۸۰ درصد برنج کاری‌ها در کرمانشاه غیرمجاز است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با بیان اینکه ۸۰ درصد برنج کاری‌ها در این استان غیرمجاز است، گفت : کرمانشاه جزء استان‌های مجاز برای کشت برنج نیست از این رو کشت این محصول باید به حداقل برسد.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ بهرام درویشی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه با تاکید بر اینکه کشت برنج باید براساس شیوه نامه‌ها باشد،گفت : سال گذشته حدود ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار برنج در استان کرمانشاه کاشته شد که بیش از ۸۰ درصد آن غیرمجاز بود.

او با بیان اینکه تنها کشاورزان استان‌های گیلان و مازندان مجاز به کشت برنج هستند،گفت : در استان کرمانشاه به دلیل اینکه رودخانه‌های جاری دائمی کمی وجود دارند و به دلیل رطوبت کم هوا باید آب بسیاری برای آبیاری مصرف شود، لذا کشت برنج غیرمجاز است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه افزود: تنها در نقاط بسیار محدودی از کرمانشاه کشت برنج براساس شیوه نامه‌های منابع آبی مجاز است.

درویشی با تاکید بر اینکه باید سطح زیرکشت برنج در کرمانشاه را به حداقل برسانیم،گفت: امسال برخورد قاطع با متخلفان در زمینه کاشت برنج در دستور کار قرار دارد و به شدت در این زمینه برخورد خواهد شد.

او افزود: ایران کشوری خشک است و استان ما نیز با توجه به آمار‌های بارشی و پایین بودن میزان بارش‌ها طی چند سال گذشته در شرایط نرمال آبی قرار ندارد از این رو برنامه‌های کشتی که تدوین می‌شود باید باتوجه به افق‌های طولانی مدت باشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای با اشاره به طرح ملی سازگاری با کم آبی افزود: هماهنگی لازم در این زمینه با مدیریت ارشد استان و سیستم قضایی صورت گرفته است و در هفته آینده نیز این موضوع بصورت جدی مورد رصد و نظارت قرار خواهد گرفت.

درویشی با تاکید بر اینکه در سال ۹۸ برخورد جدی با چاه‌های غیرمجاز سطح استان را در دستور کار قرار دادیم، گفت: برداشت‌های بی‌رویه و غیرمجاز از آبخوان‌ها باعث تشدید روند افت منابع آب و مخاطرات زیست محیطی در دشت‌ها شده است.

او با اشاره به اینکه بخش زیادی از کشاورزی به منابع آب زیرزمینی وابسته است، گفت: اجرای طرح هوشمندسازی چاه‌های کشاورزی در قالب طرح تعادل بخشی منابع آبی و همچنین کنترل بهره‌برداری چاه‌های غیرمجاز که در دست اقدام قرار گرفته یکی از مهم‌ترین راهکار‌های صرفه جویی و بهینه سازی مصرف آب است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای کرمانشاه به تخلف تجاوز به حریم رودخانه‌ها اشاره کرد و گفت: تاکنون سه هزار و ۲۸ مورد تخلف در حاشیه رودخانه‌های استان به ثبت رسیده که بیشتر آن مربوط به شرق استان است.

درویشی به لایروبی رودخانه‌های سطح استان اشاره کرد و گفت: لایروبی رودخانه‌های سطح شهر وظیفه شرکت آب منطقه‌ای است که در این راستا اقدامات لازم را نیز انجام می‌دهد.

او افزود: لایروبی تمام رودخانه‌های استان به دلیل پیچیدگی و طولانی بودن رودخانه و نبود اعتبارات کافی امکان پذیر نیست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای ادامه داد: باوجود شرایط نامناسب اعتباری تاکنون ۸۱ کیلومتر طول رودخانه‌های استان را که نقاط بحرانی محسوب می‌شدند، لایروبی کردیم.

انتهای پیام/ د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.