضوع به صورت کلی و جامع است و به صورت جزئی بررسی نمی‌شود. همین که اساتید بزرگی حضور داشتند و در مورد موضوعات مختلف و شاخصه‌های متفاوت صحبت کردند؛ می‌تواند به انتخاب بهتر کمک کند.

وی افزود: نشست‌های این چنینی باعث می‌شود موضوعات مختلفی به ذهن حضار خطور و مطرح کنند. در نتیجه ایده‌های متفاوتی جمع آوری می‌شود و این ایده‌ها در نهایت می‌تواند به تدوین ویژگی‌هایی که برای انتخاب سرمربی تیم ملی مهم است، کمک کند. بعد از این که این شاخصه‌ها معین شدند؛ قطعا می‌توانیم گزینه‌های داخلی و خارجی را با این شرایط تطبیق دهیم و در نهایت سرمربی تیم ملی والیبال را انتخاب کنیم و تصمیم بگیریم چه کسی لیاقت و شایستگی دارد تا در خدمت تیم ملی باشد.

افشاردوست تصریح کرد: به نظر من شاخصه‌ها می‌تواند در حوزه‌های فنی، مدیریتی، روانشناسی، شخصیتی و شخصیت اجتماعی باشد. هر کدام از این موضوعات زیرشاخه‌های مختلفی دارد، که هر کدام از زیرشاخه‌ها هم می‌تواند چند مورد را شامل شود. در نهایت، چندین آیتم باید در نظر گرفته شود و به آن‌ها پرداخته خواهد شد.

او در خصوص ایده‌هایی مبنی بر وجود بازیکن سالاری در تیم ملی والیبال گفت: در مقطعی که من در فدراسیون مشغول بودم، به این موضوع نرسیدم که در فدراسیون بازیکن سالاری وجود دارد. به این دلیل که من افتخار داشتم حدودا در ۹۰ بازی به عنوان مربی تیم ملی بزرگسالان روی نیمکت تیم ملی حضور داشته باشم. هر سرمربی، در هر تیمی، حتی باشگاهی و ملی، در زمین و بین بازیکنانش افرادی را دارد که از نظر قلبی به آن‌ها اطمینان دارد و اعتماد دارد که این شخص، والیبال را می‌فهمد و می‌تواند کمک کند؛ بنابراین می‌تواند با او مشورت کند. طبیعی است که سرمربی تیم‌های ملی ما در این مدت زمان، بازیکنانی را در زمین دارند که هم احساس می‌کنند پل ارتباطی است و هم احساس می‌کنند که به لحاظ درک موقعیت‌های والیبال می‌تواند به سرمربی تیم کمک کند؛ بنابراین اگر با او مشورت و صحبت کنند یا نقطه نظراتش را بپرسند، این معنی بازیکن سالاری ندارد.

افشاردوست اضافه کرد: بازیکن در شرایطی است که تجربه خوبی دارد و در شرایط مختلفی قرار می‌گیرند. بعضی از بازیکنان جزء بهترین‌های دنیا هستند و من فکر می‌کنم می‌توانند به مربی تیم کمک کنند.

او تاکید کرد: حمایت قاطع فدراسیون از سرمربی تیم، می‌تواند به خیلی از موضوعات این چنینی پایان دهد و در واقع این بحث را به طور کامل خاموش کند.

افشاردوست مدعی شد با حضور مربی ایرانی در تیم ملی موافقت است و گفت: من موافق مربی ایرانی هستم. از مدت‌ها قبل نظرم این بود که پس از المپیک ۲۰۲۰، حتما با گزینه‌ی ایرانی ادامه دهیم؛ چون توان فنی، مدیریت و بحث شخصیت اجتماعی مربیان ما به این حد رسیده است که می‌توانند این کار را انجام دهند. به نظر می‌رسد اگر اندکی هم در حوزه روان شناسی مطالعه داشته باشند تا بتوانند به لحاظ روحی و روانی ذهن بازیکن را درک کنند و روی بازیکن موثر باشند، قطع به یقین بیشتر مورد وثوق قرار خواهند گرفت و بیشتر می‌توانند مثمر ثمر باشند.

او افشاردوست در خصوص تغییر مدیریت فدراسیون والیبال گفت: داورزنی به عنوان معاون وزیر ورزش، بسیاری از مواقع در موضوعات مختلفی به قانون رجوع می‌کرد. قطعا حضور داورزنی در والیبال مفید است و کار و تلاش ایشان می‌تواند به والیبال کمک کند. سال‌های گذشته هم این اتفاق افتاده است و نتایج حیرت انگیزی که در والیبال گرفته ایم به نوعی در زمان مدیریت داورزنی بوده است؛ اما به هر حال شرایط قانونی هم وجود دارد و باید قانون را اجرا کنیم. ضمن این که حتی اگر این قانون اجرا شود و بنا باشد به این شکل اتفاق بیفتد، قطعا از تجربیات داورزنی در فدراسیون والیبال استفاده خواهد شد. فردی که چندین سال رئیس فدراسیون، معاون وزیر، عضو هیئت رئیسه فدراسیون جهانی و عضو هیئت رئیسه کنفدراسیون آسیا بوده است، نباید به طور ناگهانی از عرصه و چرخه والیبال خارج شود. فکر می‌کنم باید به نوعی از ایشان استفاده شود، حتی اگر بنا باشد قانون اجرا شود.

افشاردوست در پایان گفت: امیدوارم بهترین اتفاق برای ورزش والیبال بیفتد.


بیشتربخوانید:آغاز نشست هم‌اندیشی مربیان و کارشناسان والیبال کشور


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار