هفته فرهنگی اصفهان با گرامیداشت روز ملی خلیج فارس از فراز عمارت عالی‌قاپو به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، هفته فرهنگی اصفهان که با اجرای ۹۵ عنوان برنامه از سوی سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان به صورت مجازی از سوم تا نهم اردیبهشت برگزار شد، اختتامیه متفاوتی را تجربه کرد؛ از فراز ایوان عمارت زیبای عالی‌قاپو و در آستانه روز ملی خلیج فارس.

محمد عیدی معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان گفت: خلیج فارس بر طبق تمام اسناد تاریخی جهان همیشه فارس بود و نقشه‌هایی که از پیش از میلاد در دست ماست موید همین نکته است و نیم‌نگاهی به اسناد تاریخی در کتابخانه‌های بزرگ جهان ما را به این نکته می‌رساند.

او گفت: نقشه جهانِ "آناکسیماندر" در سال ششم پیش از میلاد، نقشه "هکاتئوس" در سال پنجم پیش از میلاد، نقشه "پیترو کوپو" در ۱۶۲۰ میلادی و نقشه جهانی که از سال ۱۶۸۹ برجای مانده است موید نام خلیج فارس است.

رییس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری اصفهان، خلیج فارس را آبراهه‌ای پرروایت و میراث‌دار تاریخ بشریت خواند که از همین آبراهه بود که سومریان، آکدیان و بابلیان از میان‌رودان به "موهن‌جو دارو" می‌رفتند و در زمان هخامنشیان به فرمان داریوش، ساتراپ‌نشینان یونانی و دریانوردان فنیقی دستور گرفتند که این آبراهه را بهتر بشناسند و ایرانیان در این زمان انطباق کاملی بر خلیج فارس یافتند و اهمیت آن را در شکل‌یابی هویت ایرانی بازشناختند.

او ادامه داد: از آن روز یکی از وظایف بزرگ ایران‌بانان و میراث‌داران ایران، حفظ و حراست از خلیج فارس است. هر کسی در ایران بخواهد نام ایرانی بر خود بنهد و خود را نماینده مردم شریف ایران بداند، پاسداری از خلیج همیشه فارس یکی از ارکان رکین حکومت‌داری در ایران است؛ خلیجی که بخشی از هویت تاریخی ما است و اسناد تاریخی دلالت بر تمام روایت‌های گوناگونی دارد که هم‌پیوند با تاریخ بزرگ ایران است.

اما اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان با هنرنمایی روزبه نعمت‌اللهی و گروهش بر فراز عالی‌قاپو ادامه پیدا کرد؛ آنجا که خواند: «گر پاسبان گوید که هِی بر وی بریزم جام می/ دربان اگر دستم کشد من دست دربان بشکنم/ چرخ ار نگردد گِرد دل از بیخ و اصلش برکنم/ گردون اگر دونی کند گردون گردان بشکنم.»


محمدی عیدی افزود: پس از قرون متمادی فترت و همچنین استیلای عناصر متخالف بر سرزمین کهن بوم و بر ایران، صفویان آمده بودند تا هویت تاریخی این مرز و بوم را بازتولید کنند. آن‌ها باید در دو ساحت تلاش می‌کردند؛ یکی ساحت معرفتی که مذهب شیعه اثنی عشری را به رسمیت شناختند و دوم، در ساحت سرزمینی که باید در سه جبهه می‌جنگیدند؛ با عثمانیان در غرب، با ازبکان در شرق و با پرتغالیان در جنوب که استعمارگران فزون‌خواهی بودند که در سال ۱۵۰۷ میلادی بر خلیج همیشه فارس مسلط شدند.

او با بیان اینکه شاه عباس صفوی در سال ۱۰۰۶ هجری قمری پایتخت را اصفهان برگزید، اضافه کرد:، چون اصفهان همواره تسهیل‌گر وظایف ایران‌بانی ایرانیان است. از اینجا بود که می‌توانست اهداف هویتی خود را چه در حیطه معرفتی و چه در حیطه سرزمینی به خوبی انجام دهد.

به گفته معاون شهردار اصفهان، شاه عباس از کاخ عالی‌قاپو که نماد صلابت و اقتدار صفوی بود دستور اخراج پرتغالی‌ها را صادر کرد. در سال ۱۶۱۰ میلادی به اله‌وردی خان فرمانروای پرافتخار گرجی دستور داد تا بحرین را فتح کند و پس از مرگ او، امام قلی خان فرزند برومندش، گمبرون و هرمز را از دست پرتغالی‌ها درآورد و پس از صد سال استیلای پرتغالی‌ها خلیج‌فارس از یوغ استعمارگران پرتغالی خارج شد و این‌گونه سه ضلع هویت سرزمینی ایران اهراز گردید و دولت ملی صفویه چهره گشود.

در ادامه، روزبه نعمت‌اللهی با اجرای قطعه خلیج‌فارس این پازل را تکمیل کرد و و این ابیات حُسن ختامی شد بر اختتامیه هفته فرهنگی اصفهان: «آبی قلب تو خلیج فارس و هرمز/ شانه به شانه‌ات سلسله کوه البرز/ وسعت نام تو وسعت نام خورشید/ جلوه خاک تو قرمز و سبز و سپید/ این نه منم من، نه من منم من/ ذره خاک وطنم من.»
 
انتهای پیام/ی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.