قراردادهای یک‌سویه دستگاه‌های دولتی، مشکلات مضاعفی برای بخش خصوصی و پیمانکاران به وجود آورده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محسن شادمان رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی در جلسه کمیسیون انرژی در مشهد گفت: در شرایط فعلی، عقد قراردادهای یک سویه دستگاه های دولتی، مبتنی بر منافع یک سویه و بی‌توجهی به مسائلی همچون محدودیت های تحریمی، کرونا و نوسانات نرخ ارز در این قراردادها، مشکلات مضاعفی را برای بخش خصوصی و پیمانکاران بوجود آورده است.

او افزود: شرکت های تولیدی و پیمانکاری به دلیل مشکلات جاری و در تقلا برای بقا، مجبور هستند تا به این قرادادها تن بدهند و عملا با مشکلات متعددی مواجه خواهند شد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی ادامه داد: از زمان آغاز شیوع بحران کرونا تاکنون دولت بایستی به منظور حمایت بیشتر از صنعت انرژی شرکت های فعال در حوزه صنعت برق، نفت و گاز که با این بحران درگیر هستند؛ تلاش و جدیدت بیشتری کنند.

شادمان بیان کرد:علاوه بر این در ماه های پایانی سال مسئله FATF پیش آمد که این موضوع در بحران کرونا مغفول ماند، ما تحریم هستیم و موضوع FATF هم مزید بر علت شده است و شرایط را برای سرمایه گذار سخت‌تر و رغبت برای ورود به عرصه انرژی های تجدیدپذیررا کمتر کرده است .

اوتصریح کرد: همچنین در این شرایط شاهد رشد 20 تا 25 درصدی تغییر نرخ ارز بودیم. قیمت فلزات نیز 1.5 الی 2 برابر افزایش یافت که تمامی این مسائل چالش هایی را به وجود آورد و به دنبال آن فرصت طلبی هایی نیز شکل گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: در چنین شرایطی، متاسفانه آسیب عمده را شرکت های پیمانکاری می بینند که تعهد دارند و هیچ گونه حمایتی از آن ها در این شرایط به عمل نیامده است.

شادمان بیان کرد: پرداخت مالیات ارزش افزوده به مدت یک ماه به تعویق انداخته شد که این مسئله مقرر بود تنها برای بخشی از شرکت های حمل و نقل مورد لحاظ قرار گیرد اما خوشبختانه به تمامی شرکت ها تسری پیدا کرد.

او ادامه داد: اداره کل تامین اجتماعی بایستی در این شرایط برای فعالان بخش خصوصی امتیازات خاصی قائل شود و همچنین مطالبات و روشهای پرداختی ویژه ای در جهت کمک به فعالان این حوزه داشته باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد در خصوص پیشنهادات کمیسیون انرژی به مقامات ذی ربط رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: سازمان امور مالیاتی برای تمدید تاریخ مجاز ارسال اظهارنامه ها و تعویق پرداخت مالیات بر ارزش افزوده زمستان 1398 و مالیات بر عملکرد تکلیفی و حقوق تا حداقل پایان شهریور 1399 بدون اعمال جریمه هماهنگی لازم را به عمل آورد.

شادمان بیان کرد: سازمان تامین اجتماعی نیز برای پذیرفتن لیست های بیمه با توجه به فعال نبودن پروژه ها در این فاصله زمانی باید اقدام کند. لازم به ذکر است که مبالغ معوقه می تواند با شروع فعالیت پروژه ها در ماه های آتی از طریق پرداخت درصدی از صورت وضعیت ها جبران شود.

او تصریح کرد: امیدواریم بانک مرکزی به بانک ها و موسسات مالی و اعتباری در خصوص تمدید بدون کارمزد مهلت پرداخت اقساط وام های دریافتی بدون احتساب جریمه دیرکرد و تمدید بدون هزینه ضمانت نامه های بانکی و اعتبارات، هماهنگی لازم به عمل بیاورد که امیدواریم شاهد اقدامات موثر بانک ها باشیم.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی مشهد تاکید کرد: بیمه مرکزی هم برای تمدید بیمه پروژه ها در جهت کاهش بار مالی و صرفه جویی در بودجه دستگاه های اجرایی، بازه زمانی تعطیلی پروژه های اجرایی را احتساب بنماید.

شادمان با بیان اینکه، باید یک تا دو دوره سه ماهه تعلیق در قراردادهای مطالعه، احداث و تامین و ساخت تجهیزات بخش برق و انرژی ابلاغ شود،اظهار کرد: دستگاه های دولتی باید وضعیت فورس ماژور (حوادث قهریه طبیعی ناشی از شیوع بیماری های واگیردار) را در روند اجرای مفاد قراردادهای مرتبط با این وضعیت، اعلام و اعمال کنند.

انتهای پیام//ف.ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.