معلمان سخت کوش عشایر در روز‌های کرونایی، همچنان بارقه‌های امید را در دل دانش آموزان ریگانی زنده می‌کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، ریگان یکی از شهرستان‌های شرقی استان کرمان محسوب می‌شود، ۳۰ درصد جامعه این شهرستان را عشایر تشکیل می‌دهند، دانش آموزان عشایر این شهرستان در روز‌های کرونایی نیز سخت مشغول تحصیلند.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

اینجا، معلمان فداکاری حضور دارند که هنوز مدارس عشایر را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی همانند قبل دایر می‌کنند. معلمان سخت کوشی که فرسنگ‌ها با عبور از جاده‌های پر پیچ وخم در صدد علم آموزی به دانش آموزان عشایر هستند.

جاده‌های سنگلاخی و غیر استاندارد، رود‌های پر آب و سختی راه مانع تدریس معلمان عشایر ریگان نشده است. معلمانی که ساعت‌ها در پشت رودخانه‌های این شهرستان مانند رودخانه پر آب پاسرخ گرفتار شده اند، اما عشق به دانش آموزان آن‌ها را ناامید نساخته است. دانش آموزانی که ساعت‌ها چشم انتظار آنهایند تا از جاده‌های پرپیچ و خم برسند و روشنایی علم را به روح و جسمشان هدیه کنند.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

کانکس، چادر، باران، سرما، رودخانه، جاده پرپیچ و خم واژه هاییست که معلمان عشایر دیگر با آن اُنس گرفته اند. راه‌های سخت گذر و پرپیچ وخم در کنار گدار‌هایی با شیب تند از عشق به معلمی این فرهیختگان سخت کوش نکاسته و حتی آن را دو چندان کرده است.

با شیوع ویروس کرونا با توجه به محدودیت دانش آموزان عشایر در برقراری آموزش مجازی، معلمان همچنان سخت مشغول تحصیلند تا دانش آموزان لحظه‌ای از تحصیل باز نمانند. این فداکاری معلمانی است که با تمام توان در تلاشند تا روشنایی علم را به دانش آموزان هدیه کنند.

معلمان عشایر و عشقی که تمامی ندارد

محمد طاهر آبادی یکی از معلمان عشایر ریگان است که عشق به دانش آموزان نگذاشته، آن‌ها لحظه‌ای از تحصیل باز بمانند. این معلم عشایر گفت: با شیوع ویروس کرونا، شبانه روز در فکر دانش آموزانمان هستیم تا خدایی نکرده از تحصیل باز نمانند.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

عیسی ملائیان، دیگر معلم عشایر ریگانیست که با تهیه بسته‌های آموزشی و تحویل آن‌ها به دانش آموزان تلاش می‌کند تا تحصیل آن‌ها ادامه یابد. او بیان داشت: عصر‌ها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با حضور در منازل دانش آموزانی که به هر دلیل دسترسی به تحصیل ندارند، آموزش‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

علی رستم آبادی از دیگر معلمان عشایر شهرستان ریگان است که بحران کرونا و سختی راه نگذاشته دانش آموزانش لحظه‌ای از تحصیل باز بمانند. او گفت: سختی راه‌های پر پیچ و خم، عشق ما را به دانش آموزان دو چندان کرده، به طوری که همیشه در فکر دانش آموزان خود هستیم.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

محمد خادمی یکی دیگر از معلمان عشایر ریگان است که با موتور سیکلت فرسنگ‌ها را طی می‌کند تا دانش آموزانش از تحصیل باز نمانند. او گفت: رودخانه‌های پرآب و مشقت راه، لحظه‌ای از عشق ما به دانش آموزان نکاسته است و هر روز با امیدی تازه به سوی دانش آموزان خود حرکت می‌کنیم. این معلم فداکار عشایر افزود: حتی ساعت‌ها رودخانه ما راگرفتار خود کرده است، اما ناامید نشده ایم.

کرونا، آموزش در مدارس عشایری را متوقف نکرده است

مجید پیوند، مسئول آموزش و پرورش عشایری ریگان در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، گفت: با شیوع ویروس کرونا، آموزش در مدارس عشایری این شهرستان متوقف نشده است.

او افزود: آموزش در تمامی مقاطع به صورت اینترنتی و بسته‌های آموزشی به همت معلمان سخت کوش ارائه می‌شود.

پیوند تصریح کرد: در مدارسی که اینترنت و امکان ارائه بسته‌های آموزشی وجود ندارد و مدارس به صورت چند پایه می‌باشند، این مدارس به صورت حضوری دایر است تا دانش آموزان از تحصیل باز نمانند.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

توزیع بسته‌های آموزشی در ۹۵ درصد از مدارس عشایری ریگان

او بیان داشت: این معلمان سخت کوش که از آن‌ها به عنوان مدافعان روشنایی علم می‌توان نام برد با حضور در دورترین نقاط شهرستان به علم آموزی مشغول هستند.

مسئول آموزش و پرورش عشایری ریگان گفت: با فعالیت معلمان سخت کوش، مدارس ابتدایی ما تا پایان شهریور ارائه خدمات به دانش آموزان را بر عهده دارند.

پیوند افزود: سختی راه، شرایط کنونی جامعه لحظه‌ای از تلاش معلمان ما نکاسته و حتی ترغیب آن‌ها هر روز نسبت به گذشته بیشتر می‌شود.

او تصریح کرد: تاکنون در ۹۵ درصد از مدارس عشایری شهرستان، بسته‌های آموزشی توزیع و در مابقی مدارس با حضور معلمان ضمن رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار تدریس در حال انجام است.

پیوند از همکاران سخت کوش عشایر، این مدافعان روشنایی تشکر و قدردانی کرد.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

غیر استاندارد بودن بیش از ۳۰ درصد مدارس ریگان

امین باقری، فرماندار ریگان و رئیس شورای آموزش و پرورش ریگان نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، با تبریک هفته گرامیداشت مقام شامخ معلم گفت: معلمان سخت کوش ریگان در بدترین شرایط آب و هوایی، سخت مشغول علم آموزی به دانش آموزان این شهرستانند.

او با اعلام اینکه در شهرستان ریگان، آموزش وپرورش عادی و عشایری فعالیت دارند، بیان داشت: بیشترین عشایر شرق استان در این شهرستان ساکن هستند.

باقری با اشاره به اینکه بیش از ۳۰ درصد مدارس ریگان غیر استاندارد هستند که نیاز به بازسازی دارند، افزود: تمامی تلاش ما در شهرستان ساخت فضا‌های آموزشی استاندارد است و تاکنون اقدامات خوبی صورت گرفته است.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

احداث ۳۰ واحد آموزشی در ریگان

او تصریح کرد: هم اکنون ۳۰ واحد آموزشی به همت خیران و نوسازی مدارس در ریگان در حال ساخت است که تعدادی از آن‌ها در مهرماه به بهره برداری خواهند رسید.

باقری با بیان اینکه شهرستان ریگان یکی از شهرستان‌های مهاجرت پذیر در استان است که دارای رشد جمعیت دانش آموزیست، افزود: در حال حاضر بیش از ۱۶ هزار و ۵۰۰ دانش آموز در ۱۲۰ واحد آموزشی شهرستان ریگان مشغول به تحصیلند.

روز‌های کرونایی و عشقی که پایان ندارد

شهرستان ریگان بیشترین عشایر شرق استان کرمان را در خود جای داده است که تا مرکز استان، ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

انتهای پیام/ب

گزارش از موسی ملائیان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.