جهانپور در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

ادعای دروغین رسانه‌های معاند درباره آمار‌های کرونا در ایران

سخنگوی وزارت بهداشت نسبت به ادعای رسانه‌های معاند در آمارسازی بیماران کرونایی واکنش نشان داد.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، کیانوش جهانپور سخنگوی وزارت بهداشت در ویدیو کنفرانس خبری با اشاره به ظرفیت تست آزمایشگاهی کرونا در ایران اظهار کرد: تست PCR که به صورت رایگان از طریق موارد ارجاعی انجام می‌شود ظرفیت ۱۵ هزار تست داریم اما آنچه عملا شاهد هستیم رنج ۱۰ تا ۱۲ هزار تست در روز است.

او ادامه داد: همکاران من به دنبال این هستند که هر روز ۱۰ برابر موارد مثبت روز قبل، تست انجام دهند. به نظر می‌رسد ۴۰ درصد تست منفی کاذب داریم که ممکن است بخشی از آن به نمونه‌برداری برگردد. پاسخ مثبت تست PCR قطعی است و فعلا هیچ جایگزینی برای آن نداریم.

ماجرای استفاده از ماسک در مترو و اتوبوس 

جهانپور درباره اجباری شدن ماسک در مترو و اتوبوس و عرضه ماسک اظهار کرد:  ما تولیدکننده ماسک نیستیم و تولید و تامین و توزیع در حوزه وزارت صمت است ونظارت بر توزیع در داروخانه ها بر عهده سازمان غذا و داورست و اداره کل تجهیزات پزشکی در ابتدای بحران کرونا یک نمونه ماسک را قیمت گذاری کردند و ان قیمت گذاری بر قوت خود باقی است و کلیپ هایی برای تولید ماسک های خانگی منتشر کردیم و تولید ماسک 25 برابر افزایش پیدا کرده است و مشکلی برای تامین ماسک نیست.

او ادامه داد:  ما اصراری به استفاده ماسک N95 در متروها نداریم و مردم می‌توانند بر اساس فیلم‌های آموزشی وزارت بهداشت می‌توانند اقدام به تهیه ماسک‌های خانگی ‌کنند. اکنون با توجه به بالا رفتن ظرفیت‌های تولیدی، ظرفیت تولید ماسک بالاست و نگرانی برای تامین ماسک در نقاط مختلف نداریم.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره اختلاف شورای شهر تهران وقم برای استفاده از دستگاه زباله سوز اهدایی چین گفت:  دستگاه زباله‌سوز دستگاه خاصی نیست. این ویروس شاید در درجه حرارت ۷۵ درجه از بین برود و احتمالا هر شرکت ایرانی می‌تواند این دستگاه را تولید کند و دستگاه خاصی نیست. رقابت خیلی زیادی در ساخت چنین دستگاهی وجود ندارد.

واکنش جهانپور به اظهارات ایران اینترنشنال

جهانپور در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره اینکه برخی شبکه‌های فارسی زبان خارجی از جمله ایران اینترنشنال، وزارت بهداشت را متهم به آمارسازی و ادعا کرده‌اند که  بیشتر مبتلایان به کرونا  ثبت نمی شوند و اطلاعات مبتلایان کرونایی با چند روز تاخیر در سامانه ثبت می شود و آنها به برخی اسناد از آمار مبتلایان از طریق سامانه‌های HIS بیمارستانی دست پیدا کرده‌اند، گفت: برخی اظهارنظرها در خصوص کرونا سیاسی است، افرادی کارمند سرویس‌های اطلاعاتی هستند که در گرداندن رسانه‌ فارسی زبان خارج از کشور که آن را اظهار شد، نقش دارند.

او ادامه داد: باید به این نکته توجه داشت که این اظهار نظرها ناشی از بی اطلاعی این افراد است که اقدام به خبرسازی می کنند، ما از HIS بیمارستانی آمار روزانه بیماران کرونایی را نمی گیریم چرا که هنوز  ارتباط این اتصال و درگاه مشترک در این سامانه نداریم، این سامانه‌ها آفلاین است و به هیچ وجه ارتباطی ندارند و ممکن است بعضا آمار هفتگی هم نداشته باشند. ما از مسیر و سامانه دیگری که این دوستان اطلاع ندارند، اطلاعات بیماران و فوتی های کرونایی را به روز داریم و ماکسیمم اختلاف آمار ما با اطلاعات آزمایشگاهی و مراکز درمانی ۲۴ ساعت است، ما به هیچ وجه اطلاعات خود را از HIS بیمارستان نمی‌گیریم و برای اطلاعات سریع این سامانه را انتخاب نکرده ایم و درمعاونت‌‌های بهداشت و درمان سامانه‌های مختلف داریم  که هر کدام کاربرد خود را دارند اما ما از سامانه‌ای که اسم انها را بسیاری می دانند، نمی گیریم و اطلاعات را از سامانه ای به روز می گیریم و سمانه ای که این رسانه معاند اعلام کردند، بعضا تا ۴۵ روز اطلاعات به روز نخواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه روند کرونا در استا‌ن‌های مختلف متفاوت بوده، اگر در یک استان چند بیمارستان درگیر بیماری بودند، به ترتیب برخی از آنها از سرویس خارج می‌شوند. در تهران بیمارستان‌هایی داشتیم که بخش اختصاصی برای کرونا داشتند که به تدریج از خدمت رسانی به بیماران کرونایی خارج شدند. در شهرهایی که یک بیمارستان برای کرونا داشتیم، کماکان یک بخش برای پذیرش کرونا در نظر گرفته خواهد شد. ممکن است اگر چند بیمارستان در یک شهر در اختیار بیماران کرونا بوده باشد، تعدادی از آنها سرویس کرونا خارج شوند.

هیچ جایگزینی برای تست PCR فعلا وجود ندارد

وی در پاسخ به سوالی در خصوص میزان انجام تست‌های آزمایشگاهی در کشور، گفت: مطابق آخرین ظرفیت‌های ایجاد شده در نظام آزمایشگاهی کشور، تست PCR که به صورت رایگان انجام می‌شود، حدود ۱۵ هزار مورد است که تا 20 هزار مورد نیز قابلیت افزایش دارد که این ظرفیت در منطقه مدیترانه شرقی قابل توجه است. حتی در کشورهایی که ظرفیت تست بالاتر از کشور ما هست هم ۵ تا ۶ برابر میانگین روزهای منتهی به انجام تست را می‌توانند انجام بدهند. موارد مثبت این تست تا 60 درصد قطعی است، اما موارد قطعی کاذب نیز به طور میانگین تا 40 دارد. همزمان تلاش کردیم که با ارتقای نمونه برداری، ضریب خطا کاهش پیدا کند که در روزهای اخیر این ضریب خطا کاهش یافته است. توجه کنید هیچ جایگزینی برای تست PCR فعلا وجود ندارد.

چرایی مبتلا نشدن بیماران اچ آی وی مثبت به ویروس کرونا

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره چرایی مبتلا نشدن بیماران اچ آی وی مثبت به ویروس کرونا جدید، اظهار کرد: استفاده از داروهای آنتی ویروس برای بیماران مبتلا به اچ آی وی از روزهای اول شیوع بیماری مطرح بود و حتی در پروتکل اولیه هم از داروی "کلترا" استفاده می‌شد که برای بیماران مبتلا به اچ آی وی هم استفاده می‌شود. البته گزارش‌هایی که داریم، لزوما اثربخشی کلترا در کنترل کرونا نشان داده نشده است. بر اساس آخرین اطلاع بنده 1200 نفر از مبتلایان به HIV تست کرونا دادند که تستشان منفی بود اما این به معنای مبتلا نشدن این افراد نیست  اما به نظر می‌رسد سطحی از حفاظت فردی برای این افراد ایجاد شده است که کم تر از یک جامعه عادی به این بیماری مبتلا می‌شوند.

همچنان مخالف اجرای طرح ترافیک هستیم

جهانپور درباره موضع وزارت بهداشت نسبت به پیشنهادات جدید برای محدودیت در طرح ترافیک گفت: در مورد طرح ترافیک قاعدتا آنچه نسبت به همه مصوبات اولویت دارد، تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کروناست. تا امروز نظر وزیر بهداشت این است که طرح ترافیک را نخواهیم داشت و معتقدیم که طرح ترافیک ممکن است مشکلات بیشتری را در شیوع و انتقال بیماری کووید ۱۹ ایجاد کند. اگر پیشنهادهایی از شورای عالی ترافیک وجود داشته باشد قابل عرضه و بررسی خواهد بود. تا این لحظه آنچه وزیر بهداشت اعلام کرده برقرار بوده و آن لغو طرح ترافیک در شهرهای بزرگ است.

سخنگوی وزارت بهداشت درباره درمان کرونا با طب ایرانی اظهار کرد: تعدادی طرح تحقیقاتی با مبانی طب سنتی ایرانی در بیمارستان ها در حال انجام است و هیچ مورد گزارشی از اثربخشی قطعی آنها در درمان کرونا نداریم و قاعدتا انچه به عنوانتوصیه ها را دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت و دانشکده های طب سنتی دانشگاه های علوم پزشکی منتشر می شود  مبتنی بر یافته ها و آموزه های کلی طب ایرانی در ارتقا سلامت عمومی و سیستم ایمنی در مواجهه با بیماری های عفونی و واگیر است وخاص کرونا نیست.

او ادامه داد: مطالعاتی مثل طب مدرن در دست اقدام داریم، پزشکی علم مبتنی بر شواهد است و اگر شواهد متقن مبنی بر اثربخشی و سودمندی یک دارو یا فرآورده طبیعی یا یک روش درمان سنتی مشخص شود، مثل روش های طب مدرن قابل تجویز خواهد بود و حتی می توانیم آن را به عنوان روش مکمل در پروتکل درمان بیماری کرونا وارد کنیم.

محدودیت اعمال جراحی زیبایی به قوت خود باقی است

وی در پاسخ به سوالی در خصوص محدودیت‌ها برای اعمال جراحی زیبایی و چگونگی انجام اعمال جراحی الکتیو یا غیرضروری، اظهار کرد: بر اساس بخشنامه معاونت درمان وزارت بهداشت، در استان‌های مختلف با توجه به دانشگاه‌های علوم پزشکی، جراحی‌های غیراورژانسی قابل انجام است. اما همچنان برای انجام اعمال جراحی لوکس و زیبایی مجوزی نداده‌ایم.

وی افزود: قسمت زیادی از تخت‌های بیمارستانی که به کرونا تخصیص یافته بود، در حال حاضر خالی است. حتی یک دوم تخت‌های آی سی یو به کرونا اختصاص یافته بود که بیش از ۳۰ تا ۳۵ درصد همان یک دوم هم در حال حاضر خالی است و می‌توان از این ظرفیت برای پذیرش بیماران الکتیو استفاده کرد، فلذا ارائه خدمات با پروتکل‌های ابلاغی در حال انجام است.

نحوه تمدید نسخه‌های بیماران مزمن

سخنگوی وزارت بهداشت، در پاسخ به سوالی درباره تمدید نسخه‌های بیماران مزمن اظهار کرد: داروهای معمول بیماران مزمن با نشان دادن همان نسخه قبلی، حتی تا شش بار قابل تحویل است. بیماران قلبی و عروقی، فشار خون، دیابتی و سایر بیماری‌های مزمن می‌توانند دارو را به این صورت تحویل بگیرند. البته این موضوع شامل برخی داروهای آنتی بیوتیک نیست. بیماری‌های مزمن که معمولا بیماری‌های غیرواگیر را شامل می‌شود، شامل این موضوع هستند. از سوی دیگر راه اندازی کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها و بیمارستان‌ها هم در دستور کار است و برای تجدید نسخه هم مشکلی در هفته‌های آتی نخواهیم داشت.

وی در پاسخ به این سوال که آیا تغییری در بیمارستان‌های پذیرنده بیماران کرونایی به وجود آمده است یا خیر؟ بیان کرد: با توجه به روند متفاوت بیماری در استان‌های مختلف این روند در هر استان به نوعی است. قاعدتا با کاهش موارد ابتلا به بیماری برخی از بیمارستان‌ها در برخی نقاط از سرویس‌دهی به بیماران کرونایی خارج شده‌اند البته؛ در شهرهایی که تنها یک بیمارستان داشتند همچنان یک بخش به بیماران کرونایی اختصاص دارد.

فقط اپلیکیشن ماسک زیر نظر وزارت بهداشت است

جهانپور در خصوص اپلیکیشن‌های کرونایی که با وزارت بهداشت همکاری دارند، بیان کرد: اپلیکیشن ماسک به طور رسمی با وزارت بهداشت همکاری دارد و سامانه salamat.gov.ir نیز همچنان در دسترس است. بقیه موارد مورد تایید وزارت بهداشت نیستند و فقط اپلیکیشن ماسک از وزارت بهداشت تاییدیه دارد.

سیاست های ایران در مقابله با کرونا متکی بر داخل است

سخنگوی وزارت بهداشت درباره استفاده از توصیه های سازمان بهداشت جهانی وسایر کشورها در مقابله با کرونا اظهار کرد: کشورها در تصمیمات مستقل هستند و برای مقابله با یک اپیدمی، کل یک حاکمیت سیاسی درگیر خواهد شد و این گونه نیست که رابطه کشورها با سازمان جهانی بهداشت از بالا به پایین باشد و کشور ما در تصمیم سازی ها و سیاست ها، در مسیر مقابله با هر اپیدمی از جمله کرونا،  توصیه ها و یافته های سازمان جهانی بهداشت را  لحاظ می کند اما  در نهایت تصمیم کشورها می تواند مشابه نباشد و کشورها با الگوهای مدیریتی، ساختارهای اجتماعی و فرهنگی تصمیم گیری می کنند و این سوای نسخه ای است که برخی توصیه به تزریق یا مصرف خوراکی مواد ضدعفونی یا شست و شوی ریه با دتول می کنند.

او ادامه داد: کشورها با توجه به زیرساخت ها و توانمندی ها تصمیم می گیرند و سازمان جهانی بهداشت این رویه را دنبال نمی کند که سیاست واحدی در همه کشورها اجرایی شود و به تفاوت در امکانات و زیر ساخت ها واقف هستند و نمی توان نسخه ای واحد برای مقابله با کرونا برای همه کشورها پیچید و استفاده از نظرات مراکز مختلف مثل مرکز مدیریت بیماری های اروپا، سازمان جهانی بهداشت و سازمان های جهانی سلامت می توانند موثر و اثربخش باشد و حتی نتایج علمی موسسات کوچکتر و دانشگاه های پزشکی جهان می تواند کمک کننده باشد، اما ما بر اساس زیرساخت ها وظرفیت های خودمان تصمیم گیری می کنیم.

جهانپور تاکید کرد: همه ناظران نصف قائل بر این هستند که ایران با توجه به اینکه تحت شدیدترین تحریم هاست و در شرایط سخت اقتصادی سخت وارد اپیدمی کرونا شد و بالاترین دشمنی ها را از کشورهای مختلف به ویژه از استکبار جهانی و ایالات متحده دید، با زیرساخت های خود و استفاده حداکثری از توان و ظرفیت داخلی و بعضا ظرفیت موازی بین المللی که شاید روزی بتوان از آنها صحبت کرد، توانست مسیر مقابله با کرونا را موفق تر از بسیاری کشورهای پر مدعی، پیشرفته و توسعه یافته های جهان  که هیچ کدام از مشکلات ایران را قبل از بحران کرونا نداشتند،  طی کند.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: معتقدیم با مشارکت همگانی و اجتماعی وسیع قطعا این مسیر قابل تداوم خواهد بود و ایران در مقابله با کرونا می تواند برای بسیاری از کشورها  به ویژه کشورهای در حال توسعه به عنوان الگویی موفق و راهگشا بدون هزینه های آن چنانی باشد و همه اینها مستندسازی خواهد شد و به عنوان یکی از تجربیات برای انتقال دانش از سوی نظام سلامت ایران ارائه خواهد شد و این مستندسازی برای بشر و جوامع ایرانی و سایر جوامع باقی خواهد ماند و از آن استفاده مفیدی در ده های آتی خواهد شد.

همه فوت شدگان کرونایی احراز هویت شدند

جهانپور درباره فوت اتباع خارجی مبتلا به کرونا بیان کرد: همه فوت شدگان کرونایی احراز هویت شدند و بیشتر آنها ایرانی ما بودند و در اتباع خارجی آمار فوت پایینی داشتیم اما  با مشکل  بی هویتی اتباع خارجی و ورود غیرقانونی برای معالجه ودرمان موارد مشکوک به کرونا رو به رو هستیم و گزارش هایی از ورود غیرقانونی داشتیم البته وزارت کشور پیگیر موضع است چرا که ما در حال حاضر نمی توانیم پذیرای بیمارانی که اخیرا وارد کشور می شوند، باشیم، باید توجه داشت عمده اتباع خارجی در ایران افغانستانی هستند و اغلب مشکل هویتی و جواز اقامت دارند، اگر قرار باشد بر جمعیت آنها اضافه شود، مشکلات ما روز افزون خواهد شد.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: ما جز نادر کشورهایی هستیم که با کمترین هزینه و حتی نزدیک به صفر اتباع خارجیحتی افراد بدون جواز را در سیستم بهداشت یو درمان یپذیرا هستیم و ده ها نفر در برحان کرونا از امکانات استفاده کرده اند و قطا اتباع کشورهای سیاسی و اروپایی سرویسی که دریافت کرده اند، در کشور خودشان در بحران کرونا قابل دریافت نبود.

جهانپور یادآوری کرد: به نظر می‌رسد بسیج مقابله با کرونا به جا‌های خوبی رسیده است و امار روزانه ما کاهش پیدا کرده است و ۶۰ درصد موارد در مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت شناسایی می‌شوندو بیماران وضع بهتری دارند و این نشان از شناسایی زودهنگام است و قطعا اقدام زودهنگام را به دنبال خواهد داشت و ما این روز‌ها شاهد آن هستیم که امار فوتی‌ها کاهش پیدا کرده است وآمار یک روز را ملاک قرار نمی‌دهیم و میانگین ۵ روز را در نظر می‌گیریم و در ۵ روز گذشته شاهد کاهش موارد بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و فوت هستیم و امیدواریم این روند با هم کندی ادامه پیدا کند.

به زودی از اپیدمی  کرونا خارج خواهیم شد

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در این فاز می‌توانیم به گوییم به زود از اپیدمی خارج خواهیم شد، اما این به معنای عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی وبهداشت و روابط و تردد نیست و هر بی احتیاطی می‌تواند وضعیت سفید را تغییر دهد و این مناطق وارد وضعیت زرد یا قرمز شوند و ما همچنان محکوم به زندگی متفاوت با روز‌ها و ماه‌های قبل از کرونا باشیم و هیچ تصویر روشن و واضحی در مابل دیدگان نداریم و متخصصان نمی‌توانند اعلام کنند که اعلام کنند بیماری با گرما از بین خواهد رفت یا در پاییز اپیدمی دیگری مواجه خواهیم بود و زتندگی پس از کرونا با روز‌های قبل آن متفاوت است و باید نکات بهداشت و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و از اقلام حفاظتی استفاده کنیم.

در حال تکمیل/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۲۰:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
خدایااا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۵ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
هنوزم نفهميدن چه کار باید بکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۹
لطفا یک مقدار با دقت بیشتر تایپ کنید. بعضی از کلمات اصلا قابل فهم نیست
آخرین اخبار