مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: سال گذشته شمال استان از طریق ریگان و ارزوئیه به آفت ملخ صحرایی آلوده شد، امسال این ۲ شهرستان به صورت ویژه مورد پایش قرار می‌گیرند.

پایش مراتع دو شهرستان استان کرمان برای مبارزه با ملخ صحراییبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان گفت: شمال استان کرمان تاکنون درگیر آفت ملخ‌های صحرایی نشده است.

او افزود: ۲۰۰ هزار هکتار از مراتع استان کرمان به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی پایش شد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان کرمان تصریح کرد: شهرستان‌های شرقی و شهرستان‌های هم مرز با استان‌های فارس و هرمزگان این استان نیز به صورت ویژه مورد پایش قرار می‌گیرند.

او بیان داشت: پیش بینی می‌شود شمال استان کرمان طی ۱۵ تا ۲۰ روز آینده درگیر ملخ‌های صحرایی شود لذا در این راستا تمهیدات ویژه‌ای اندیشیده شده است.

طاهری با بیان اینکه به منظور مبارزه با آفت ملخ صحرایی در کرمان سم پاش، تجهیزات و سم مورد نیاز خریداری و آماده شده است گفت: نشست‌های ستاد مبارزه با ملخ صحرایی در این استان و شهرستان‌ها با حضور دستگاه‌های اجرایی مرتبط برگزار و قول مساعد برای همیاری در این زمینه اخذ شده است.

او بیان داشت: با توجه به تمهیدات در نظر گرفته شده، ملخ صحرایی در صورت ورود به شمال استان کرمان نمی‌تواند خسارات چندانی وارد کند.

طاهری گفت: آفت ملخ صحرایی ۲۰ درصد از خشکی‌های دنیا را در سیطره خود دارد و می‌تواند بیش از ۲۰۰ کیلومتر در روز پرواز کند که در هفته به بیش از یک هزار کیلومتر می‌رسد و البته رکورد پنج هزار کیلومتر را نیز دارد.

او تصریح کرد: این ملخ روزانه معادل وزن خود، خوراک دارد و هر یک هزار و ۱۰۰ ملخ در یک روز می‌تواند معادل یک انسان یعنی حدود ۲ کیلوگرم از محصولات غذایی استفاده کند که در شرایط طغیانی تنه درختان از هجوم آن‌ها مصون نیستند.

زاد و ولد آفت ملخ صحرایی به گونه‌ای است که در طول سه تا پنج ماهه، ۳۰۰ تخم به فاصله یک هفته و در هر دوره ۹۰ تا ۱۲۰ عدد تخم در عمق ۱۰ سانتیمتری خاک می‌گذارد.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار