ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده است و طبق برنامه‌ریزی قرار است امسال میزان راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد افزایش یابد.

متوسط راندمان نیروگاه‌های گازی ایران ۳۲ درصد استبه گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  بررسی‌های آماری نشان می‌دهد ایران از نظر راندمان نیروگاهی بین ۱۳ کشور با راندمان ۳۸ درصدی در جایگاه پنجم ایستاده است و طبق برنامه‌ریزی قرار است امسال میزان راندمان نیروگاه‌ها به ۳۹ درصد افزایش یابد.

در حال حاضر ۱۵ هزار مگاوات نیروگاه گازی قابل تبدیل به سیکل ترکیبی با متوسط راندمان ۳۲ درصد فعالیت می‌کنند. با احداث ۷ هزار و ۵۰۰ مگاوات بخش بخار و تبدیل آن به سیکل ترکیبی، راندمان نهایی این واحد‌ها به حدود ۴۵ درصد و متوسط راندمان تولید برق حرارتی کشور به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت. همچنین با توجه به عدم نیاز واحد‌های بخار سیکل ترکیبی به مصرف سوخت اضافی، احداث این واحد‌ها سالانه ۱۲ میلیارد مترمکعب صرفه‌جویی در مصرف گاز به همراه خواهد داشت.


بیشتر بخوانید: ابلاغ سه فهرست بهای برق برای نخستین بار در کشور


به طور متوسط عمر مفید نیروگاه‌های حرارتی ۳۰ سال بوده و هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه سیکل ترکیبی حدود ۶۰۰ یورو است. هم اکنون ۴۲ هزار و ۷۲۹ مگاوات نیروگاه حرارتی با عمر کم‌تر از ۲۰ سال، حدود ۲۰ هزار و ۹۶ مگاوات با عمر بین ۲۰ تا ۴۰ سال و ۳ هزار و ۴۶۶ مگاوات نیروگاه با عمر بالای ۴۰ سال در کشور وجود دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار