رییس کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، بی معناشدن نهاد علم در نتیجه سازمان دادن فکری اعضا هیات علمی را از جمله آفات دانشگاه‌ها و بنیه علمی کشور برشمرد .

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛هومن سالاری رییس کانون صنفی اعضای هیات علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، بی معناشدن نهاد علم در نتیجه سازمان دادن فکری اعضا هیات علمی، شغل‌نگاری هیات علمی، سایه سیاست در انتخاب روسای دانشگاه‌ها، قلمدادکردن دانشگاه‌ها به عنوان بنگاه اقتصادی را از جمله آفات دانشگاه‌ها و بنیه علمی کشور برشمرد.

او گفت : در تاریخ کشور ما همیشه فرایند توسعه از بالای حکومت به سمت پایین بوده است فرایند اندیشیدن نیز به نظر می‌رسد که از بالا به سمت پایین شکل گرفته است و اگر سوال بپرسند مگر می‌شود اندیشیدن از بالا به پایین باشد می‌گویم که حقیقت دارد.

 سالاری،گفت: شیوه فکر در دانشگاه‌ها این روز‌ها با سازماندهی وزارت علوم از بالا به پایین شکل می‌گیرد.

او افزود: اگر چه ممکن است نیت خیری در این سازمان دادن فکری برای اعضا هیات علمی نهفته باشد، اما در عمل موجب بی معنایی نهاد علم در کشور شده است.

سالاری افزود: اگر در جامعه‌ای نهاد علم بی معنا بشود نظام شناختی آن جامعه بی معنا خواهد شد و به تبع آن نهاد سیاست، اقتصاد و فرهنگ جامعه به سمت نابودی پیش خواهد رفت.

آنچنان که این عضو هیات علمی دانشگاه رازی گفت: در میدان انقلاب تهران فروش علم و پایان نامه را شاهد هستیم؛ آن طرف‌تر در میدان فردوسی ویرانی نظام اقتصادی را شاهدیم و اگر سری به ناصر خسرو بزنید ویرانی فرهنگی را مشاهده خواهیم کرد.

آنگونه که سالاری افزود: دانشگاه باید محل تجمیع نیرو‌های فکری باشد و ملاحظات سیاسی و قبیله‌ای به خصوص در انتخاب مدیران دانشگاه نباید وجود داشته باشد، اما متاسفانه باید گفت در کشور ما منطق سیاست به شدت منطق علم را تحت تاثیر قرار می‌دهد .

 

 

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.