مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی البرزاز بازدید مستمر کارشناسان حفظ نباتات از مزارع، باغات و گلخانه ها جهت کنترل آفات و بیماری ها خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از البرز، مرتضی امید بخش، مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی البرز گفت: شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی مستقر در ستاد اداره کل و مدیریت‌های شهرستان و همچنین بخش خصوصی مستقر در شهرستان‌های استان (شامل کلینیک‌های گیاه پزشکی تحت نظارت مدیریت حفظ نباتات) بازدید‌ها و پایش‌های منظم از مزارع، باغات و گلخانه‌ها در سطح استان انجام شده و رصد آفات، بیماری‌ها و علف‌های هرز به صورت مستمر صورت گرفته و اطلاع رسانی مناسب در جهت کنترل به موقع آن‌ها انجام مى شود.


مدیر حفظ نباتات اداره جهاد کشاورزی البرز افزود: با تو جه به بارندگی‌های اخیر و شرایط مساعد آب و هوایی به ویژه دما و رطوبت احتمال شیوع عوامل خسارتزای گیاهی در سال زراعی جاری، لزوم بازدید‌های متعدد توسط کارشناسان مدیریت حفظ نباتات و توصیه‌های کارشناسی لازم جهت جلوگیری از شیوع و گسترش عوامل خسارتزا به مدیریت شهرستان‌ها و کشاورزان استان از طریق مختلف انجام شده است.


امیدبخش گفت:در مزارع گندم، کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز گندم در سطح ٧هدارو٨٨١ هکتار انجام شده که در سطح ٦هزارو٦٥٦ هکتار علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ٧هزار هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ صورت گرفته است.

او افزود: در مزارع جو، کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز جو در سطح ٤هزارو ٥٦٠ هکتار بوده که در سطح ١هزارو ٨٨٠ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ٢هزارو ٨٨٥ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ انجام شده است.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی البرز گفت: جهت کنترل سن مادری در مزارع گندم در سطح ١هزارو٤٥٠ هکتار و در مزارع جو در سطح ٥٥٠ هکتار سمپاشی صورت گرفته است و این عملیات هم چنان ادامه دارد.

امید بخش گفت:همچنین با توجه به ظهور نشانه‌های بیماری خسارتزای زنگ زرد در مزارع گندم استان پایش‌ها و توصیه‌های لازم انجام شده و در سطح ٢٢ هکتار کانون کوبی از طریق مبارزه شمیایی صورت گرفته است.

او افزود: محصول کلزا، کل سطح سمپاشی شده علیه علف‌های هرز کلزا در سطح ٧٩٢ هکتار می‌باشد که در سطح ٧٠٩ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز نازک برگ و در سطح ٢١٣ هکتار مبارزه علیه علف‌های هرز پهن برگ صورت گرفته است و همچنین در سطح ٦١٥ هکتار علیه شته مومی کلزا مبارزه شیمیایی انجام شده است.

مدیر حفظ نباتات اداره کل جهاد کشاورزی به کشاورزان توصیه کرد: با توجه به این که شرایط آب و هوایی سال جاری بسیار مناسب برای استقرار عوامل بیماریزای گیاهی می‌باشد و اخیراً بیماری زنگ زرد به عنوان یکی از مهمترین عوامل خسارت زای گندم و جو در بعضی از مناطق استان مشاهده شده است لذا مزارع روزانه نیاز به بازدید مستمر داشته و در صورت مشاهده علایم به صورت جوش‌های زرد رنگ به ویژه روی برگ‌های جدید، کشاورزان سریعاً با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی اقدام به کانون کوبی از طریق سمپاشی نمایند.

امید بخش گفت:همچنین با عنایت به اینکه در حال حاضر ریزش آفت سن غلات در مزارع گندم و جو استان انجام شده، که این عامل خسارتزا نیز نیاز به بازدید‌های مستمر داشته تا در صورت رسیدن به نرم مبارزه  سریعاً اقدام به سمپاشی مزارع با سموم توصیه می شود.

انتهای پیام /ر. خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.